Počuli ste už o formáte SVG? Je to pomerne nový „grafický formát“, pomocou ktorého môžeme zobrazovať vektorovú grafiku. Samozrejme, nie je na tom predsa nič výnimočné, podstatným faktom je, že ide o vektorovú grafku na webe. Keď ešte zdôrazním, že za tým nestojí žiadny flash, iste každý spozornie. Ak by ste teda radi vedeli viac, čítajte.
Vektory? Nerozumiem.
Kedže je možné, že početná časť z vás nemá ani potuchy o tom, čo sú to vektory, myslím, že by to bolo vhodné na začiatok trochu ozrejmiť. Vektor je veličina, ktorá sa okrem absolútnej hodnoty vyznačuje aj orientovaným smerom (posunutie bodu, orientovaná úsečka, rýchlosť, zrýchlenie, sila a iné). Vektor je veličina určená veľkosťou a smerom. A čo to má vlastne spoločné s grafikou? Odpoveď je jednoduchá, všetko. Skúsme si predstaviť klasický obrázok, alebo ešte lepšie fotku zachytenú digitálnym fotoaparátom. Optika fotoaparátu zachytí unikátny obraz, ktorý prevedie do digitálnej podoby. Takýto obraz je jedinečný, nenapodobiteľný, a preto fotoaparátu nezostáva nič iné, ako previesť obraz na body. Fotografia napr. vo formáte JFIF (JPEG File Interchange Format, vo všeobecnosti známy pod príponamy *.jpg, *.jpeg, *.jfif, alebo *.jpe) je zložená z mnohých bodov, vo vačšine prípadov pekne zapísaných za sebou (predstavte si, že píšete v riadkoch do školského zošita). Kdežto vektorová grafika je založená úplne na niečom inom. Samotný súbor obsahuje definície nami vytvorených kriviek, všetky možné súradnice a vlastnosti. Teda napríklad dĺžku, šírku alebo farbu nami vytvorenej čiary. Samozrejme aj jej pozíciu. Narozdiel od klasického obrázku, ktorého body môžeme po uložení a opätovnom editovaní iba „zameniť“ za nové, vektory pre nás i po uložení zostávajú i nadalej modifikovateľné. Teda zatiaľ čo čiaru, nakreslenú v MS Paint, môžem iba „zgumovať“ a nakresliť novú, vektory si môžeme neustále ľubovoľne posúvať, zmenšovať či zväčšovať (a kopu iných operácií). Nižšie si môžete porovnať spôsob zápisu kruhu v SVG a BMP.A teraz k veci...
...a pekne zhurta ;). SVG vlastne ani nie je grafický formát, je to vlastne skôr jazyk. Jazyk pre zapisovanie dvojdimenzionálnej grafiky v XML (XML verzie 10). Podporuje tri základné typy objektov, a to: vektorové grafické tvary, obrázky (vložené priamo medzi vektory pomocou odkazu) a text. Tieto objekty môžu byť zoskupené, štylizované a transformované. Okrem toho SVG ponúka vstavané transformácie, clipping paths, alfa masky, filterové efekty a šablónové objekty. SVG kresby môžu byť interaktívne alebo dynamické, taktiež je možné vytvoriť animácie. Do budúcnosti sa počíta s veľkou obľubou. Už teraz SVG podporuje väčšina internetových prehliadačov. Mozilla Firefox (od verzie 1.1), Opera (už od verzie 8), Mozilla, Seamonkey, Konqueror, Camino (od verzie 1.0) či Netscape, no na zozname však stále chýba Internet Explorer. Pripravovaná verzia 7 by to však mala zmeniť.
Obr. č.1 - Ukážka zápisu čierneho kruhu pomocou SVG – 517 B
Obr. č.2 – Rovnaký kruh zapísaný vo formáte BMP – 33,4 kB
Využitie SVG
A kde sa dá vlastne SVG prakticky využiť? No to záleži skutočne len od šikovnosti autora. Môžeme ho hravo zakomponovať do HTML kódu, takže môže byť pokojne i samotnou súčasťou layoutu stránky. K dispozícii sú už aj rôzne freeware editory, takže skutočne máte s čím experimentovať. Zo všetkých spomeniem napríklad Inkscape (ktorý som si obľúbil), Sketsa SVG Editor alebo Sodipodi. Pri vytváraní SVG obrázkov teda nemusíte byť žiadny znalec, stačí byť vybavený troškou intuície a po chvíli to ide samo :)