× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

JavaScript – 2. díl

[ http://programujte.com/profil/3023-david-bambusek/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/75-martin-zak/ ]Google [ :?rel=author ]       26. 6. 2006       25 534×

V druhém dílu si povíme něco o proměnných, základních kamenech vašich nastávajících scriptů.

Název a hodnota

Javascript je programovací jazyk, ve kterém nemusíte (ale můžete) proměnné předem deklarovat, stačí prostě zadat její hodnotu a máte ji. Nemáme zde totiž typy proměnných. Je to takové příjemné odlehčení, ale práci vám to nijak neulehčí.

Název proměnné záleží jen na vaší fantazii, jste omezeni pouze tím, že můžete používat pouze písmena, těmi také musí název začínat, číslice a podtržítka(tedy žádné mezery!).


cislo;
objednavka257;
zidle_z_bambusu_cislo_321;

Vaše proměnné mohou nabývat hodnot číelných (1; 2,456; −256,79), textových ("Einstein"; "proxymus"; "To jsou borci!"), dále pak logických (true; false) a také hodnot jiných proměnných.


cislo=2.456;
objednavka257="kvalitni zidle z bambusu";
zidle_z_bambusu_cislo_321=objednavka257;

Operace s proměnnými

Jak vidíte, hodnotu proměnné přiřadíte zapsáním jejího jména, znaménka rovná se a kýženou hodnotou, nic složitého.

S proměnnými můžete provádět různé oprace, pokud pracujete s čísly, můžete k nim přičítat, odečítat, násobit, dělit…

Dejme tomu, že proměnná x má hodnotu 6.

Operace s proměnnou x
Zápis Výsledek
x=x-1 5
x=x+1 7
x=x*2 12
x=x/2 3

Abychom si ušetřili práci se zapisováním operací, máme v Javascriptu něco jako zkratky.

Přehled zkratek
Zkratka Výsledek Obyčejný zápis
x-- 5 x=x-1
x++ 7 x=x+1
x+=2 8 x=x+2
x-=2 4 x=x-2
x*=2 12 x=x*2
x/=2 3 x=x/2

Pokud pracujeme s proměnnou, ve které je uložen text, můžeme proměnnou sloučit s jinou – slučování textových řetězců. Nebo z ní můžeme vzít třeba jen část, o tom ale až někdy později.

Proměnná jmeno bude obsahovat text „Proxymus“ a pozdrav zase „ahoj“.

Slučování proměnných
Zápis Výsledek
veta=pozdrav+jmeno ahojProxymus

Jak jste si určiě všimli, proměnná veta teď obsahuje splácaninu dvou slov, naštěstí pro nás můžeme sloučit proměnnou (s uloženým textem) i s textem obyčejným, tedy tím, který není hodnotou proměnné, nesmíme však zapomenout dát ho do uvozovek! Pro vysvětlení uvádím příklad:

Slučování proměnných a obyčejného textu
Zápis Výsledek
veta2=jmeno+pozdrav+"jak se máš?" ahojProxymusjak se máš?

Text, který slučujeme s nějakou proměnnou, může obsahovat cokoliv, na co si vzpomenete, včetně mezery, pro vytvoření mezery mezi dvěma slučovanými proměnnými tedy bude zápis vypadat takto:

Slučování proměnných a textu s použitím mezer
Zápis Výsledek
veta=pozdrav+" "+jmeno ahoj Proxymus
veta2=pozdrav+" " +jmeno+" jak se máš?" ahoj Proxymus jak se máš?

To by bylo základem o proměnných, příšte si řekneme něco o funkcích a polích.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2006062306-javascript-2-dil/ ].