× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

GD knihovna - 1. lekce (dodatek)

[ http://programujte.com/profil/11380-david-burel/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       29. 1. 2008       25 677×

V tomto dodatku se podíváme blíže na jednotlivé typy obrázků a konverze mezi nimi. Dále si probereme zvláštní možnosti vytvoření obrázku.

Podporované typy obrázků

GD knihovna je vytvořena pro práci s obrázky, které se mohou vyskytovat na webu (JPEG, GIF, PNG, WBMP). Mezi těmito formáty se dá libovolně konvertovat. Mohu načíst obrázek GIF a převést ho na JPEG a obráceně. Nyní se podrobněji podíváme na jednotlivé formáty trochu více do hloubky.

Formát GIF a konverze

čerpáno z wikipedia/gif [ http://cs.wikipedia.org/wiki/GIF ]

GIF má jako mime-type určeno image/gif, což nikoho asi nepřekvapí. Stejně tak jako barevná hloubka tohoto typu obrázku, nicméně ta je podstatně nižší než hloubka obrázku JPEG. Na tento fakt musíte dbát ve chvíli, kdy budete chtít cokoliv konvertovat z/do typu GIF (toto v podstatě platí o všech typech). Další věc, na kterou musíte pamatovat je skutečnost, že GIF může být animace, čímž dojde k rozmazání výsledné konverze a z animace vám zbude jen změť barevných čar. Pokud si přečtete článek, který je uveden pro tento odstavec jako zdroj, zjistíte, že GIF používá bezztrátovou kompresi. Další výhodou obrázku GIF je možnost průhledného pozadí.

//ukazka konverze z gif formatu
//nacteni obrazku ze souboru GIF
if(!$im=imagecreatefromgif("priklad.gif")){
        echo "Chyba při načtení souboru";
        exit;
}

//ulozeni do souboru jpeg s kvalitou 100 %
imagejpeg($im, "priklad2-vysledek.jpg", 100);
//ulozeni do souboru png 
imagepng($im, "priklad2-vysledek.png", 9);
//ulozeni do wbmp
//- zatim teprve testuji moznost z GIF do WBMP

Formát PNG a konverze

čerpáno z wikipedia/png [ http://cs.wikipedia.org/wiki/PNG ]

PNG má jako mime-type určeno image/png. PNG formát má stejně jako GIF možnost průhlednosti. Umožňuje však použít několik stupňů průhlednosti. Nevýhodou oproti GIF je však nepřístupnost animací. Na rozdíl od GIF podporuje 24bitovou barevnou hloubku.

//nacteni png souboru
if(!$im=imagecreatefrompng("priklad2.png")){
        echo "Chyba při načtení souboru";
        exit;
}

//zobrazeni primo na vystup ve formatu jpeg
header("Content-type: image/jpeg");
imagejpeg($im);

//ulozeni do souboru jpeg s kvalitou 100 %
imagejpeg($im, "priklad2-vysledek.jpg", 100);
//ulozeni do souboru gif 
imagegif($im, "priklad2-vysledek.gif");
//zjisteni velikosti obrazku
$x=imagesx($im);
$y=imagesy($im);
/*
prevod png na wbmp a ulozeni do souboru, ale nejdrive
kontrola, zda Vase GD knihovna podporuje WBMP
*/
if (imagetypes() & IMG_WBMP) {
    png2wbmp("priklad2.png", "priklad2.wbmp", $x, $y, 0); // vystup do wbmp
} else {
    echo "Vase GD knihovna nepodporuje WBMP format!";
}

Formát JPEG a konverze

čerpáno z wikipedia/jpeg [ http://cs.wikipedia.org/wiki/JPEG ]

Formát JPEG je jedním z nejrozšířenějších formátu na webu. Vyplývá to z faktu, že je nejideálnější pro fotografie díky své hloubce barev a velikosti oproti PNG formátu. Využívá ztrátovou kompresi. Není vhodný pro perokresbu, zobrazení textu nebo ikonky, protože kompresní metoda JPEG vytváří v takovém obrazu viditelné a rušivé artefakty, pro tyto účely se využívají právě GIF a PN.

if(!$im=imagecreatefromjpeg("priklad3.jpg")){
        echo "Chyba při načtení souboru";
        exit;
}

//zobrazeni primo na vystup ve formatu jpeg
header("Content-type: image/png");
imagepng($im);

//ulozeni do souboru png s kvalitou 9
imagepng($im, "priklad3-vysledek.png", 9);
//ulozeni do souboru gif 
imagegif($im, "priklad3-vysledek.gif");
//zjisteni velikosti obrazku
$x=imagesx($im);
$y=imagesy($im);
header('Content-type: ' . image_type_to_mime_type(IMAGETYPE_WBMP));
/*
prevod jpeg na wbmp a ulozeni do souboru, ale nejdrive
kontrola, zda Vase GD knihovna podporuje WBMP
*/
if (imagetypes() & IMG_WBMP) {
    jpeg2wbmp("priklad3.jpg", "priklad3.wbmp", $x, $y, 0); // vystup do wbmp
} else {
    echo "Vase GD knihovna nepodporuje WBMP format!";
}

Speciální formáty: .gd a .gd2

čerpáno z libgd/gdfileformats [ http://www.libgd.org/GdFileFormats ]

Kromě čtení a psaní PNG, JPEG, GIF formátu a čtení Xbitové mapy (WBMP), je GD knihovna schopna číst a psát její vlastní .gd a .gd2 formát. Tento formát není určen k účelovému použití a neměl by nikdy být užíván pro distribuci obrázků. Není to komprimovaný formát. Jeho účel je dovolit velmi rychlé načítání obrázků pro váš program, za účelem budovat další obrazy pro výstup. Jestliže zažijete výkonnostní problémy při zpracování velkých PNG obrázků, váš program může použít .gd a .gd2 formát. Ovšem, zdůrazňuji znovu, že nepotřebujete použít tento formát, nejedná-li se o často nahrávaný a zprostředkovaný obrázek. Další problém je, že ani .gd, ani .gd2 není podporován žádným prohlížečem (aspoň jsem k němu zatím nenašel žádný mime-type), takže tento formát může sloužit pouze k internímu použití serveru.

Funkce pro .gd formát:
  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromgd ( string $soubor ) – načtení gd souboru
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu k souboru, odkud má být obrázek načten.
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací ukazatel, v případě chyby vrací FALSE.
  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromgd2 ( string $soubor ) – načtení gd2 souboru
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu k souboru, odkud má být obrázek načten.
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací ukazatel, v případě chyby vrací FALSE.
  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromgd2part ( string $soubor , int $X , int $Y , int $sirka , int $vyska ) – načtení části gd2 souboru
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu k souboru, odkud má být obrázek načten.
      X → x pozice počátku výřezu.
      Y → y pozice počátku výřezu.
      sirka → šířka výřezu.
      vyska → výška výřezu.
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací ukazatel, v případě chyby vrací FALSE.
  • POPIS FUNKCE:
    bool imagegd (resource $obrazek, string $soubor ) – uložení gd souboru
    • Proměnné:
      obrazek → zdrojový obrázek
      soubor → udává cestu k souboru, kam má být obrázek uložen.
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací TRUE, v případě chyby vrací FALSE.

Tvorba obrázku z textu (stringu)

Další možností GD knihovny je reprodukce obrázku ze stringu, přičemž string je obrázek zakódovaný pomocí ASCII znaků. Někteří zdatnější programátoři a grafici mohou využít i tento způsob ;-).

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromstring ( string $data ) – načtení gd souboru
    • Proměnné:
      data → data o obrázku zadaná v ASCII podobě.
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací ukazatel, v případě chyby vrací FALSE.
$data = 'iVBORw0KGgoAAAANSUhEUgAAABwAAAASCAMAAAB/2U7WAAAABl'
       . 'BMVEUAAAD///+l2Z/dAAAASUlEQVR4XqWQUQoAIAxC2/0vXZDr'
       . 'EX4IJTRkb7lobNUStXsB0jIXIAMSsQnWlsV+wULF4Avk9fLq2r'
       . '8a5HSE35Q3eO2XP1A1wQkZSgETvDtKdQAAAABJRU5ErkJggg==';
$data = base64_decode($data);

$im = imagecreatefromstring($data);
if ($im !== false) {
    header('Content-Type: image/png');
    imagepng($im);
}
else {
    echo 'Doslo k chybe.';
}

Další možnosti

Další možností je vytvoření obrázku z XBM a XPM formátu. Osobně jsem se s tímto formátem nesetkal.


Tak toto je pro dnešek vše, příště se podíváme na barvu.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2008011401-gd-knihovna-1-lekce-dodatek/ ].