× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

Grafický editor - 5. díl

[ http://programujte.com/profil/27-jiri-chytil/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/75-martin-zak/ ]Google [ :?rel=author ]       5. 3. 2006       10 491×

V tomto díle si povíme o tom, jak do obrázku vkládat text a jak načítat použitelné fonty do programu.

První se podíváme na ty fonty. Abychom mohli používat všechny fonty, které jsou dostupné, musíme je načíst do nějakého objektu. Pro nás je nejlepším řešením Combo. Tak si jedno na formulář vložíme a nyní budeme potřebovat kratičký kód:


Sub LoadFonts()
    Combo1.Clear 'vymažeme obsah comba
    Form1.MousePointer = 11
    Max = Screen.FontCount 'zjistíme počet fontů v systému
    For i = 0 To Max 'cyklus, který načítá jeden font po druhém
        Combo1.AddItem Screen.Fonts(i) 'uložení fontu do comba
        DoEvents 'dáme počítači trochu času na vydechnutí.
    Next i
    Form1.MousePointer = 1
End Sub

Tento kód se může vykonávat poměrně dlouhou dobu, zvláště pokud je na počítači větší počet fontů. Třeba v řádech 1 000 ale i 200 fontů už načítá celkem dlouho. Proto se na začátku změní kurzor na hodiny a v cyklu je obsaženo DoEvents. Na závěr bychom mohli uvést toto:


Combo1.ListIndex = 0

Tím docílíme zobrazení některého z fontů přímo v Combu.

Tím to ale nekončí, my si totiž používaný font musíme umět z Comba vybrat a to také není příliš složité, jak vyplývá z kódu. Vložíme si na formulář ještě jeden větší picture box a zapíšeme tento ukázkový kód:


Private Sub Picture1_Click()
    Picture1.Font.Name = Screen.Fonts(Combo1.ListIndex)
    Picture1.Print Screen.Fonts(Combo1.ListIndex)
End Sub

Zde je taková ukázka. To ale není vyhovující, my bychom totiž měli dát uživateli na výběr i velikost fontu a také různé proporce (jako je například písmo tučné, kurzíva a podobné).


    Picture1.Font.Name
    Picture1.Font.Size
    Picture1.FontBold
    Picture1.FontItalic
    Picture1.FontUnderline
    Picture1.FontStrikethru
    Picture1.FontTransparent

Nastavováním těchto vlastností měníme písmo, ale jeho poloha je stálá. To nám také nevyhovuje, proto potřebujeme, aby se písmo tisklo tam, kam chceme my. Proto nám objekt Picture poskytuje vlastnosti CurrentX a CurrentY. Ty měníme podle souřadnic, na kterých jsme klikli na objekt Picture. Takto:


Private Sub Picture1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Picture1.Font.Name = Screen.Fonts(Combo1.ListIndex)
    Picture1.CurrentX = X
    Picture1.CurrentY = Y
    Picture1.Print "text"
End Sub

Já osobně radši používám proceduru MouseUp než MouseDown, ale podle mě je dobré nechat toto rozhodnutí na uživateli programu.

Co nám ještě chybí k dokončení celé akce? No je toho povíc, například je to nastavení vlastnosti Autoredraw na True.


Private Sub Picture1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Picture1.AutoRedraw = True
    Picture1.Font.Name = Screen.Fonts(Combo1.ListIndex)
    Picture1.CurrentX = X
    Picture1.CurrentY = Y
    Picture1.ForeColor = vbRed
    Picture1.FontTransparent = True
    Picture1.Print "text"
    Picture1.Refresh
End Sub

Zde je taková kostra a vy si s tím můžete pohrát a zkompletovat to.

Mnohým z vás by do příštího dílu mohla hlavou vrtat otázka jak font natočit o určitý počet stupňů. A řeknu vám, ani na tohle není VB krátký, ale musí využít API funkcí. Já jsem se po něčem podobném pídil už kdysi dávno a teď je na čase, abych s tím seznámil vás. Víceméně uvedu jen kód. A s tím už si dělejte co uznáte za vhodné.


Private Declare Function CreateFontIndirect Lib "gdi32" Alias "CreateFontIndirectA" (lpLogFont As LOGFONT) As Long
Private Declare Function SelectObject Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, ByVal hObject As Long) As Long
Private Const lfvelikost = 32
Private Type LOGFONT
    lfHeight As Long
    lfWidth As Long
    lfEscapement As Long
    lfOrientation As Long
    lfWeight As Long
    lfItalic As Byte
    lfUnderline As Byte
    lfStrikeOut As Byte
    lfCharSet As Byte
    lfOutPrecision As Byte
    lfClipPrecision As Byte
    lfQuality As Byte
    lfPitchAndFamily As Byte
    lfFaceName(lfvelikost) As Byte
End Type

Private Sub Picture1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
    Dim TextProp As LOGFONT
    Picture1.AutoRedraw = True
    Picture1.CurrentX = X
    Picture1.CurrentY = Y
    Picture1.ForeColor = vbRed
    rot = 45 've stupních.
    TextProp.lfItalic = 0
    TextProp.lfEscapement = (rot * 10)
    TextProp.lfHeight = 20
    TextProp.lfQuality = PROOF_QUALITY
    SelectObject Picture1.hdc, CreateFontIndirect(TextProp)
    Picture1.Print "text"
    Picture1.Refresh
End Sub

Upozorňuji vás, že tento kód není plně funkční, je to jen ukázka. Zprovoznit ho plně bude chtít dost přemýšlení, ale aspoň máte co dělat. Trochu si zagooglujte a… To by bylo pro dnešní díl vše. Více si povíme snad někdy příště.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2006022502-graficky-editor-5-dil/ ].