Velice děkuji za rady a omlouvám se, že jsem nereagoval ihned – hodně materiálu k prozkoumání. Zatím jsem se podle všech doporučení rozhodl studovat nejprve Javu a to „klasickým“ způsobem „od nuly“ (a časem možná C# nebo C++). Mezitím budu prozkoumávat Unity3D a Unreal Engine (UDK). Pochopil jsem, že v tomto oboru tedy není žádný uspokojivý způsob něco „naklikat“ bez napsání jediného řádku kódu a to ještě tak, aby výsledek byl alespoň „trochu kvalitní“ (+aby nešlo o MOD). A i kdyby se nějaký MOD povedl nadprůměrně dobře, jen těžko bych se ze zkomoleného a zamotaného kódu mohl něco rozumně naučit. Mám v tom teď trochu více jasno a děkuji za to, jen kdyby to nevadilo, mám ještě nějaké doplňující otázky, pak si snad budu opravdu jistý, co chci studovat a čemu věnovat měsíce a roky svého života :
1) Vy, zkušení programátoři (ptám se i méně pokročilých) ovládáte pouze 1 jazyk ? Nebo 1 přednostně („kvalitně“) a k tomu nějaké další ? Při své tvorbě potřebujete znát více jazyků, nebo si vystačíte s jedním ?
Teď dovolte uvést 3 příklady mých plánů – asi první 3, kterými bych se chtěl zabývat :
příklad A – 3D hra z prostředí středověku nejspíše tedy s použitím nějakého enginu :
2) Umožňuje tato varianta možnost multiplayeru (masového) + je možné vše (velkou část) provozovat na serveru + je možné kontrolované přihlašování uživatelů (přes mail, telefon, kontrola IP) ?
3) Umožňuje tato varianta propracovaný herní systém jako Skills, systém vědy, dovednosti postav, složité řetězce surovin, kvalitní AI u NPC ?
4) Chápu tedy správně, že bez jediného řádku kódu, to nejde (aby nešlo o MOD) ? Trocha skriptování je tedy nevyhnutelná ? Případně je to nutné kvůli otázkám 2a3 ?
5) Kód z těchto enginů tedy nebude tak čitelný, abych se z něj něco naučil, že ?
6) Trochu tápu při pochopení licencí Unity3D a Unreal Engine (UDK). Obojí lze stáhnout ve free (india) verzi. Mohu pak volně tvořit a teprve až bych něčeho dosáhl, mohu uvažovat o distribuci. UDK tvrdí, že pokud jsem si tímto oborem v minulém roce nevydělával (mají nějaký strop, ale já tím nevydělal ani dolar), pak je možné hru volně distribuovat za poplatek 99dolarů a teprve z výdělku nad USD50 000 by jsem odváděl 25% zisku Epicu (tvůrce enginu). Chápu to správně ? A u licence Unreal Enginu jsem zmínku o distribuci nepochopil, nebo asi neodhalil. Jen vím, že cokoliv vytvořené na těchto enginech je Copyleft. Je to běžné i pro profesionální hry ? (Vím, že docela hodně úspěšných her je vytvořených na těchto enginech) Proč pak někdo neudělá jednoduchý MOD a neprodává i třeba úspěšnou hru ještě úspěšněji ? Pochybuji, že by šlo o nějakou „etiku programátorů“. V čem to tedy je ? Co mi v této politice uniklo ?
Varianta B – Strategie v prohlížeči 2D až 2,5D (svým způsobem podobná asi například Settlers online) :
7) Doslovná otázka jako 2) ale pro tento příklad - variantu B
8) Doslovná otázka jako 3) ale pro tento příklad - variantu B
9) Doslovná otázka jako 4) ale pro tento příklad - variantu B
10 ) Jaký jazyk by pro tuto variantu byl ideální ? Bude mi stačit Java + různé knihovny, nástroje apod. ? Nebo budu potřebovat slušně ovládat i PHP/Mysql/ASP/... ?
11) Nějaký RAD SW – klikací tvorba WYSIWYG, nebo zkrátka něco bez napsání jediného řádku kódu přímo na tvorbu her v prohlížeči tedy také není ?
Varianta C – Webová aplikace grafického charakteru :
Hlavní profesí jsem grafik vlastního reklamního studia (ne web – hlavně signmaking apod.) a rád bych pro nás a časem i pro konkurenci vytvořil nástroj pro dynamickou komunikaci mezi vzdálenými grafiky a mezi zákazníkem a grafikem – ušetří to mnoho času, mailů a telefonátů. Mám přesnou představu založenou na vlastních zkušenostech a ta vyžaduje hlavně chat a nějaký grafický prostor k tvorbě návrhů (ten ale nemůže být primitivní). +Mohla by se z toho časem vyklubat i webová aplikace na zadávání předběžných návrhů samotným zákazníkem...
Profesionálové z oboru se (téměř se smíchem)nechali slyšet, že takovou aplikaci bez znalosti kódu nelze vytvořit. Přijímám, ale poraďte, prosím, bude mi na tuto variantu stačit Java + různé knihovny, nástroje apod. ? A opět : Nebo budu potřebovat slušně ovládat i PHP/Mysql/ASP/... ?
Znovu moc děkuji za rady a pokud by mi někdo chtěl ještě pomoci a odpovědět alespoň na nějakou z mých otázek, budu nadšený.
PS : Představu o mých prvních plánech máte, zatím se tedy budu zajímat hlavně o Javu a okrajově i o pochopení Unity3D a Unreal Engine (UDK). A vzdávám se tedy touhy odhalit nějakou inteligentní tvorbu funkčních bloků, podobně jako u (MIT)App Inventoru, ale tak aby nebyl samotný software omezením – jako u App Inventoru – tam by to sice šlo, vše bych vymyslel pomocí logických funkcí a definic, ale jakmile je tam hodně animací (skládal jsem je z jednotlivých jpg po 20ms), tak to už App Inventor nezvládá pobrat a to je moc velká škoda, jinak by mi to šlo a třeba bych se dostal mnohem dále...