Programování v jazyce C – proměnné, funkce printf
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Programování v jazyce C – proměnné, funkce printfProgramování v jazyce C – proměnné, funkce printf

 

Programování v jazyce C – proměnné, funkce printf

Google       Google       11. 7. 2006       84 845×

V tomto díle si vysvětlíme, co je to proměnná, jak se s ní zachází a jak můžeme vypisovat její obsah.

Proměnné jsou základem každého programovacího jazyka a představují pojmenované místo v operační paměti počítače. K tomuto místu můžeme přistupovat pomocí jména proměnné. Kromě jména je každá proměnná určena svým datovým typem, který určuje, jaký typ dat můžeme do proměnné uložit. Máme na výběr z následujících datových typů.

Datové typy proměnných
Klíčové slovo Datový typ
int Celé číslo, 4bytové
short Celé číslo, 2bytové
long Celé číslo, 4bytové
float Reálné číslo, 4bytové
double Reálné číslo se zvýšenou přesností, 8bytové
long double Reálné číslo se zvýšenou přesností, 12bytové
char Znaková proměnná, vnitřně se však jedná o celé číslo

Výše uvedené datové typy můžeme ještě doplnit klíčovým slovem unsigned před název typu, čímž říkáme, že u této proměnné nebudeme rozlišovat, zda je proměnná kladná, nebo záporná. To bude mít za následek, že do takové proměnné můžeme uložit číslo větší velikosti, neboť se nebude využívat znaménkový bit, a můžeme jej proto použít pro uložení čísla.

unsigned float a = 10;

Pokud budeme chtít rozlišovat mezi proměnnou a konstantou, a dát tím najevo, že tato proměnná se nebude měnit (např. PI = 3,14159), provedeme to pomocí klíčového slova const.

const double PI = 3.14159;

Ještě jedna velice důležitá věc. Velikost datových typů není zaručena a může se stát, že na jiné platformě bude velikost jiná, proto byste se neměli spoléhat, že do proměnné typu double půjde vždy uložit 8bytové číslo. Pro zjištění velikosti takového typu slouží operátor sizeof, používaný následnovně.

printf("Datovy typ int ma velikost %d B\n", sizeof(int));

Operátory

Pro práci s proměnnými, jako je přiřazování hodnot, provádění různých matematických operací, se používají tzv. operátory. Jejich použítí je analogické od použití v běžném životě, a proto nepředpokládám, že by zde vznikl nějaký problém. Více ukáže následující příklad shrnující informace popsané výše.


int a = 50;
int b = 10;
char znak = 'c';

int soucet = a + b;
int rozdil = a - b;
int podil = a / b;
int soucin = a * b;

Pokud nastane situace, kdy budeme potřebovat k aktuální hodnotě nějaké proměnné například přičíst nějakou hodnotu, můžeme to provést následnově.

a = a + 10;

Ale mnohem vhodnějsí je použít zkráceného zápisu, který vypadá takto:


a += 10;	//a = a + 10;
a -= 10;	//a = a - 10;
a *= 10;	//a = a * 10;
a /= 10;	//a = a / 10;

Formátovaný výstup, funkce printf

Tím jsme si v krátkosti řekli o proměnných a pojďme se podívat na to, jak vypsat hodnotu nějaké proměnné. K této činnosti budeme používat funkci printf, která má následující syntaxi:

int printf("formát výstupního řetězce“, vycet_promennych)

Jako první parametr funkci printf předáváme řetězec, který je uzavřen v uvozovkách. Tento řetězec představuje text, který chceme na obrazovku vypsat. Tak jsme to udělali v prvním programu: Hallo World. Do tohoto řetězce můžeme dále vkládat řídící sekvence. Ty říkají funkci printf, že uvedenou sekvenci má nahradit hodnotou proměnné, která je funkci předána jako další parametr, nebo přejít na nový řádek atp. Zde je výpis některých řídicích sekvencí:

Řídicí sekvence
Sekvence Popis činnosti
%d Celé číslo
%f Reálné číslo
%lf Reálné číslo se zvýšenou přesností
%c Celé číslo, které je konvertováno na znak, např. 64 = @
%o Celé číslo v oktalové soustavě
%x Celé číslo v hexadecimální soustavě
\a Varovné pípnutí
\n Skok na začátek nového řádku
\r Přesune vozík na začátek aktuálního řádku
\v Vertikální tabulátor; skočí na nový řádek, ale zůstane v aktuálním sloupci

Následuje ukázka výpisu čísla:


int cele_cislo = 10;
printf("promenna cele_cislo obsahuje cislo %d\n“, cele_cislo);

Tímto jsme neprovedli nic jiného, než že jsme definovali celočíselnou proměnnou cele_cislo a přiřadili jí počáteční hodnotu 10. Poté voláme funkci printf a jako parametr jí předáváme řetězec promenna cele_cislo obsahuje cislo %d\n.. Funkce printf tento řetězec převezme a řídicí sekcence nahradí patřičnými hodnotami proměnných. V našem příkladu funkci printf říkáme, že chceme proměnnou cele_cislo naformátovat jako celé číslo, a pomocí \n přejdeme na nový řádek. Pokud budeme potřebovat vytisknout obsah více proměnných, přidáme do formátovacího řetězce patřičné řídicí sekvence a všechny proměnné předáme jako parametry. Jejich pořadí musí odpovídat tomu, jak jsme je uvedli ve formátovací části funkce printf.


int a = 10;
int b = 3;
double c = a/b
printf("vysledek %a:%b je %lf", a, b, c);

Po spuštění takévého programu dostaneme: vysledek 10:3 je 3.000000, což není tak úplně správně, protože jsme obdrželi nepřesný výsledek. Proto jazyk zavádí možnost přetypování, čímž můžeme sdělit, jakého typu má být výsledek nějakého výrazu (v našem případě a/b). Přetypování má svoje omezení, ale nám bude stačit, pokud se budeme řídit zdravým rozumem a nebudeme se snažit převádět znaky na čísla typu double a podobně, protože to jaksi postrádá logiku. Přetypování se provádí tak, že před název proměnné nebo před výraz umístíme do závorek název typu, na který chceme dotyčnou proměnnou nebo výraz přetypovat.


int a = 10;
int b = 3;
double c = (double) a/b;
printf("vysledek %a:%b je %lf", a, b, c);

Tím jsme řekli, že výsledek výrazu a/b chceme převést na typ double, a proto správně dostaneme výsledek 3.333333. Na závěr si uvedeme ještě jednu věc o funkci printf. Jak si pozorný čtenář mohl všimnout, funkce printf má návratový typ int. Toho můžeme využít v případě, že potřebujeme zjistit, kolik znaků funkce printf vypsala. Použití si ukážeme na následujícím příkladu.


#include <stdio.h>
int main(void) {

  int pocet_znaku;
  pocet_znaku = printf("Ahoj, ctenari!\n");
  printf("Bylo vytisteno %d znaku.\n", pocet_znaku);

  return 0;
}

To je pro dnešek vše a příště se podíváme na funkci scanf, která slouží pro načítání dat.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje programování v jazycích C/C++, GTK+ a Zajímá se o GNU/Linux. Mezi další zájmy patří scifi a četba.

Nové články

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý