JavaScript – 6. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

JavaScript – 6. lekceJavaScript – 6. lekce

 

JavaScript – 6. lekce

Google       Google       21. 3. 2006       34 389×

  • Cykly
  • If a Else

Cykly

V této kapitole si si jako první vysvětlíme JavaScriptové cykly, a to cyklus Do-while, While a For. Cykly jsou velmi užitečné pro zobrazování opakujících se událostí. My si ukážeme použití cyklu na jednoduchém příkladu – zobrazení po sobě jdoucích čísel.

Jako první si ukážeme smyčku Do-While:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 x = 1;
 do {
  document.write(x + " ");
  x++;
 }
 while(x < 11);
</script>

Jako druhý příklad uvedu samostatné While:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 x = 1;
 while(x < 11){
  document.write(x + " ");
  x++;
}
</script>

A jako poslední případ nejpoužívanější For:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 for(x = 1; x < 11; x++)
  document.write(x + " ");
</script>

Všechny uvedené příklady by vám měly zobrazit:


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Vysvětlení nových příkazů:

  • x++ – výraz ++ je matematickým operátorem, jenž do ukončení smyčky přičítá 1 (v našem případě), je to to samé jako x + 1
  • systém Do-While – česky Dělej-Dokud, v našem případě je napsáno: „Zapisuj čísla, která se postupně zvětšují o 1, ale nesmí být větší než jedenáct.“, za zmínku stojí, že cykly vypisují celá čísla (i záporná)
  • systém While – česky Dokud, v našem případě je napsáno: „Dokud je x menší než jedenáct, tak ho zapisuj jako čísla od jedné, jenž se postupně zvětšují o 1 (nesmí přesáhnout hranici 11).“
  • systém For – česky Pro, v našem případě je napsáno: „Pro x, které začíná od jedné a není větší než 11, zapisujeme jako čísla od jedné do deseti (jelikož se x nesmí rovnat 11).“
  • stojí také za zmínku, že x < 11 jze nahradit výrazem x <= 10 (x je menší nebo rovno 10)

If a Else

Ještě v této kapitole si vysvětlíme základy používání příkazů if a else, které se nám do budoucna budou velmi hodit. Příkaz if označuje pravdu, tudíž splnění určitých podmínek a else je jeho opakem. Ukážu vám jednoducý příklad, jehož výsledkem bude okno, kde máte uhodnout název nějakého zvířete, výsledek hádání uvidíte na vaší stránce.

Tady je kód:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
zvire = prompt("Zkuste uhodnout název zvířete.", "zvíře");
if(zvire == "pes"){
 document.write("Uhodli jste psa!");
}
else if(zvire == "prase"){
 document.write("Uhodli jste prase!");
}
else if(zvire == "koza"){
 document.write("Uhodli jste kozu!");
}
else {
 document.write("Neuhodli jste nic!");
}
</script>

Objasníme si nevysvětlené prvky:

  • prompt – prompt je okno, ve kterém se zobrazuje vámi napsaný text otázky a pole, kam se může odpovídat (první údaj v závorce za prompt je otázka a druhý je primární text zobrazující se v dialodovém poli).
  • operátor == – znamená je rovno (používá se, když proměnnou vyjadřuje taxt nebo písmeno, u čísel se používá jenom jedno =)
  • else if - pokud má pravda více podob označujeme je jako else if

Úkol

Napište script, který zobrazí okno prompt a když se do něj napíše 'numbers', na stránce se objeví čísla od 0 do 100 (cyklus můžete použít jaký chcete).

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš BobekAutor je designérem stránek (2D grafika), ovládá jazyky HTML, CSS, PHP, JavaScript a zajímá se o programování v Javě.Krom programujte.com se podílí na projektech maths.cz (jako redaktor a grafik), ceskewebstudio.cz (jako designér) a webber.cz (jako JavaScript scriptař). Ostatní volný čas rád tráví s přáteli nebo sportuje (tenis, nohejbal, hokejbal, závodně fotbal).
Web     Twitter     Facebook    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý