Jakub Krčmář alias whitwa
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Jakub Krčmář alias whitwaJakub Krčmář alias whitwa

 

Jakub Krčmář alias whitwa

Google       Google       6. 7. 2006       13 085×

První díl seriálu oborově zaměřených rozhovorů se zajímavými lidmi, který obsahuje názory grafika, působícího především na Internetu, Jakuba Krčmáře. Design je probírán nejenom z pohledu teoretického, ale částečně i praktického. Zjistíte další názor na grafické editory a dozvíte se informace ohledně připravované knihy.

Dnes Vám přinášíme 1. díl nového seriálu s příhodným názvem „Kavárna“, který napovídá, že se bude jednat o rozhovory se zajímavými lidmi československé počítačové scény na poli grafiky, programování, webdesignu. Jeho cílem je představit daného člověka, s nímž je rozhovor sepsán, po profesionální stránce a předat jeho praktické zkušenosti dále čtenářům.

whitwa

Jakub Krčmář, na Internetu známý pod přezdívkou whitwa, je grafikem, jehož díla dosáhla ocenění nejenom v českém, ale i ve světovém měřítku. V blízké budoucnosti vydá také svou první knihu o designu s editorem Adobe Photoshop pod názvem Adobe Photoshop: Praktický webdesign. Pravidelně píše svůj weblog, kde publikuje především své názory, rady, zajímavé odkazy na vynikající práce a někdy také rozhovory, vše převážně na designérské téma. Mezi jeho díla patří design pro studio Beze slova a několik variací na zmíněný weblog – další příklady jeho designů najdeme v jeho portfoliu.Některá díla také můžeme zhlédnout na serveru deviantART, jednom z projektů sdružujících grafiky světa. Narodil se v květnu 1989, bydlí nedaleko Prostějova a v současné době studuje střední průmyslovou školu Generála Krátkého 1 v Šumperku, obor informační technologie – komunikace. Pro Interhosting a MediaHost poskytuje odborné poradenství. Mezi jeho další zájmy patří sledování filmů, ježdění na horském kole, aikido (japonský druh bojového umění, typický zejména strategií obrany), vzdělávání se v oboru, nové technologie, hudba, snowboard a cestování.

Kdy a za jakých okolností jste se poprvé setkal s počítačem? Jaké jste měl pocity?
Tak to bylo u nás na základní škole v obci, myslím někdy ve třetí třídě – moc dobře si to už nepamatuju, ale co vím, určitě bylo to, že se mi to hodně líbilo. Chodil jsem na kroužek výuky na počítači, dělali jsme se systémem MS DOS a také hráli prastaré hitovky – to byly časy. Asi v páté nebo šesté třídě jsem pak dostal svůj první počítač – Pentium 386 se systémem Windows 95 a od té doby jsem se s počítačemi sžil.
Jste na Internetu známý grafik, začala Vaše designérská aktivita až s příchodem počítače, nebo jste projevoval své sklony již dříve?
Neřekl bych, jako malej jsem si akorát hrál s merkurem a chevou, ale to asi každý a kreslení mi moc nešlo, zato jsem ale byl hrozně zvědavý a rád řešil věci logicky a to mi možná zůstalo doteď . Ale k mým začátkům s grafickým designem se musíme posunout notnou část dopředu, až někdy na začátek roku 2005, kdy jsem začal laškovat s Adobe Photoshopem. Předtím jsem se zaměřoval spíše na kódování webů a programování v PHP. Naštěstí jsem pouze u tohoto nezůstal.
Berme při tvorbě webů nápad jako základní kámen, jazyk HTML jako prostředek a CSS jako způsob. Jak byste definoval grafiku?
Jako určitý most mezi člověkem a informacemi, bez něhož by byla jeho cesta k obsahu velmi obtížná až nemožná. Vždy je nějaké organizované, příjemné a logické vizuální zpracování důležité a nepostradatelné.
V tomto odvětví umění existuje mnoho různých směrů. Který Vám nejvíce přirostl k srdci a proč?
Baví mě jakákoliv kreativní práce s možností pracovat (slovo pracovat pro mne znamená spíše zábavu) svobodně a bez mantinelů, především v Adobe Photoshopu. Směrů grafického designu je opravdu spousta a momentálně mám za cíl si toho co nejvíce vyzkoušet v rámci osobní tvorby. Aktuálně ale „ulítávám“ na různých retuších a manipulacích :-)

