V tomto díle se naučíme něco o sítích.
Jak jsem již slíbil, tento díl bude věnovaný počítačovým sítím. Naučíme se, jak pomocí protokolu TCP/IP komunikovat s ostatními počítači. Budeme k tomu potřebovat Delphi 6 a nižší, protože v Delphi 7 se vyskytují už trochu těžší komponenty pro práci se sítí. Jako ukázku si uděláme chat, přes který můžeme komunikovat s ostatními klienty, kteří se připojí. Pro otestování nebudeme potřebovat počítačovou síť, protože si to můžeme hned vyzkoušet na našem počítači. Náš program vlastně bude fungovat tak, že jeden z uživatelů vytvoří server a k němu se pak mohou další lidé (klienti) připojovat. Takže si vytvoříme dvě aplikace. První bude server.
Vytvoříme si formulář, na který naneseme jedno tlačítko, kterým budeme odesílat zprávy, dále jeden edit, do kterého budeme psát náš text, a memo, ve kterém se budou zobrazovat zprávy. Dále budem potřebovat komponentu ze záložky internet jménem ServerSocket. U komonenty memo si nastavíme vlastnost readonly na true.
U komponenty ServerSocket označuje Port, na jakém „kanálu“ bude server naslouchat klientům. Je pár rezervovaných portů, např. pro mail (25), ale my využijeme port 2006, který je volný.
Do procedury OnCreate vložíme toto:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
ServerSocket1.ServerType := stNonBlocking; // server bude neblokujici
ServerSocket1.Port := 2006; // nastavíme port serveru
ServerSocket1.Active := True; // zapneme server
end;
Tímto jsme si vytvořili server, který je aktivní na portu číslo 2006. Dále budeme „naslouchat“, jestli se k nám nepokouší připojit klient:
{Jestliže se k nám připojí klient pak…}
procedure TForm1.ServerSocket1ClientConnect(Sender: TObject;
Socket: TCustomWinSocket);
begin
memo1.lines.Add('Připojil se k nám: ' + Socket.RemoteHost + '(' + Socket.RemoteAddress + ')'); //Socket.RemoteHost znamená že to vypíše
do mema od clienta co se připojí jeho jméno počítače a Socket.RemoteAddress vypíše jeho IP adresu
end;
To samé uděláme, když se klient odpojí:
procedure TForm1.ServerSocket1ClientDisconnect(Sender: TObject;
Socket: TCustomWinSocket);
Begin
Memo1.lines.add('Odpojil se od nás ' + Socket.RemoteHost + '(' + Socket.RemoteAddress + ') ');
//do mema se přidá text, že se od nás odpojil client
end;
Když se na server připojí klient, vypíše se to do našeho mema. Ale ještě si musíme vytvořit možnost odesílat zprávy. Upozorňuji, že tento program je velice jednoduchý a slouží jen k názorné ukázce, jak to funguje, a proto nebudeme dělat ochranu proti tomu, aby nebyly chyby, když budete odesílat zprávu a nebude připojen žádný klient apod. Zdroják odesílání zprávy po kliknutí na tlačítko:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
ServerSocket1.Socket.Connections[0].SendText(Edit1.text);
{Tímhle odešleme na clienta číslo které je v hranatých závorkách když budeme mít dva klienty, tak se odešle text pouze na toho clienta který se připojil jako první kdy když máme v connections nulu. Můžeme však i odesílat všem clientům např. pomocí cyklu for}
end;
A zdroják pro příjem textu od klienta:
procedure TForm1.ServerSocket1ClientRead(Sender: TObject;
Socket: TCustomWinSocket);
Begin
//nastane když client odesílá data
Memo1.lines.add(Socket.RemoteHost + ': ' + socket.ReceiveText); // Funkce RecieveText nám vrátí text který odeslal client
end;
Tímto máme hotový program Server. Teď se pustíme do klienta. U klienta už musíme mít bohužel více parametrů, jako např. IP adresu serveru, na který se máme připojit. Na formulář si dáme jedno tlačítko na připojení, jedno na odeslání zprávy a jedno na odpojení. Jedno memo na zobrazování zpráv a jeden edit na text, který budeme odesílat. A také samozřejmě to nejdůležitější, komponentu ClientSocket ze záložky internet.
Obrázek, jak bude náš Client vypadat:
Když zmáčkneme tlačítko Conect:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
// Když nebude edit2 (edit pro IP) prázdný pak…
If Trim(Edit2.text) <> '' then begin
ClientSocket1.Port := 2006; // budeme komunikovat se serverem na portu číslo 2006
ClientSocket1.ClientType := ctNonBlocking; // nastavíme klienta na neblokujícího
ClientSocket1.address := Edit2.text;
ClientServer1.Active := true; //zapneme klienta
end else
ShowMessage('Musíte zadat IP adresu serveru');
end;
Tlačítko disconect:
procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject);
begin
ClientSocket1.active := false; //tímto odpojíme klienta od serveru
end;
A konečně odesílání zpráv na server:
Procedure TForm1.Button3.Click(Sender: TObject);
Begin
ClientSocket1.Socket.SendText(edit1.Text); //odešleme text na server
end;
A nakonec uděláme proceduru OnRead, která nastane, když nám server pošle data:
procedure TForm1.ClientSocket1Read(Sender: TObject;
Socket: TCustomWinSocket);
begin
Memo1.lines.add(socket.RemoteHost + ': ' + socket.ReceiveText);
end;
Náš chat je dodělán a měl by fungovat. Jako IP adresu, pokud to chcete zkoušet na svém PC, zadejte 127.0.0.1 = to je loopback adresa (localhost). Příště si povíme něco o registrech a INI souborech.