.NET Framework
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

.NET Framework.NET Framework

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

.NET Framework

Google       Google       10. 12. 2008       24 073×

Cílem tohoto článku je objasnit, jak funguje .NET Framework a poznat základní terminologii, která s platformou .NET souvisí.

Reklama
Reklama

Co je .NET Framework?

Když dnes hovoříme o platformě .NET Framework, mluvíme pouze o jednom ze systémů infrastruktury .NET. Platforma .NET je velmi rozsáhlá a složitá. Její infrastruktura se skládá z několika systémů:

  • .NET Framework
  • Microsoft Visual Studio.NET
  • .NET Enterprise Servers
  • Microsoft Windows.NET

V tomto článku bych chtěl objasnit pojmy, které přímo souvisí se systémem .NET Framework. Jedná se především o CLR, CLS, BCL, MSIL a JIT. Jde o základní terminologii, která se pojí s .NET Framework a každý programátor by ji měl znát.

.NET Framework se skládá z běhového systému - CLR (Common Language Runtime) - a knihoven tříd systému .NET Framework - BCL (Basic Class Library - základní knihovny tříd).

Common Language Runtime

Běhový systém CLR si můžeme představit jako virtuální stroj, ve kterém pracují aplikační funkce platformy .NET, kde mají všechny jazyky k dispozici knihovny tříd systému. Jednoduše řečeno, na vašem počítači běží další systém, který spravuje aplikace pro .NET. Pro tento systém existuje obdoba strojového kódu, jde o MSIL. Mnohokrát se setkáte v souvislosti s platformou .NET s otázkou výkonnosti, protože aplikace napsané pro .NET jsou omezeny výkonností prostředí, ve kterém běží, tedy CLR. Tato skutečnost je způsobena tím, že kód není kompilován přímo do strojového kódu, ale do MSIL. Tento nedostatek vynahrazují mnohé výhody, jako řízený kód, jednotný typový systém a správa paměti (garbage collector).

Další výhodou je, že pro platformu .NET můžete vyvíjet v mnoha jazycích. Tato vlastnost se nazývá "cross-language interoperability" - možnost spolupráce mezi jazyky. Je jí dosaženo tím, že každý kompilátor daného jazyka musí splnit CLS (Commnon Language Specification). Jde o určitou sadu pravidel, která musí kompilátor dodržovat, aby aplikace po překompilování fungovaly v .NET.

Knihovny třídy systému .NET Framework

Společná knihovna v praxi znamená, že všechny programovací jazyky, které ji používají, mají teoreticky naprosto stejné možnosti. Opět vyvstává otázka, zda je výhoda, že všechny jazyky umí stejné věci. Dle mého názoru se jedná o dobrou věc, člověk si nemusí pamatovat syntaxi dalších programovacích jazyků a vystačí si pouze s jedním.

Microsoft Intermediate Language - MSIL

Aby mohli tvůrci programovacích jazyků vytvářet další jazyky pro platformu .NET, vyvinul Microsoft jazyk MSIL, který je podobný assembleru. Při kompilaci programu pro systém .NET bere překladač jako vstup zdrojový kód příslušného jazyka a výstupem je právě aplikace v MSIL (ještě se nejedná o strojový kód!). CLR zajistí, že při prvním spustění aplikace se program z MSIL přeloží pomocí JIT (just-in-time) kompileru do strojového kódu. Je možné vyvíjet programy i v jazyce MSIL, ale je to velmi nepraktické. Jazyk MSIL je především zajímavý pro tvůrce programovacích jazyků a kompilátorů.

Just in time

  1. Generování kódu při instalaci
    Při tomto způsobu vytváříte strojový kód přímo při instalaci programu a již se nemusíte bát pomalého prvního spouštění.
  2. Metoda JIT
    Jde o běžný způsob kompilace. Metody jsou kompilovány při jejich prvním volání.
  3. Metoda EconoJIT
    Jde o způsob kompilace, který je v hodný pro zařízení s omezenými zdroji a nedostatkem paměti. Tímto způsobem zajistíme, že EconoJIT pozastaví kompilaci, pokud má systém nedostatek paměti.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor studuje VoŠ - Vypočetní technika a programování v Č.B. Programuje v PHP, C# a MySQL a aktivně se zajímá o webové technologie.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku NopCommerce – dervisní vrstva – 3. díl

NopCommerce – dervisní vrstva – 3. díl

V minulém díle jsme se podívali trochu podrobněji na datovou vrstvu systému NopCommerce. V dnešním díle navážeme na předchozí znalosti, aby se naše pochopení systému zase o něco víc prohloubilo. Zaměříme se na dvě důležité oblasti a to Nop.Core projekt, který udržuje nejen doménu, ale obsahuje i infrastrukturní prvky. Dále se podíváme na projekt Nop.Service, který obsahuje obchodní logiku.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Celý článekGoogle2. listopadu 2017PR

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý