To zonda :
1. v citateli vytkni cosinus
2. tim dostanes v citateli v soucinu 1 - (cosx)^2, coz je podle znameho vzorce (sinx^2 + cosx^2 = 1) rovno sinx^2
3. dostavas soucin cosx a (sinx / x)^2
4. funkce cosx je v bode 0 definovana (ma hodnotu 1) a funkce (sinx / x) ma v bode 0 limitu 1 (toto je jedna z obecne znamych limit - asi nebudes muset dokazovat)
5. tim padem si muzes vyjadrit zadanou limitu jako soucin limit
6. celkove tedy vychazi 1
Příspěvky odeslané z IP adresy 217.197.149.–
Dobry den,
mam v pameti velmi velke cislo reprezentovane jako retezec desitkovych cislic ("121548456..."). Potreboval bych ziskat nejnizsich n bitu tohoto cisla (n prvnich cislic zapisu ve dvojkove soustave). Pripadne cislo (uint), ktere temto nejnizsim n bitum odpovida.
Cislo je prilis velke, aby mohlo byt ulozeno v nekterem ze standardnich ciselnych typu.
Jak toho dosahnout?
Diky Petr
Ahoj,
mám několik lokálních webů a pak jeden centrální, na kterém potřebuju kromě vlastních dat zobrazovat rovněž data ze všech lokálních webů. S tím, že centrální web nemůže přistupovat k lokálním databázím.
Chtěl bych znát Váš pohled na to, jak tuto situaci nejlépe vyřešit.
Díky Dušan
Ahoj,
na systemu Windows Vista mam nainstalovane Easy PHP verze 3.1. Bohuzel nefunguje korektne - server apache neni mozne spustit (s touto chybou: Apache cannot be runned: another Web server uses the Web port or port is blocked by Firewall).
Prohledal jsem internet a zjistil, ze (presne podle zneni chyby) by problem mel byt bud v nastaveni Firewallu nebo v tom, ze na danem portu nasloucha jiny proces.
Firewall jsem vypl a zadny dalsi naslouchajici proces nenasel (port jsem zkousel i ruzne menit v konfiguracnim souboru).
EasyPHP presto vzdoruje!
Diky za pomoc, Taine
Ahoj,
v souboru MainForm.cs mam deklarovanou tridu "public partial class frmMainForm : Form", reprezentujici hlavni formular aplikace.
V ni bych potreboval deklarovat verejnou metodu, ke ktere bych pak pristupoval z ostatnich trid programu. (napr. public void setenabled() { btnButton.enabled = true; } ).
Jak se lze k teto metode z ostatnich casti programu dostat ? Diky Dusan
Dekuju :)
1. vytvorim soubor Class.cs v podadresari, rekneme ./src/init
2. ve Visual Studiu ve svem projektu dam Add Existing item (./src/init/Class.cs)
3. studio vytvori kopii souboru Class.cs v korenovem adresari projektu (./) a prida ji do projektu
4. veskere zmeny provedene na tomto souboru ve Studiu se pak projevi v souboru ./Class.cs; soubor ./src/init/Class.cs zustane beze zmeny
Co delam spatne? Diky Dusan
Ahoj,
vytvarim stredne velky projekt ve Visual Studiu (par desitek trid). Zdrojove soubory bych rad (pro prehlednost) rozclenil do podadresaru.
Soubory jsem rozmistil a pridal do projektu (Add Existing Item). Studio si je ale stejne zkopirovalo zpatky do korenoveho adresare a puvodni (spravne rozmistene) soubory ignoruje.
Diky za vsechny rady, Dusan
Bylo to tim, ze jsem v pictureboxu nevytvoril novy Image. Ted uz to funguje perfektne, diky moc.
Ahoj,
je to zvlastni, ale prestoze zmenim hodnotu Size u daneho PictureBoxu, stejne na "tu rozsirenou cast" nemuzu kreslit ...
Nasledujici kod:
PictureBox pcb = (frmMainWindow.ActiveForm.Controls["pcbMainCanvas"] as PictureBox);
pcb.Size = new Size(1200, 800);
...
Graphics gr = Graphics.FromImage(pcbMainCanvas.Image);
gr.FillRectangle(new SolidBrush(Color.Red), 0, 0, pcbMainCanvas.Width, pcbMainCanvas.Height);
stejne vyplni barvou jenom "puvodni PictureBox".
Dusan
Dekuju
Ahoj,
potreboval bych z vlastni tridy obcas zmenit rozmery picture boxu na formulari, ale nevim jak se k nemu dostat. K hlavnimu formulari se dostanu primo (frmMain.ActiveForm), k pcbMain se takto ale nedostanu.
Diky Dusan
kdyz potom doplnim telo metody Draw do tridy Enemy:
Draw(Graphics gr) { gr.DrawImage(img, 150, 150); }
a napisu nasledujici kod:
Enemy soldier = new Soldier();
soldier.draw(gr);,
vykresli se Enemy.image nebo Soldier.image? Myslim ze by se mel vykreslit Enemy.image (coz je presne to, co nechci), protoze ten novy staticky obrazek by nemel prekryt ten stary nestaticky.
Problem uz jsem mezitim vyresil, vice mene podobne, ale s tim rozdilem, ze ja tam opravdu potrebuju ten obrazek staticky ...
Kazdopadne diky, Dusan
Ahoj,
mam tridu Enemy, ktera je vychozim typem pro tridy protihracu. Ta by mela obsahovat metody setimage a draw, ktere by mely byt abstraktni (Enemy je vytvorena pouze pro ucely polymorfismu, sama by dokonce nemela ani obsahovat objekt Bitmap).
Ze tridy Enemy odvodim jednotlive typy protihracu, rekneme tridy Ghost, Specter atp. Kazda z techto dcerinych trid by mela obsahovat <b>staticky</b> objekt typu Bitmap a mela by prekryvat metody setimage a draw.
Zamer je samozrejme takovy, ze si v programu vytvorim pole objektu Enemy a budu je iterativne prochazet a volat draw jednotlivych nepratel. Objekt typu Bitmap bude stejny pro vsechny instance jednotlivych potomku tridy Enemy.
Problem je, ze mi Visual studio nechce dovolit vytvorit abstraktni statickou metodu (setimage). Jak jej nejlepe vyresit?
Diky moc, Dusan
Ordinace v růžové zahradě ?
V SDL napriklad je sice toto chovani vychozi, ale jestli se spravne pamatuju, tak jej lze jednoduse prenastavit.
Programuju 2D hru a proto potrebuju, aby se udalosti generovaly opakovane hned od stlaceni klavesy.
Dusan
Ahoj,
udalosti KeyDown se mi v C# aplikaci vytvareji trhane. Tj. pokud klavesu stisknu a drzim, tak je udalost vygenerovana pri samotnem stlaceni klavesy, pak chvili nic a teprve pak zacne C# vytvaret udalosti opakovane.
Jak lze toto chovani zmenit ?
Diky Dusan
Zatim jsem vytvoril Timer a smycku volam z nej, po iteracich. Protoze jeste zbytek aplikace neni vytvoreny, nemuzu zatim zkontrolovat, jestli to staci. Kdyztak bych potom asi pro smycku vytvoril vlastni vlakno.
Diky Dusan
Bohuzel pri pouziti Thread.Sleep(xxxx) a udalosti FormLoad se ani neotevre formular.
Smycku jsem premistil do udalosti KeyDown a kdyz ji aktivuju stiskem klavesy, tak aplikace prestane odpovidat a okno lze obtizne premistovat.
Ahoj,
programuju v C# jednoduchou 2D hru typu Pacman. Vytvoril jsem stavovy stroj. Ten obsahuje herni smycku, tj. cyklus bezici po celou dobu behu programu, obstaravajici aktualizaci a vykreslovani herniho stavu.
Potreboval bych poradit:
1. Do ktere udalosti herni smycku vlozit? (zatim je ve FormLoad)
2. Potreboval bych, aby cyklus po kazde iteraci na chvili "usl" a ponechal tak systemove prostredky pro vykresleni formulare atp. Jak na to ? (nebo vytvorit Timer a smycku volat po iteracich?)
Diky Dusan
Mas pravdu, jsou lehoucke:
Int x / (x+1) dx = Int (x + 1) / (x + 1) dx - int 1 / (x + 1) dx = x - ln |x + 1| + C
Int x^2 / (x^2 + 1) dx = Int (x^2 + 1) / (x^2 + 1) dx - Int 1 / (x^2 + 1) dx = x + arctg(x) + C
Geralt
Tak nakonec jsem to udelal tak, ze si v kazdem uzlu pamatuju navic odkaz na predka. Bude se mi to hodit kdyz budu chtit BVS prepsat na AVL strom ...
Tom
ahoj,
programuju v C++ BVS vyhledavaci strom a snazim se vytvorit metodu delete(int val) ktera ze stromu odstrani vrchol s hodnotou val.
Strom mam reprezentovany takto:
class BVSStrom {
int value;
BVSStrom * left, * right;
}
V medote delete nejprve najdu pozadovany vrchol, a potom pokud nema zadneho syna, tak jej smazu, tj. rad bych nastavil left/right jeho otce na NULL (a uvolnil pamet).
Zkousel jsem proste delete this;, to ale nefunguje spravne (tj. nenastavi to otci ...). Dale by me napadlo bud vest si z kazdeho syna ukazatel na otce, nebo si predchudce ukladat pri pruchodu metodou delete - ani jedno se mi moc nelibi.
Neslel by nejakym zpusobem vrchol "smazat" primo ze sebe ?
Diky Tom
Ahoj,
neznate nekdo odkaz na nejaky kvalitni zdroj o zpracovani kolizi ve 3D hrach, pripadne knihu nebo skriptum ?
Diky Dusan
Ahoj,
napsal jsem nasledujici kod, ktery by mel vypsat uroven cervene pro jednotlive pixely obrazku. Obrazek je ulozeny jako 256-ti barevny rastr (BMP ). Nicmene, u vetsiny barev vypisuje hodnotu o par jednotek vyssi, nez ktera se mi zobrazuje napriklad v malovani.
Predpokladam, ze to asi bude zpusobene "zrnitosti" barevne palety, i kdyz me to udivuje, protoze bych pak ocekaval tento problem i v malovani.
Poradte prosim, kde je problem, pripadne jak by bylo potreba kod upravit, aby fungoval pro 24 bitove rastry.
Diky Dusan
for (int i = 0; i < map->w; i++)
for (int j = 0; j < map->h; j++)
{
std::cout << "[" << i << ";" << j << "] ";
Uint8 * pixel = (Uint8 *)map->pixels + i * map->pitch + j * format->BytesPerPixel;
SDL_Color color = format->palette->colors[*pixel];
std::cout << (int)color.r << std::endl;
}
Jeste bych chtel vedet, jak by se daly nejlepe z cesty odstranit jmena adresaru, napr.:
/usr/share/sample.conf
prevest na
sample.conf
Diky
Ahoj,
existuje zpusob, jak donutit prikaz find, aby vypisoval pouze soubory nevlastnene, rekneme, uzivatelem root ?
Diky Geralt
Diky :)
Ahoj,
poradte prosim, jak predat funkci jako parametr jednorozmerne pole. Pole by melo byt predano hodnotou (tj. aby akce ve funkci provedene neovlivnovaly puvodni pole).
Dekuju Geralt
To bukaj : Tak tato moznostme vubec nenapadla. Je o jednodussi a elegantnejsi. Diky Dusan
To bukaj : K temto parametrum potrebuju pristupovat i z jinych souboru a trid, proto jsem se rozhodl vytvorit globalni promennou, nakopirovat do ni parametry, a z ostatnich souboru k nim pristupovat pomoci kvalifikatoru explicit. Jinak program pisu v C++, takze funkci malloc nepouzivam.
To Master : Diky za vycerpavajici opoved :) Ted v tom mam jasno.
Ahoj,
potreboval bych vytvorit pole retezcu, do ktereho bych v metode main prekopiroval parametry dane pri spusteni pomoci prikazove radky.
Deklaruju nasldovne
char * params[];
Pote je treba pole inicializovat - to prave nevim jak.
A nakonec vytvorim v poli jednotlive retezce.
int i;
for (i = 0; i < argc; i++) strcpy(params[i], argv[i]);
Diky Dusan
Ahoj,
na internetu (viz nize) jsem nasel takovyto vztah a nevim, jak si oduvodnit, proc tento vztah plati (x je cislo ve dvojkove soustave, and je pravdepodobne operace logickeho soucinu na jednotlivych bitech):
(x and (x-1)) == 0 <==> x je mocninou dvojky
Diky Dusan
http://gpwiki.org/index.php/SDL:Tutorials:Using_SDL_with_OpenGL
Ahoj,
jde nejak v C++ poznat, jestli byla ukazateli vyhrazena pamet ?
Mam napriklad pole ukazatelu, ale pamet vyhradim jenom nekterym z nich. Jde pak poznat, na ktery ukazatel lze (resp. je nutne) volat delete ?
Diky Aaron
To bukaj : Diky. Podivne je, ze v retezcich ziskanych metodou read se mi obcas meni ruzne znaky na znak noveho radku. Nevis cim to je?
Bohuzel, funkce getline neni k funkci fgets ekvivalentni - pokud narazi na znak noveho radku, "zahodi" ho, kdezto funkce fgets jej ulozi do retezce. Prave tuto vlastnost potrebuji.
Ahoj,
existuje nejaka c++ verze funkce char * fgets ( char * str, int num, FILE * stream ) ? Aby ji bylo mozne pouzit s std::ifstream.
Diky Dusan
Ahoj, zkusil jsem program prelozit pouze pomoci g++ z baliku mingw a kompilace probehla uspesne. Taine
Ahoj,
zacal jsem na linuxu psat program, a (nejenom) protoze potrebuju, aby ve vysledku bezel i na Windows, vytvarim postupne verze a ty se snazim zkompilovat i na windows. Prvni verzi jsem nakonec prekompiloval, ale druha verze mi hlasi chyby 'undefined reference to 'vtab for MainState'' a 'undefined reference to 'vtab for IntroState''. Prekladal jsem ve vyvojovem prostredi Code::Blocks, kompilator GNU GCC Compiler. Mam spravne prilinkovane vsechny SDL a OpenGL knihovny a nastaveny linker.
Program zatim nic nedela, pouze implementuje zakladni stavovy stroj a inicializuje SDL a OpenGL. Soubor GameStates.hpp, ve kterem kompilator hlasi tuto chybu, obsahuje deklarace tridy GameState (vychozi trida obsahujici pet ciste virtualnich metod, ze ktere dedi kazdy herni stav) a trid jednotlivych stavu - MainState a IntroState. Vsechny potrebne metody jsem pro oba stavy definoval v odpovidajicich .cpp souborech, takze me nenapada, kde by mohla byt chyba.
Prikladam cely kod, kdyby se nasel nekdo, kdo by se mi na to podival a pomohl mi odstranit tento problem. Dekuju Taine
U vsech potomku jsou dopsane implementace vsech peti ciste virtualnich metod. Virtualni destruktory definovane nejsou - nejsou ani potreba, protoze se zatim nikde zadna dynamicka pamet neprideluje. Nicmene, zkusil jsem se doplnit, ale nepomohlo to.
Zalozim pro tenhle problem nove tema a pridam tam i kompletni zdrojovy kod, kdyby se mi na to chtel nekdo podivat.
Kazdopadne diky, Taine
Problem uz jsem vyresil. misto int main() bylo nutne zadat int main(int argc, char *argv[]), coz je divne, protoze predtim v DevC++ jsem toto zkousel a nepomohlo to. Hlavne ze uz to funguje :)
Vyskytl se ale dalsi problem. Snazim se prelozit dalsi verzi, ale kompilace se prerusi s touto chybovou hlaskou: undefined reference to `vtable for MainState'|. Cely chybovy vystup je videt na prilozenem screenu.
Obsah souboru GameStates.hpp, ve kterem by chyba mela byt:
#ifndef GAMESTATE_HPP_
#define GAMESTATE_HPP_
#include <SDL/SDL.h>
#include "main.hpp"
// abstraktni trida, vychozi trida hernich stavu
// implementuje pouze signalizaci zmeny stavu
// NOTICE: kazdy herni stav musi byt potomkem teto tridy
class GameState
{
protected:
// signal zmeny stavu
GAME_STATE statechange;
public:
// vychozi konstruktor nastavi statechange na S_NOSTATE - signal zachovani aktualniho herniho stavu
GameState() { statechange = S_NOSTATE; }
// vola stavovy stroj, aby zachytil pripadny signal zmeny stavu
GAME_STATE getstatechange() { return statechange; }
virtual void start() = 0;
virtual void input(SDL_Event event) = 0;
virtual void update(long time) = 0;
virtual void draw() = 0;
virtual void stop() = 0;
};
// trida hlavniho herniho stavu, potomek tridy GameState
class MainState : public GameState
{
private:
public:
// inicializace herniho stavu
void start();
// obsluha vstupu
void input(SDL_Event event);
// aktualizace sceny
void update(long time);
// vykresleni sceny
void draw();
// deinicializace herniho stavu
void stop();
};
// trida hlavniho herniho stavu, potomek tridy GameState
class IntroState : public GameState
{
private:
enum { TIMEMAX = 10000 };
public:
// inicializace herniho stavu
void start();
// obsluha vstupu
void input(SDL_Event event);
// aktualizace sceny
void update(long time);
// vykresleni sceny
void draw();
// deinicializace herniho stavu
void stop();
};
#endif
Zda se mi to divne, protoze metody tridy GameState, ktere nejsou inline, jsou definovane jako ciste virtualni a u potomku MainState a IntroState jsou ve zvlastnich souborech vsechny metody rozepsane.
Na linuxu jsem program prelozil bez problemu.
Taine
Matrix17
Diky za postreh, soubor main.cpp rozdelim hned, jakmile me napadne vhodny nazev pro ten novy soubor :)
bukaj
Diky, bylo to opravdu tim. Puvodne jsem mel v planu napsat rovnou i soubor IntroState.cpp, ale pak jsem si to rozmyslel a chtel jsem nejdrive vyzkouset, jestli zatim vse funguje. Zakomentoval jsem radky s IntroState, ale inicializaci currstate uz jsem zapomnel zmenit.
Jinak NUMSTATES ma byt skutecne 2 - S_INTRO a S_MAIN. S_QUIT a S_NOSTATE nejsou skutecne stavy, slouzi jako signal ukonceni programu (S_QUIT), resp. S_NOSTATE signalizuje, ze v tomto pruchodu herni smyckou nema dojit ke zmene stavu.
Taine
Ahoj,
zacal jsem programovat stavovy stroj pro hru, ale narazil jsem na problem. Stavovy stroj sestava z vlastniho stavoveho stroje (main.cpp), vychozi tridy herniho stavu (GameState.cpp) a (zatim pouze) jedne tridy reprezentujici hlavni herni stav (MainState.cpp). Kod je zatim velmi kratky, prehledny a srozumitelny, nedela jeste v podstate nic, krome samotne spravy stavu.
Jednotlvie stavy jsou v souboru main.cpp ulozeny pomoci pole ukazatelu na tridu GameState (GameState * states[NUMSTATES]), jednotlive prvky tohoto pole jsou ale inicializovany uz skutecnymi stavy (zatim pouze states[S_MAIN] = new MainState;). Tak by melo (doufam) podle Mistrovstvi v C++ dojit u metod oznacenych jako virtual k pouziti dynamicke vazby a volani metody (napr. states[currstate]->start();) by pak melo zavolat metodu potomka.
Bohuzel program pri spusteni vysle chybu Segmentation fault a ukonci se. K teto chybe dochazi v metode update() v souboru main.cpp. Ruznymi pokusy jsem prisel na to, ze tuto chybu pravdepodobne zpusobuje jakekoliv zavolani metody objektu MainState z pole states (napr. states[currstate]->update();).
Kdyby se nekdo podival na ten kod a zjistil kde je chyba, byl bych vdecny. Predem dekuju Taine
A spolu s ni bych si mozna koupil knihu Dokonaly kod (http://knihy.cpress.cz/knihy/pocitacova-literatura/programovani/dokonaly-kod-umeni-programovani-a-techniky-tvorby-software/). Znate ji nekdo?
Diky Taine
Ahoj,
uvazuju nad koupi knihy "OpenGL pruvodce programatora" (http://knihy.cpress.cz/knihy/pocitacova-literatura/grafika/opengl-pruvodce-programatora), mam ji moznost sehnat za 4/5 ceny.
Mate s ni nekdo zkusenosti? Doporucili byste mi ji, presto, ze je uz relativne stara (datum vydani prosinec 2006)?
Diky moc za kazdy nazor, Taine