× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

INI soubory

[ http://programujte.com/profil/20356-lubos-uhliarik/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/75-martin-zak/ ]Google [ :?rel=author ]       12. 5. 2006       24 516×

Dnešní díl je o ini souborech a registerch Windows.

Dnes jsou na řadě ini soubory a registry. Inicializační soubory (ini) slouží především k uchovávání nastavení nějakého programu, např. když si v našem programu napíšeme něco do editu, změníme velikost okna a uděláme další různé změny, můžeme je uložit do ini souboru a při příštím spuštění programu se nám otevře tak, jak byl nastaven při jeho zavření.

Dnes si naprogramujeme ukázkovou aplikaci, která nám uloží pozici okna, text, který bude napsán v editu, a jestli bude edit ReadOnly.

První věc, která je velmi důležitá, je ta, že přidáme do Uses jednotku IniFiles. Zde uvádím, co se bude provádět při vytvoření formuláře:


procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var Ini: TIniFile;
begin
  Ini := TIniFile.Create('soubor.INI'); 
 
  Edit1.ReadOnly := Ini.ReadBool('Edit1', 'ReadOnly', 'false');
  Edit1.text := Ini.ReadString('Edit1', 'Text', '');
  Form1.Left := Ini.ReadInteger('Form1', 'Left', 300);
  Form1.Top := Ini.ReadInteger('Form1', 'Top', 300);
  
  Ini.Free; //uvolníme INI soubor s paměti
end;

Tímto jsme si načetli informace z ini souboru. První parametr, třeba u funkce ReadString, je sekce, ve které budeme hledat. Druhý je název údaje a třetí je defaultní hodnota, která se provede, když se nepodaří načíst data. Ukázka, jak bude náš ini soubor vypadat:


[Edit1]                   //Název sekce
ReadOnly=True             //Název údaje a jeho hodnota
Text=Toto je text :)      //Název údaje a jeho hodnota

[Form1]
Top=300
Left=300

A při ukončení programu informace uložíme:


procedure TForm1.FormClose(Sender: TObject; var Action: TCloseAction);
var Ini: TIniFile;
begin

    Ini := TIniFile.Create('soubor.INI');
    Ini.WriteBool('Edit1', 'ReadOnly', Edit1.ReadOnly);
    Ini.WriteString('Edit1', 'Text', Edit1.text);
    Ini.WriteInteger('Form1', 'Left', Form1.left);
    Ini.WriteInteger('Form1', 'Top', Form1.top);
    IniSoub.Free;

end;

První hodnota je zase název sekce, druhá je název hodnoty a třetí je to, co chceme uložit. Ukládat a číst musíme podle typů proměnných a dat. Jestliže chceme uložit (načíst) číslo, musíme použít funkci WriteInteger(ReadInteger).

WriteString
Zapíše řetězec
WriteInteger
Zapíše číslo
WriteBool
Zapíše true nebo false
ReadInteger
Přečte číslo
ReadString
Přečte řetězec
ReadBool
Přečte true nebo false

To je vše k ini souborům. Takto si můžeme snadno načíst (uložit) data, jenže někteří programátoři chtějí svá data schovat do registrů. V registrech je však plno dalších zajímavých věcí a plno dat ostatních programů. Registry si můžeme prohlížet a měnit pomocí programu Regedit, který je součástí Windows. Stačí zvolit Start-> Spustit-> Regedit. Popřípadě můžete tento prográmek nalézt v C:/Windows/system32/regedit.exe. Jako příklad si uděláme stejný program jako předtím, ale s tím rozdílem, že bude zapisovat data do registrů. Stejně jako u ini souborů, tak i u registrů musíme do Uses přidat jednotku Registry. Teď si napíšeme, co se bude dít při vytvoření formuláře:


procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var Registry: TRegistry; //proměná registry je typu TRegistry
begin
 
//konstruktor, KEY_READ znamená, že můžeme data číst, ale nemůžeme je měnit
  Registry := TRegistry.Create(KEY_READ);  
  Registry.RootKey := HKEY_LOCAL_MACHINE; //nastavení kořenového klíče 

   if Registry.OpenKey('\Software\Nas_program\Nastaveni', False) then begin
      
      Edit1.Text := Registry.ReadString('Text');
      Edit1.ReadOnly := Registry.ReadBool('ReadOnly');
      Form1.Top := Registry.ReadInteger('Top');
      Form1.Left := Registry.ReadInteger('Left');

   end; 

    Registry.Free;
  end;
end; 

Na začátku jsme nastavili kořenový klíč HKEY_LOCAL_MACHINE. HKEY_LOCAL_MACHINE znamená, že data, která jsou tam uložená, může používat každý uživatel na daném PC. Je tam ještě HKEY_CURRENT_USER, což znamená, že tento kořenový klíč má každý uživatel jiný, vždy je v něm osobní nastavení daného uživatele. Tak jako u ini souborů, tak i u registrů používáme ReadString, ReadInteger atd. Parametrem OpenKey zjistíme, zda klíč existuje. Jelikož my jen čteme data, druhý parametr OpenKey necháme na false, protože to znamená, že by se měl klíč vytvořit. A teď potřebujeme ještě při ukončení aplikace data uložit do registru:


procedure TForm1.FormClose(Sender: TObject; var Action: TCloseAction);
var Registry: TRegistry;
begin
  // můžeme zapisovat, ale nemůžeme číst z registrů
  Registry := TRegistry.Create(KEY_WRITE);
  Registry.RootKey := HKEY_LOCAL_MACHINE; //nastavení kořenového klíče
    if Registry.OpenKey('\Software\Nas_program\Edit', True) then begin
      Registry.WriteString('Text', Edit1.Text);
      Registry.WriteBool('ReadOnly', Edit1.ReadOnly);
      Registry.WriteInteger('Top', Form1.Top);
      Registry.WriteInteger('Left', Form1.Left);
    end;
 
    Registry.Free;

end; 

Tip: Jestliže chcete, aby se vám váš program spustil při přihlášení uživatele, musíte napsat:


Registry := TRegistry.Create(KEY_WRITE);
Registry.RootKey := HKEY_LOCAL_MACHINE; 
if Registry.OpenKey('\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run', false) then

   Registry.WriteString('Nas program', application.exename);
 
Registry.Free;
RootKey nastavíme podle toho, zda chceme, aby se náš program spouštěl všem uživatelům, anebo jen uživateli, který program spustí. Druhý parametr, když ukládáme do klíče Run, musí být filename toho souboru, který chceme, aby se spouštěl.

To je vše. Příště už začnu psát takové krátké triky jako například průhledné okno, vypnutí cizí aplikace atd.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2006051103-ini-soubory/ ].