Programování PICAXE - 1. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Programování PICAXE - 1. lekceProgramování PICAXE - 1. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

Programování PICAXE - 1. lekce

Google       Google       9. 9. 2010       33 246×

V první lekci kurzu se naučíme, jakým způsobem tvoříme a pracujeme s proměnnými, a zkusíme si praktickou ukázku.

Reklama
Reklama

V úvodní lekci jsme takřka probrali nutný základ, který musíme znát, ale ještě nám chybí důležitá věc a to jsou proměnné. Ihned po nich si zkusíme naprogramovat na osmi LED diodách efekt běžícího hada.

Proměnné

Proměnné jsou důležitým prvkem, který budete při programování používat často. Proměnné se dělí do dvou skupin, a to na univerzální a speciální.

Univerzální

U procesorů PICAXE máme k dispozici 14 8bitových proměnných, které mohou být zdvojované v 16bitová slova. Vše nám objasní následující tabulka.

Word Nižší - vyšší byte
w0 b0 - b1
w1 b2 - b3
w2 b4 - b5
w3 b6 - b7
w4 b8 - b9
w5 b10 - b11
w6 b12 - b13

Všechny univerzální proměnné jsou neznaménkové, a tudíž můžete ukládat čísla 0-255. Při spuštění programu jsou všechny incializované hodnotou nula. K jednotlivým bitům proměnných b0 a b1můžeme přistupovat pomocí bit0-bit15.

Speciální

Pod pojmem speciální si můžeme představit určitý typ proměnných, který je vyhrazený pro konkrétní úlohu a v žádné jiné souvislosti jej nelze použít. Řadí se mezi ně proměnné pins, infra, keyvalue.

Pro nás je zatím důležitá pouze proměnná pins, která slouží k přiřazení hodnoty výstupních pinů (nalevo od rovnítka) nebo přečtení aktuálního stavu vstupů (napravo od rovnítka).

Praktické cvičení

Ke cvičení jsem vybral možná poněkud ohraný, ale přesto pěkný příklad, a to efekt "běžícího hada". Budeme k němu potřebovat:

  • 8× LED
  • 8× 330R

A samozřejmě i nějaký ten mikroprocesor. Zapojení je víc než názorné:

V praxi by však bylo vhodnější místo jednotlivých rezistorů zapojit rezistorovou síť, abychom ušetřili místo na DPS.

Náš program bude fungovat následovně: v cyklu budeme přepínat hodnoty na výstupech, kde máme připojené diody. Dioda bude svítit, když bude výstup uzemněn. Takže na začátku programu musíme všechny výstupy nastavit na hodnotu 1 a poté postupně posunovat 0 na každém výstupu.

pins = %11111111 ;zhasne všechny diody
main:
	pause 1000
	low 0 pause 200 high 0 ;postupně přepíná s 200ms pauzou
	low 1 pause 200 high 1
	low 2 pause 200 high 2
	low 3 pause 200 high 3
	low 4 pause 200 high 4
	low 5 pause 200 high 5
	low 6 pause 200 high 6
	low 7 pause 200 high 7
	goto main

Funkčnost si můžete nejprve ověřit v simulaci a poté nahrát do procesoru. Pokud máte vše dobře zapojené a naprogramované, tak by měly diody postupně přeblikávat.

Určitě si řeknete, že efekt je poněkud neohrabaný, běhá pořád jedním směrem, občas je viditelné zhasnutí všech diod. Efekt lze zlepšit například tím, že necháme svítit více diod zároveň nebo vylepšíme přepínání tak, aby se neobjevovalo zhasnutí všech diod.

Poznámka: Zkuste upravit hada tak, aby se vracel zpátky a nekončil pořád na jedné straně.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje vývoji aplikací v C/C++, Python. Zajímá se o robotiku, elektrotechniku, a IT.

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Obrázek ke článku Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Hledáte e-commerce řešení, které si dokážete přizpůsobit podle vašich požadavků? Chcete čistý a srozumitelný kód, se kterým bude radost pracovat? Prozkoumejte s námi možnosti open source projektu NopCommerce. Seriál programování pod NopCommerce vám pomůže překonat první kroky nejistoty a úspěšně zvládnout vývoj pod platformou NopCommerce.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý