JavaScript – 9. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

JavaScript – 9. lekceJavaScript – 9. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

JavaScript – 9. lekce

Google       Google       20. 8. 2007       23 279×

  • Switch
  • For-in
  • Try, Catch + Throw

Reklama
Reklama

Po dlouhé době přicházím s pokračováním kurzu JavaScriptu. V dnešní lekci vám ukážu použití příkazu switch, dále vám osvětlím připojení nového příkazu in do již známé smyčky for. Nakonec vám ukážu využití dvojice příkazů try a catch spolu s třetím příkazem throw.

Switch

Switch je podobný smyčce if/else s jednou odlišností. Umožňuje vybrat a spustit některý z více úseků kódu v závislosti na vstupní hodnotě. Použítí switch vám ukážu na příkladě s vypsáním aktuálního dne v týdnu.


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
  var d = new Date() //Date() automaticky zjistí dnešní datum
  datum = d.getDay() //getDay() automaticky zjistí, co je za den
  switch(datum){
    case 0: document.write("Dnes je neděle."); //Týden začíná nedělí
    break;
    case 1: document.write("Dnes je pondělí.");
    break;
    case 2: document.write("Dnes je úterý.");
    break;
    case 3: document.write("Dnes je středa.");
    break;
    case 4: document.write("Dnes je čtvrtek.");
    break;
    case 5: document.write("Dnes je pátek.");
    break;
    case 6: document.write("Dnes je sobota.");
    break;
    default: document.write("Došlo k chybě!");
  }
</script>

Malá ukázka:

Vysvětlivky:

  • case 0 – case vychází z hodnoty, kterou určuje proměnná datum, tedy je-li neděle, hodnota proměnné datum bude 0 a vykoná se příkaz za case s hodnotou 0
  • default – vykoná se, pokud hodnota proměnné neodpovídá ani jedné z hodnost case (v tomto případě by se to nemělo stát)
  • break – tento příkaz už znáte, jakmile skript najde hodnotu case shodnou s hodnotou proměnné, ukončí se cyklus

For-in

Příkaz in vám může pomoci vypsat prvky nějakého pole pomocí smyčky for. Myslím, že jeho užití nejlépe pochopíte z příkladu.


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
  var x;
  jmena = new Array();
    jmena[0] = "Alík";   //I takto
    jmena[1] = "Ben";    //se dají
    jmena[2] = "Rolf";   //zapisovat
    jmena[3] = "Meggi";  //prvky pole

  document.write("Jména našich psů jsou: <br />");
  for(x in jmena){
    document.write(jmena[x] + "<br />");
  }
</script>

Myslím, že v tomto kódu je nové akorát in a nic jiného není třeba vysvětlovat.

Try, Catch + Throw

Příkazy try a catch spolu s příkazem throw umožňují například propojení dvou konstrukcí if nebo else if tak, že výstupní hodnota z první smyčky je použiza jako vstupní hodnota do druhé konstrukce. Takže když splníte jednu z podmínek v bloku try (každá z nich má hodnotu throw - určuje příkaz, který bude vykonán), tak výsledek jeho vyhodnocení je odeslán do bloku catch, kde se znovu vyhodnocuje a provádí se konečné výsledné reakce. Více viditelné to je na příkladu.


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
  var x = prompt("Zadejte číslo mezi 10 a 20:","");
  try{
    if(x>20){
      throw "ChybaMoc";
    }
    else if(x<10){
      throw "ChybaMalo";
    }
  }
  catch(chyba){
    if(chyba == "ChybaMoc"){
      alert("Vámi zadané číslo je moc velké!");
    }
    if(chyba == "ChybaMalo"){
      alert("Vámi zadané číslo je moc malé!");
    }
  }
</script>

Zde podle mě také není nic nového kromě výše uvedených příkazů, takže není co vysvětlovat.

Úkol

Vytvořte 2 pole prvků (1. pole bude obsahovat 3 mužská jména a 2. pole bude obsahovat 3 ženská jména. Dále okno prompt, kterým získáte hodnotu. Když bude hodnota větší jak 50, vypíše se pole s mužskými jmény, když menší jak 50, vypíše se pole s ženskými jmény (použijte cyklus for s příkazem in a v určování podmínek použijte příkazy try, catch a throw).

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš BobekAutor je designérem stránek (2D grafika), ovládá jazyky HTML, CSS, PHP, JavaScript a zajímá se o programování v Javě.Krom programujte.com se podílí na projektech maths.cz (jako redaktor a grafik), ceskewebstudio.cz (jako designér) a webber.cz (jako JavaScript scriptař). Ostatní volný čas rád tráví s přáteli nebo sportuje (tenis, nohejbal, hokejbal, závodně fotbal).
Web     Twitter     Facebook    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun
energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com.
Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní
výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.
Společně naprogramovali aplikaci Fly2event, která vytváří cestovatelské balíčky ušité
uživatelům na míru podle toho, co si „olajkovali“ na Facebooku. Projekt má i podle
organizátorů budoucnost a jeho tvůrci ho v současnosti už spouští na webové stránce
fly2event.com.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý