× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

Turbo pascal - 3. lekce

[ http://programujte.com/profil/20356-tomas-dostal/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       25. 10. 2005       30 777×

Jak jsem slíbil, tak v dnešní lekci se zaměříme na příkazy Write a WriteLn. Ukážeme si různé možnosti tisku na obrazovku a další věci ;).

Výklad učiva:

Příkazy Write a Writeln jak už jste jistě pochopili slouží k vypsání dat na obrazovku. Přesněji vypsání dat na výstup v našem případě bude jediný výstup obrazovka. Zacneme příkazem Write.

Příkaz Write

Jak už jsem řekl, příkaz Write slouží k výpisu dat na obrazovku (výstup). Příkaz Write má sousty možností, jak ho využít. Některé si ukážeme:

  • Vypsání textu
  • Pro vypsání textu, který chcete, musíte napsat příkaz takto:

    Write('Nas text');

    Text, který chcete vypsat, musí být vždy v apostrofech. Nezapomeňte, že na konci každého příkazu musí být středník! Výstup bude potom vypadat takto:

    Nas text_

    Pozn.: Podtržítko signalizuje pozici kurzoru, není tedy součístí samotného výstupu!

  • Vypsání proměnné
  • Příkazem Write můžete vypsat aktuální hodnotu proměnné na obrazovku. Příkaz zapíšeme:

    Write(oznaceni_promenne);

    například takto:

    Write(a);

    Proměnná se zapisuje pouze do závorek, tzn. bez apostrofů. Dejme si tedy proměnnou s hodnotou 10. Výstup pak bude vypadat takto:

    10_
  • Kombinace textu a proměnné
  • V příkazu lze také možnosti kombinovat. Potom vypadá příkaz takto:

    Write('Nas text',oznaceni_promenne);

    Jistě ste si všimli, že se kombinuje tak, že napíšeme text do apostrofů a čárkou oddělíme od proměnné. Dejme si příklad. Máme proměnnou vek, která má hodnotu 17. Vypíšeme tedy:

    Write('Lektorovy je ',vek,' let);.

    Na obrazovce se ukáže toto:

    Lektorovy je 17 let_

    Všimněte si, že pokud chcete udělat mezi textem a proměnnou mezeru, musíte ji napsat také do aspotrofů.

  • Vypsání hodnoty výrazu
  • Do příkazu můžete také napsat rovnou příklad. např.:

    Write(3+4);

    Opět zapisujeme bez apostrofů. Příklad v závorce se vypočítá a vypíše se jeho hodnota:

    7_
  • Vypsání logické hodnoty výrazu
  • Logická hodnota výrazu je buďto True nebo False. Platí např. v tomto případě

    Write(3=4);

    Kompilátor zjistí pravdivost výrazu v příkazu a podle toho vypíše hodnotu True - pravda a nebo False - nepravda. V našem případě bude výstup vypadat takto:

    FALSE_

    Příkaz WriteLn

    Příkaz WriteLn (Write line) má naprosto stejné funkce jako Write, ovšem po vypsání toho, co je v závorkách, se automaticky přesune na další řádek. Uveďme si příklad:

    WriteLn('Logicka hodnota vyrazu 3=5 je: ',3=5,' a soucet se rovna: ,'3+5);

    Na výstupu se objeví:

    
    Logicka hodnota vyrazu 3=5 je: FALSE a soucet se rovna: 8
    _

    Tímto jsme si vysvetlili příkaz pro výstup na obrazovku, který na 100% využijete v každém programu, proto jsme ho rozebrali tak podrobně.

    Úkol:

    Udělějte program, který uživatele na jednom řádku přivítá, na další řádek vypíše vaše jméno a věk a na další řádek spočítá váš věk + věk vašeho rodiče. Ne, abyste mi tam jenom napsali číslo! :) Chci, abyste použili výraz pro vypočítání.


    Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/1970010177-turbo-pascal-3-lekce/ ].