Tkinter - Textový editor (2. část)
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Tkinter - Textový editor (2. část)Tkinter - Textový editor (2. část)

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Tkinter - Textový editor (2. část)

Google       Google       25. 6. 2007       12 775×

Naučíme se používat tagy, generovat události a vytvořit vyskakovací menu.

Reklama
Reklama

Dnes se naučíme, jak přidat části textu jiné parametry pomocí tagů, jak generovat události jako kopírovat či jak vytvořit vyskakovací menu.

Index SEL_FIRST a SEL_LAST

V minulém dílu jsme si představili seznam základních indexovacích metod v udělátku Text. Dnes to rozšíříme o tagy SEL_FIRST a SEL_LAST. SEL_FIRST zastupuje první index výběru a SEL_LAST poslední. Takže vybraný text získáme takto:

print self.text.get(SEL_FIRST,SEL_LAST)

Jestliže není žádný text vybraný, dojde k vygenerování výjimky TclError.

Generování událostí

Jelikož budeme v dnešním díle vytvářet vyskakovací menu a v něm budou možnosti jako vyjmout a kopírovat, měli bychom se naučit, jak tyto události ošetřit.

Obecně se pro vyvolání události používá metoda

self.text.event_generate(akce)

přičemž akce bude v našem případě nabývat hodnot "<<Cut>>" (vyjmout),"<<Copy>>" (kopírovat) a "<<Paste>>" (vložit). Samozřejmě platí stejná pravidla jako u normálního příkazu bind, takže chcete-li vyvolat akci, jako když uživatel zmáčkne Delete, dělá se to takto:

self.text.event_generate("<Delete>")

Tagy

Jestliže některá část textu má tag, znamená to, že se nějak odlišuje od ostatního textu, ať už barvou či velikostí. A než se s touto problematikou seznámíme trochu podrobněji, malá ukázka:

# -*- coding: cp1250 -*-
from Tkinter import*
text=Text()
text.pack()
text.tag_config("tag1",foreground="red")
text.insert(1.0,u"Ahoj světe","tag1")
text.insert(END, u"\nNormální text")
mainloop()

Jak vidíte, metodou tag_config definujeme tag jménem tag1 a ten zabarví text do červena. A když chceme tento tag aplikovat na text, prostě do metody insert přidáme jeho jméno. Parametrů, které lze nastavit, je více. Uvedu pouze ty nejzákladnější:

  • foreground – barva písma
  • background – barva pozadí
  • font – styl písma
  • underline – podtržení písma. Nabývá hodnot: 0 (nepodtrženo) a 1 (podtrženo)
  • justify – zarovnání textu. Vybírejte z parametrů "center", "left" a "right"

Chceme-li nějakému tagu přiřadit akci, použijeme metodu tag_bind(jméno, akce, funkce). Parametr jméno je jméno daného tagu. Takže pro vytvoření hypertextového odkazu použijeme tento kód:

from Tkinter import*
import os
def klik(udalost):
    os.startfile('www.programujte.com')
root=Tk()
text=Text()
text.pack()
text.tag_config("a", foreground="blue", underline=1)
text.tag_bind("a", "<Button-1>", klik)
text.insert(INSERT, "www.programujte.com", "a")
mainloop()

Pokud kliknete na text levým tlačítkem, otevře se stránka Programujte.

Jako poslední metodu ohledně tagů se naučíme tag_add. Na rozdíl od prvního příkladu, kde jsme textu přidávali tag hned u metody insert, ho můžeme přidat i později:

# -*- coding: cp1250 -*-
from Tkinter import*
text=Text()
text.pack()
text.tag_config("tag1",foreground="red")
text.insert(1.0,u"Ahoj světe")
text.insert(END, u"\nNormální text")
text.tag_add("tag1","1.0","1.end")
mainloop()

Nastavení barev

Teď, když už umíme nastavovat tagy, můžeme přikročit k vložení tohoto mechanismu do editoru. Do lišty tedy přidáme jedno tlačítko, je jedno jaký obrázek si vyberete, já použiji otazník.

Button(self.lista, text="?",command=self.nastav_barvu).pack(side=LEFT,fill=Y)

Ale co bude obsahem funkce nastav_barvu? Nejprve musí program od uživatele získat barvu. K tomu použijeme modul tkColorChooser:

import tkColorChooser
print tkColorChooser.askcolor()

Po vyzkoušení toho kódu zjistíte, že Python vrací barvu ve dvou formátech. Nás bude zajímat ten druhý, tedy rgb.

def nastav_barvu(self):
    nic, rgb=tkColorChooser.askcolor()
    if rgb:
        self.text.tag_config(rgb, foreground=rgb)

Jak vidíte, za jméno tagu jsem použil samotný RGB kód. Pokud bych pro každou barvu použil stejné jméno tagu, tak by se již nastavené barvy měnily na poslední vybranou barvu. Dokončit funkci již není problém:

    try:
        self.text.tag_add(rgb,SEL_FIRST,SEL_LAST)
    except TclError:
        pass

Vyskakovací menu

Většina editorů po kliknutím pravým tlačítkem zobrazí vyskakovací menu na té pozici. Následuje ukázka:

from Tkinter import*
okno=Tk()
text=Text(okno)
text.pack()
menu = Menu(okno,tearoff=0)
menu.add_command(label="Akce 1")
menu.add_command(label="Akce 2")
def klik(event):
    menu.post(event.x_root, event.y_root)
text.bind("<Button-3>", klik)
mainloop()

Než podobné menu přidáme do editoru, musíme se rozhodnout, jaké funkce bude poskytovat. Takže já bych použil příkazy Vložit, Vyjmout, Kopírovat a Smazat.

#Tento kód vložte do funkce __init__.
self.menu_3 = Menu(self.okno,tearoff=0)
self.menu_3.add_command(label=u"Vložit",command=lambda:self.text.event_generate("<<Paste>>"))
self.menu_3.add_command(label=u"Vyjmout",command=lambda:self.text.event_generate("<<Cut>>"))
self.menu_3.add_command(label=u"Kopírovat",command=lambda:self.text.event_generate("<<Copy>>"))
self.menu_3.add_command(label=u"Smazat",command=lambda:self.text.event_generate("<Delete>"))
self.text.bind("<Button-3>", self.klik)

A samozřejmě musíme vytvořit funkci klik:


def klik(self, event):
    self.menu_3.post(event.x_root, event.y_root)

Pro dnešek hotovo. V dalším díle si uděláme nastavení písma.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor studuje na FIT ČVUT a je šéfredaktorem portálu Matematika pro každého.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

Společnost NVIDIA si u příležitosti E3 2018 připravila řadu novinek, které uvádí v kompletním přehledu, Například nové hry s podporou NVIDIA Highlights, která je součástí aplikace GeForce Experience, i nadále nabírá na obrátkách. Kromě výše zmíněné Shadow of the Tomb Raider získaly podporu také hry Dirty Bomb a Switchblade.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý