Turbo Pascal - 1. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Turbo Pascal - 1. lekceTurbo Pascal - 1. lekce

 

Turbo Pascal - 1. lekce

Google       Google       20. 10. 2005       29 706×

Neodbytnou část seznámení s jazykem a trochou teorií máme úspěšně za sebou a můžeme se vrhnout na tvoření. Budeme tvořit jednoduché, ale i roztodivné programy a při tom se naučíme nevědomky základům teorie programování...

Reklama
Reklama

Výklad učiva:

Pprogramy v Pascalu mají pevně danou strukturu a to ze tří částí:


  1. hlavička programu
  2. deklarační část, kde se definují významy identifikátorů, které se v programu užívají
  3. příkazové části

Hlavička programu

Hlavička programu se skládá z jednoho řádku, ve kterém se určuje název programu a vstup a výstup programu. Asi takto:

Program Jmeno_programu (Input,Output);

Část (Input,Output) není v Pascalu nutná. Defaultně je input nastavený na klávesnici a Output na monitor. V případě, že bychom chtěli data zadávat například ze souboru a output stanovili třeba na tiskárnu, potom bychom museli tuto část napsat.

Pascal má také pevně dané, že za každým příkazem musí být středník, jak jste si již určitě všimli.

K názvu programu asi toto: Program by měl pro přehlednost mít co nejvíce výstižný název, ale také ne moc složitý. Mezery se nesmějí používat, místo toho použíjte, jako já, podtžítko "_". Také platí, že název by neměl být delší jak 63 znaků.

Deklarační část

Deklarační část určuje vše s čím běhěm práce budeme pracovat. Proměnné, knihovny, procedury, funkce a další. Deklarační část značně zjednodušuje zapisování zdrojového kódu a následné ladění programu.

Představíme si, že máme například proměnnou "a" a přiřadíme jí typ integer. Máme dvě možnosti. Buď zadáme do deklarační části řádek

var a:integer;

což by znamenalo, že po celou dobu programu počítač bude vědět, že máme proměnnou a, která je v rozsahu celých čísel. Nebo máme druhou možnost a to deklarovat proměnnou přímo v příkazové části a to asi takto:

write(a:integer);

Toto bychom museli psát pokaždé, když bychom ji chtěli použít. A teď si to dáme dohromady. Mámě proměnnou "a" v celých číslech a uvědomíme si, že rozsah celých čísel je pro nás nedostatečný. U první možnosti se přesuneme do deklarační části programu a změníme to takto:

var a:real;

Je to velmi jednoduché, ovšem v druhém případě bychom museli hledat veškeré řádky, na kterých je proměnná "a" a přepisovat to na:

write(a:real);

Procedury a funkce budeme probírat později. Myslím, že každý přišel na to, že deklarační část je obrovské usnadnění v práci a většina si zvykne ji používat ;)

Příkazová část

Příkazová část se skládá ze samotných příkazů. Základy příkazové části si řekneme v další lekci. Příkazy se mohou zapisovat jakkoliv. Například je jedno jestli příkaz OutTextXY zapíšete takto:


Outtextxy

outtextxy

OutTextXY

OuTtExTxY

Znamená to, že program i kompilátor nekoukají na velká a malá písmena, ale pouze na to, aby příkazy byly správně zapsány. Když zapíšete Ottextxy, kompilátor vám červeně označí řádku s chybou a napíše Syntax Error.

Myslím, že pro dnešek jste načerpali vědomostí dost, budeme pokračovat příště. Tentokrát už budeme zapisovat a kompilovat, prostě tvořit :).

Úkol:

Jediným úkolem pro dnešek je stáhnout si ze sekce Download program Turbo Pascal, abychom mohli dále pokračovat.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Pascalu.

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý