Biofeedback
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

BiofeedbackBiofeedback

 

Biofeedback

Google       Google       6. 12. 2005       25 193×

Biofeedback je biologická zpětná vazba. Je to přirozený jev. Díky měření tepové frekvence, krevního tlaku, bioelektrického výkonu mozkových center nebo elektrického odporu pokožky můžeme zjistit poměrně přesný obraz o mozkové aktivitě člověka...

První použití „biofeedbacku“ lze datovat už ve třicátých letech (je-li možno vzhledem k této době použít tento termín), kdy byl vynalezen detektor lži.



Detektor lži je založený na principu vodivosti lidské pokožky. Lhář může sice svoji lež skrývat, omezit viditelné znaky lhaní jako nepřímý pohled, potící se ruce, třes, apod., ale odpor své pokožky už neovlivní. Razantnější využití těchto principů nalezneme zejména v nemocnicích, kde pomáhá lékařům snímat mikroelektrické vzruchy pomocí elektroencefalografu (EEG) a tím monitorovat mozkovou činnost pacienta.


Název biofeedback vznikl v 60. letech, kdy byla vyvinuta terapeutická metoda profesorem Stermanem nesoucí právě tento název. Tato terapie byla založena na monitorování frekvencí proudu, který vydává mozek. Podle tohoto můžeme zjistit, v jakém psychickém či fyzickém rozpoložení jsme. Čím více jsme ve stresu, čím těžší práci vykonáváme, tím je tato frekvence vyšší. A naopak. Pomocí těchto frekvencí můžeme určit hladiny mozkové činnosti. Většinu dne trávíme v tzv. hladině beta (12 Hz a více). Poklesem pod tuto hladinu (frekvenci) se dostaneme do hladiny alfa, což je stav pohody, uvolnění a uklidnění mozkové činnosti. Další hladiny jsou theta – polospánek, či delta – spánek.
 

Tabulka frekvenčních hladin mozku

Frekvence (Hz)

Název

Stav organismu

0,5 – 3

Delta - δ

Spánek, útlum, otupělost

4 – 7

Theta - J

Přechodná hladina, hluboké uvolnění

8 – 12

Alfa - α

Vysoká koncentrace, vnitřní bdělost, silné uvolnění (produkují se tzv. pozitivní hormony)

12 – 15

SMR beta - SMR

Uvolnění s vnější pozorností (tělo uvolněné, bdělá mysl)

15 – 18

Střední beta - β1

Aktivita s vnější pozorností (tělo aktivní, bdělá mysl)

18 – 35

Vysoká beta - β2

Vzrušení, podráždění, tréma, napětí, stres, úzkost

nad 35 Hz

Gama - γ

Extrémní zážitky a existenciální stavy

 
Jak můžeme biofeedback využít? K relaxaci, k oproštění se od stresu, ke zlepšení výkonu intelektu. Vynikající a rychlý účinek má také na poruchy spánku, zejména problémy s usínáním. Též se používá k léčení lehkých mozkových disfunkcí a dokonce i při léčbě epilepsie. Pojmem lehké mozkové disfunkce rozumíme lehké vrozené nerovnoměrnosti ve vývoji a výkonnosti jednotlivých duševních funkcí. Typickými příznaky jsou trvalé projevy nepozornosti, nesoustředěnosti, neklid, poruchy chování jako je hyperaktivita a impulzivita a v neposlední řadě specifické poruchy učení, pod které spadá dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Provádí se pod odborným dohledem na specializovaných lékařských pracovištích, ale existují i přístroje pro použití v domácnosti. Pomocí biofeedbacku a především EEG biofeedbacku (viz dále) se pacient naučí, jak ovládat své mozkové vlny.


Co je to EEG biofeedback? EEG biofeedback je metoda, která umožňuje pacientovi ovládat své mozkové vlny. Jedná se o sebeučení mozku pomocí biologické zpětné vazby. Když dostanete okamžitou, cílenou a přesnou informaci o ladění (případně "rozladění") svých mozkových vln, můžete se naučit, jak je uvést do souladu. EEG biofeedback musí být veden odborníkem - psychologem, lékařem, speciálním pedagogem, který absolvoval speciální průpravu, včetně školení v neurofyziologii a psychoterapii, a praktický výcvik.

Princip, metody:

o Dvě elektrody přilepené k hlavě snímají Vaše mozkové vlny, které se zesilují a sledují v počítači.

o Počítač zpracovává signál a zajišťuje zpětnou vazbu (zpětná vazba je informací o tom, jak Vám fungují mozkové vlny v konkrétním okamžiku).

o Průběh svých mozkových vln před sebou vidíte na obrazovce přeložený do podoby video hry, kterou hrajete pouze silou své myšlenky - ryzí vůlí, bez klávesnice nebo myši. Hru ovládáte jen činností svého mozku.

o Když narůstá aktivita Vašeho mozku v žádoucím pásmu mozkových vln, jste odměňováni ve hře body.

o Vzrůstá-li aktivita v nežádoucím pásmu, úspěch ve hře mizí.

o Mozek postupně reaguje na motivační vodítka, které mu počítač poskytne tím, že ho odměňuje za dobré výsledky ve hře. Tak mozek sám rozvíjí proces učení nových, vhodnějších frekvencí mozkových vln.

EEG biofeedback je účinný v 60-90% případů podle míry obtížností problému. Čím je problém psychologicky nebo zdravotně závažnější, tím je trénink náročnější.
Dále se budu zaměřovat na využití biofeedbacku jen v domácnosti.

Na počátku devadesátých let už byly vyvinuty přístroje, které ovlivňují stav člověka pomocí audiovizuální stimulaci. Pro tyto přístroje se zažil název „psychowalkmany“. Tyto přístroje se skládají, podobně jako normální walkmany pro poslech hudby, ze sluchátek, ale obsahují navíc i brýle. Takovýto psychowalkman díky hudbě či šumu ve sluchátkách a zábleskům světelných diod v brýlích dopomáhá uživateli k relaxaci, meditaci, soustředění či účinnějšímu učení. Cena těchto přístrojů je ale stále vysoká, což brání masovějšímu rozšíření.

Nejlevnější typy – kolem 5000,- Kč - obsahují předem daný počet programů. O několik tisíc korun dražší přístroje lze připojit k počítači a programovat je. Nejdražší typy stojí 20000,- Kč a více. Pod pojmem program se rozumí určený sled blikání diod a zvuků soustředěný na konkrétní problém. Nazývají se např. „vyčištění mysli, překonávání depresí, ráj, apod.“. Přístroje se jmenují například Orion, MindDrive, Flasher, či Muse od firmy Photosonix, atd.

Pokud nechceme investovat nemalou částku do takového zařízení, můžeme si pomoci doma se standardním software. Stačí použít například Cool Edit, který umožňuje libovolný stereo zvukový soubor upravit tak, že jednoduše opožďuje v předem zvolené frekvenci jeden zvukový kanál oproti druhému, čímž nutí mozek k synchronizaci na danou frekvenci. Stačí vzít jakýkoliv WAV. Sami si můžeme nastavit výchozí i cílovou hladinu, a dokonce vytvořit i sestupovou křivku.

Jak už bylo řečeno, dražší přístroje umožňují propojení s počítačem a jejich programování. Některé přístroje použijí PC pouze k nahrání nových programů, jiné zacházejí dál a dovolují např. hrát hry. Tyto přístroje využívají vodivost pokožky, neboť použití EEG je příliš drahé. Na prst subdominantní ruky si připnete senzor a hra může začít. Samozřejmě nemůžeme očekávat, že je možné hrát všechny hry, jako například Doom nebo Warcraft, či jiné běžné hry. Existuje zatím jen pár specializovaných her, které podporují toto ovládání. Je to například jednoduchý simulátor letadélka, kdy Vašim úkolem je ho udržet ve vzduchu, dále pinball, kuželky, atp. Kromě her ale existují i programy na skládání hudby či kreslení. Pomocí speciálního softwaru lze i ze svého zařízení udělat již na začátku zmiňovaný detektor lži.

Aplikací biofeedbacku lze dosáhnout pozitivních změn. Při závažnějších problémech je vždy vhodné navštívit specialisty, kteří např. pomocí EEG biofeedbacku je mohou usměrnit, ale v domácích podmínkách najdou své uplatnění domácí verze. I když se jedná o nemalou investici, lidem, kteří hledají trochu klidu a uvolnění, bych doporučil zvážení této možnosti. Studentům se pak hodí především ve zkouškovém období, kdy se potřebují naučit velké množství látky v krátké době.

Zdroj: Ap - IT Škrabálek

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Lukáš ChurýLukáš je šéfredaktorem Programujte, vyvíjí webové aplikace, fascinuje ho umělá inteligence a je lektorem na FI MUNI, kde učí navrhovat studenty GUI. Poslední dobou se snaží posunout Laser Game o stupeň výše a vyvíjí pro něj nové herní aplikace a elektroniku.
Web     Twitter     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý