× Aktuálně z oboru

SHIELD Experience Upgrade 7 – méně hledání a více zábavy [ clanek/2018052902-shield-experience-upgrade-7-mene-hledani-a-vice-zabavy/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018052902-shield-experience-upgrade-7-mene-hledani-a-vice-zabavy/ ]

Turbo Pascal - 2. lekce

[ http://programujte.com/profil/20356-tomas-dostal/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       21. 10. 2005       39 176×

Opět se setkáváme u další lekce Pascalu :). Jak jsem v předešlé lekci předesílal, tentokrát budeme utvářet programy. Jako u každého jazyka, nezačneme ničím jiným než "Ahoj světe!".

Začněme si tedy náš program rozebírat od začátku a pomalu si vysvětleme řádek po řádku.

První řádek, jak už víte, je slůvko Program a název programu. Postupně vám budu ukazovat, jak program vypadá. Teď máme tedy toto:

Program Ahoj_svete;

Tak jednoduchý program, jako je vypsání Ahoj světe, nepotřebuje deklarační část, proto můžeme ihned přikročit k samotné výkonné části programu. Ta vždy začíná složeným příkazem Begin end;. Tento příkaz se používá vždycky společně, to znamená, že kolik máte v programu "Beginů" tolik musíte mít i "Endů". Rozdíl je v tom, že za první dvojicí Begin End se dělá tečka a za ostatními středník.


Begin

  Begin


  end;

end.

Náš program tedy vypadá zatím takto:


Program Ahoj_svete;

Begin


end.

Následujé příkazy pro vypsání textu. Příkaz pro psaní textu je Write nebo WriteLn. Rozdíl mezi nimi je ten, že když napíšete Write, text se vypíše na obrazovku a tím to končí. Pokud napíšete WriteLn, text se vypíše na obrazovku a potom se kurzor automaticky přesune na další řádek. Oba příkazy mají tento tvar: prikaz_write_nebo_writeln('Vas text');. Text, který chcete vypsat na obrazovku, musí být vždy v apostrofech!. V našem případě nám postačí příkaz Write. Zapíšeme ho tedy do programu:


Program Ahoj_svete;

Begin

  write('Ahoj svete');

end.

Toto už je celý program :). Stačí nahoře zmáčknout Run nebo Ctrl + F9 a program se spustí. Ovšem proběhne a hned zase skončí během pár milisekund. Proto zadáme ještě jeden příkaz a tím je ReadLn;. Tento příkaz zastaví program a čeká na stisk Enteru.


Program Ahoj_svete;

Begin

  write('Ahoj svete');

  readln;

end.

Právě jsme tedy vyrobili náš první program :). V příští lekci si podrobněji probereme již zmíněné příkazy Write a WriteLn.

Úkol:

Dnešní úkol zní: Vypište na obrazovku pod sebe 4 libovolná jména a na poslední řádek zapište vaše jméno i příjmení pomocí dvou příkazů.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/1970010174-turbo-pascal-2-lekce/ ].