Scalable Vector Graphics
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Scalable Vector GraphicsScalable Vector Graphics

 

Scalable Vector Graphics

Google       Google       11. 3. 2006       10 964×

Počuli ste už o formáte SVG? Je to pomerne nový „grafický formát“, pomocou ktorého môžeme zobrazovať vektorovú grafiku. Samozrejme, nie je na tom predsa nič výnimočné, podstatným faktom je, že ide o vektorovú grafku na webe. Keď ešte zdôrazním, že za tým nestojí žiadny flash, iste každý spozornie. Ak by ste teda radi vedeli viac, čítajte.

Vektory? Nerozumiem.

Kedže je možné, že početná časť z vás nemá ani potuchy o tom, čo sú to vektory, myslím, že by to bolo vhodné na začiatok trochu ozrejmiť. Vektor je veličina, ktorá sa okrem absolútnej hodnoty vyznačuje aj orientovaným smerom (posunutie bodu, orientovaná úsečka, rýchlosť, zrýchlenie, sila a iné). Vektor je veličina určená veľkosťou a smerom. A čo to má vlastne spoločné s grafikou? Odpoveď je jednoduchá, všetko. Skúsme si predstaviť klasický obrázok, alebo ešte lepšie fotku zachytenú digitálnym fotoaparátom. Optika fotoaparátu zachytí unikátny obraz, ktorý prevedie do digitálnej podoby. Takýto obraz je jedinečný, nenapodobiteľný, a preto fotoaparátu nezostáva nič iné, ako previesť obraz na body. Fotografia napr. vo formáte JFIF (JPEG File Interchange Format, vo všeobecnosti známy pod príponamy *.jpg, *.jpeg, *.jfif, alebo *.jpe) je zložená z mnohých bodov, vo vačšine prípadov pekne zapísaných za sebou (predstavte si, že píšete v riadkoch do školského zošita). Kdežto vektorová grafika je založená úplne na niečom inom. Samotný súbor obsahuje definície nami vytvorených kriviek, všetky možné súradnice a vlastnosti. Teda napríklad dĺžku, šírku alebo farbu nami vytvorenej čiary. Samozrejme aj jej pozíciu. Narozdiel od klasického obrázku, ktorého body môžeme po uložení a opätovnom editovaní iba „zameniť“ za nové, vektory pre nás i po uložení zostávajú i nadalej modifikovateľné. Teda zatiaľ čo čiaru, nakreslenú v MS Paint, môžem iba „zgumovať“ a nakresliť novú, vektory si môžeme neustále ľubovoľne posúvať, zmenšovať či zväčšovať (a kopu iných operácií). Nižšie si môžete porovnať spôsob zápisu kruhu v SVG a BMP.

A teraz k veci...

...a pekne zhurta ;). SVG vlastne ani nie je grafický formát, je to vlastne skôr jazyk. Jazyk pre zapisovanie dvojdimenzionálnej grafiky v XML (XML verzie 10). Podporuje tri základné typy objektov, a to: vektorové grafické tvary, obrázky (vložené priamo medzi vektory pomocou odkazu) a text. Tieto objekty môžu byť zoskupené, štylizované a transformované. Okrem toho SVG ponúka vstavané transformácie, clipping paths, alfa masky, filterové efekty a šablónové objekty. SVG kresby môžu byť interaktívne alebo dynamické, taktiež je možné vytvoriť animácie. Do budúcnosti sa počíta s veľkou obľubou. Už teraz SVG podporuje väčšina internetových prehliadačov. Mozilla Firefox (od verzie 1.1), Opera (už od verzie 8), Mozilla, Seamonkey, Konqueror, Camino (od verzie 1.0) či Netscape, no na zozname však stále chýba Internet Explorer. Pripravovaná verzia 7 by to však mala zmeniť.


Obr. č.1 - Ukážka zápisu čierneho kruhu pomocou SVG – 517 B



Obr. č.2 – Rovnaký kruh zapísaný vo formáte BMP – 33,4 kB


Využitie SVG

A kde sa dá vlastne SVG prakticky využiť? No to záleži skutočne len od šikovnosti autora. Môžeme ho hravo zakomponovať do HTML kódu, takže môže byť pokojne i samotnou súčasťou layoutu stránky. K dispozícii sú už aj rôzne freeware editory, takže skutočne máte s čím experimentovať. Zo všetkých spomeniem napríklad Inkscape (ktorý som si obľúbil), Sketsa SVG Editor alebo Sodipodi. Pri vytváraní SVG obrázkov teda nemusíte byť žiadny znalec, stačí byť vybavený troškou intuície a po chvíli to ide samo :)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

1 názor  —  1 nový  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C#, XNA a zajímá se o grafiku.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý