× Aktuálně z oboru

Programátoři po celém světě dnes slaví Den programátorů [ clanek/2018091300-programatori-po-celem-svete-dnes-slavi-den-programatoru/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018091300-programatori-po-celem-svete-dnes-slavi-den-programatoru/ ]

JavaScript - 3. díl

[ http://programujte.com/profil/3023-david-bambusek/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       2. 7. 2006       21 790×

Dnes si řekneme stručne něco o funkcích a polích.

Operace

Pokud chceme v JavaScriptu napogramovat nějakou funkci, musíme jí dát ze všeho nejdříve jméno a také ji správně zapsat do programu. Každá funkce se zapisuje následovně – nejdříve napíšeme slovíčko function, poté jméno funkce, třeba pis, dále kulaté závorky, jejich funkci si vysvětlíme za chvíli, a nakonec složené závorky, do kterých píšeme tělo fukce.

function pis() {................};

V JavaScriptu máme dva typy funkcí:

  • funkce bez argumentu
  • funkce s argumentem

Hlavní rozdíl je v tom, že funkce (dále jen f-ce) bez argumentu udělá jen to, co je v ní přímo napsáno, kdežto f-ce s argumentem je mnohem flexibilnější a obsahuje v podstatě určité „proměnné“ – argumenty. Pro pochopení: F-ce bez argumentu má za úkol vypsat zelený text. Když ji spustíte, vypíše vám zelený text, nic víc, nic míň. Kdežto f-ce s argumentem má za úkol vypsat barevný text, barva je zde proměnná – je tedy argumentem Jaká ta barva bude, záleží až na tom, kterou si při spuštění vyberete – modrou, žlutou, fialovou, jak je libo. F-ce s argumentem je tedy ochotna přizpůsobit se. Takhle z textu je těžké pohopit rozdíl, ale až budeme psát první program, vše znovu objasním na konkrétním příkladu.

Teď ale ješte k tomu, v čem se liší v zápisu: f-ce bez argumenu neobsahuje nic v kulatých závorkách:

function vypistext() {.........}

Zatímco f-ce s argumentem má v závorkách onen argument, v našem případě tedy barvu:

function vypistext(barva) {.........}

Pole

V souvislosti s proměnnými bych se rád zmínil o polích, v podstatě je to takový šuplík, ve kterém může uchovávat proměnné.Třeba pole s názvem alba bude obsahovat deset vašich nejoblíbenějších hudebních alb. Když se pak budete chtít dostat k čtvrtému, prostě řeknete programu, že chcete album s pořadovým číslem 3 (první položka pole má totiž pořadové číslo 0!), z pole alba. Nebo třeba budete programovat kalendář a do pole si uložíte svátky v daném měsíci. Pak stačí říct programu, který je den v pořadí, odečíst od toho čísla jedničku a z pole se vám načte jméno oslavence. Opět v některém z dalšíh dílů názorně předvedu.

Pokud chcete vytvořit nové pole bude zápis vypadat následovně:

nazevpole = new Array(prvek1,prvek2)

Pro přístup k prvku pak použijeme zápis:

nazevpole[cisloprvku]

Do pole samozřejmě můžeme prvky i přidávat a manipulovat s nimi, ale o tom někdy příště.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2006062804-javascript-3-dil/ ].