Klasifikoval byste zmíněnou práci jako duševně náročnou? Tvořivá činnost je jistě podmíněna jistou dávkou schopnosti předem si rozvrhnout jednotlivé body a pak už je jen aplikovat, případně upravovat přímo v grafickém editoru.
Například webdesign – za 2 roky na střední škole se svou povahou jsem zvyklý pracovat v naprostém pressu a ruchu, ale to vše je takové násilné, dávám proto raději přednost klidu, mám rád věci pod svou kontrolou a často se hněvám, když mě někdo vytrhne ze soustředění či zápalu, takže když se sejde více věcí, jako je deadline, druhý den přijde bolení hlavy, otravující rodiče a hrozící písemka, je to pak již opravdu duševně náročné. A plánování? To je většinou spontánní, moc se tím nezatěžuji, nechci trávit většinu času plánováním, občas to prostě není potřeba – dostanete zadání a hned máte jasnou představu až do detailu, alespoň u mě tomu tak je, oříšek je pak tuto ideu kvalitně převést do Photoshopu :-)
Jak moc považujete klasickou výtvarnou činnost, tedy například malování, spojenou s virtuální? Zatímco v první hraje asi důležitější roli náhoda, třeba chemické a fyzikální vlastnosti materiálu, v počítačové více záleží na znalostech možností editoru. Zamýšlený zásah provedete postupně několika danými funkcemi.
Oboje je určtě něco rozdílného, ale přitom to má ten stejný základ. Z povídání znám jednoho člověka, kvalitního malíře, který nikdy nepracoval na počítači. Dostal do ruky pero a tablet napojený k počítači a po pár hodinách práce provedl úchvatnou malbu v Adobe Photoshopu. Myslím, že pro takovéto umělce je počitač jen dalším nástrojem, kterým mohou zrealizovat své myšlenky. Oboje je ale určitě podobné – stejně přemýšlíte, vymýšlíte a zkoušíte, jen počítač vám nejen díky Ctrl + Z dává spoustu dalších možností.
Považujete počítačovou grafiku spíše jakoo úpravy, nebo jako tvoření zcela nových prací za použití pouze své fantazie?
Řekl bych, že je to tak půl na půl – vždy ale stojí na začátku určitý nápad, je potom jedno, jestli se začíná na čistém plátně, či za užití nějaké fotografie, záleží hlavně na tom grafikovi, jak se s tím vypořádá a co mu lépe vyhovuje.
Neustále můžeme zaslechnout slovo inspirace. Do jaké míry se projevuje při práci, například při tvorbě webu? Není někdy grafická činnost jen neustálé opakování stejných postupů?
Abych právě předešel rutině při tvorbě webů, je pro mě inspirace důležitá věc, stejně tak jako pro každého jiného kreativce tvoří podmět k tomu, jak něco udělat či jak něco udělat lépe. Myslím, že pro každého grafika je inspirace důležitá, a kdo říká, že inspiraci nepotřebuje, zcela určitě lže.
Často se jednotliví grafici inspirují sami od sebe. Do jaké míry ještě akt považujete za korektní a kdy již dílo považujete za plagitaci? Jaký máte na toto názor?
Rozdíl je, když někdo zkopíruje celou webovou stránku, určitou techniku, či nápad. Každého mrzí více něco jiného, ale například kompletní vykradení designu považuji za sprosté a ubohé, pokud vám někdo ukradne nápad kompozice, zapracuje to a ve výsledku je to lepší než vaše práce, může to pro vás být i přínosem – vidíte, že to jde udělat ještě lépe. Abych to shrnul, určitá míra větší inspirace tu byla vždy a vždy tu také bude, je nezbytnou součástí webdesignu, která ho v některých ohledech žene kupředu.
Několikrát jste se zmínil o Adobe Photoshopu. Proč jste si jej zvolil jako svůj primární editor? Zkoušel jste i jiné?
Pamatuji se, s Adobe Photoshopem jsem začínal a už jsem se od něj nehnul. Ostatní bitmapové editory mi připadaly jako jeho nepovedné kopie. Photoshop je prostě na poli bitmapových editorů jasná jednička, několik kol napřed před svými konkurenty, tudíž pro mne jasná volba. Měl jsem také možnost vyzkoušet i další alternativy jako Pixel či GIMP, u GIMPu si nejvíce vážím toho, že je zadarmo, ale ani jeden z těchto editorů mi nic zajímavého nenabídl.
Možná jste si všiml, že právě Pixel je velmi podobný Adobe Photoshopu. Považujete to za inspiraci, nebo plagiátorství?
Sám se znám s jeho autorem, vím, že ho dělal od základů sám, snažil se o přístupné rozhraní a usiloval o to, aby byl v něčem lepší než Adobe Photoshop a to v nečem opravdu je. Určitě nejde o plagiátorství, kolo také nevymyslíte jiné. V tomto případě jde o zmiňovanou pozitivní inspiraci jak pro něj, tak pro Adobe.
Který editor byste doporučil začátečníkovi? Investovat skoro 30 tisíc Kč je dost. Adobe navíc nenabízí slevy pro studenty, jak to dělají jeho konkurenti, třeba Corel.
Toto mi na Adobe nejvíce vadí, řekl bych i, že si svou cenovou politikou velmi škodí – nutí platit za vše, za přechod na platformu, update a za další, u konkurence standardně bezpoplatné položky. Ovšem takové doporučení je složité, většina lidí už u vybraného editoru poté zůstane a navíc moc konkurenci nesleduji ani netestuji, jediné východisko vidím asi ve freeware GIMP či podobném Pixelu.
S příjemnou a kvalitní prací jistě souvisí i hardware. Někdo rád používá tablet, jiný přesnou myš. Co byste doporučil jako nejvhodnější řešení z pohledu ergonomie? Co používáte Vy?
Osobně upředňostňuji myš, klasický tablet pro mne má tu hlavní nevýhodu, že musím koukat vlastně jinam, než kde maluju, pracoval jsem asi dvě hodiny s A4 Wacomem Intuos a často jsem raději sahal pro myš. Ale spoustě lidem se zase práce na tabletu zamlouvala, je to hlavně o tom, zda vám ten způsob sedne či ne. Pro webdesignéra je tablet nejspíše k ničemu, ovšem někomu, kdo dobře maluje, by se mohl zamlouvat. Pokud se ale rozohodnete pro tablet, rozhodně na něm nešetřete a volte dostatečnou velikost adekvátní k vašemu monitoru.
Posuďte, prosím, kvalitu designérských prací vzniklých na území bývalého Československa a srovnejte úroveň s okolním světem.
Pokud to čistě zprůměrujete, stále se nám nedaří dohnat světovou úroveň, naštěstí máme u nás spoustu tahounů a také spoustů kvalitních jendotlivců a studíí, ovšem ne každý se snaží o co nejkvalitnější práci, často mu postačí spokojený klient. Za tento trend může hlavně aktuální stav českého trhu, který, jak mi i pár kolegů potvrdilo, stojí za…
Jaký je Váš designérský cíl? Jak jsem se díval, Vaše práce jsou hodnoceny většinou kladně, také se díla umístila v mnoha světových galeriích.
Zlomem, kdy jsem začal brát grafiku opravdu vážně, bylo přemýšlení nad budoucností. Fakt, že až vyjdu střední školu a budu muset mířit buď na pracák, nebo na vysokou školu, protože nebudu mít jinou možnost, mě strašil stejně tak jako představa budoucího povolání založeného na děravých vědomostech, které mi dala, či spíše nedala škola. Proto jsem se rozhodl to vzít do svých rukou a kompletně změnit přístup. Nyní mám školu až na druhém místě, nikde nedostanete velmi kvalitní zaměstnání jen díky tomu, že budete mávat papírem, že máte tu a tu vysokou školu, budou se zajímat také o vaše zkušenost a hlavně o to, co umíte. Ovšem ani představa toho, že budu zaměstnanec, se mi nezamlouvala, zkrátka opravdu jsem nad tím dlouho přemýšlel a rozhodl se vytvořit si základ pro svou budoucnost již teď, plánuji si hned, jak mi bude 18, založit živnostenský list a pokračovat jako grafik na volné noze bez toho, že bych kdykoliv musel být pod někým zaměstnaný.
Myslíte, že každý webdesignér zanechá na každém projektu část svého já, podle nějž ho lze poznat? Je možné toto povolání vykonávat nadosmtri, nebo přijde zlom, kdy již bude většina myšlenek vyčerpána, způsoby se začnou opakovat a díla ztrácet na kvalitě?
Na každé práci je v určité formě podpis tvůrce – oblíbená kompozice, technika, font či určitý prvek nám napovídá, kdo mohl design vytvořit, často je to nezaměnitelný styl, který u někoho může přerůst až v neustálé opakování stejného stylu, čemuž se snažím ve své tvorbě předejít.
K té druhé otázce – nemám za sebou tolik prací, abych byl na tuto otázku schopen odpovedět, ale jelikož člověk není robot a neustále se učí, zlepšuje, mění své postoje a svět mění postoje k němu, vždy bude mít z čeho čerpat – nehledě na to, že i webdesign má své trendy a módní vlny.
Jak jste získal své zkušenosti? Zkoušením či četbou knih?
Hlavně praxí. Když jsem začínal, střádal jsem si spoustu odkazů a souborů s různými tutoriály na tvorbu tlačítek, hezkých písem a jiných věcí, ale stále jsem neměl čas se k nim dostat a až jsem jednou v počítačí „uklízel“ a nastřádané tutoriály si procházel s tím, že už bych se mohl začít některým věnovat, nastal pro mě problém, protože jsem nemohl najít skoro ani jediný, který by mě naučil něco nového, jednalo se většinou o staré věci se základy, které jsem dávno ovládal. A v poličce mám jedinou knihu, kterou jsem si koupil, a to je Velká kniha k Adobe Photoshopu od Bena Willmorea, kterou jsem stejně ještě neměl čas dočíst :-) Tutoriály jsou IMHO hlavně pro začátečníky skvělá věc, jak se naučit pracovat v prostředí Adobe Photoshopu, ale pokud se chcete navíc i něco naučit, musíte postup do hloubky pochopit, nejde jen bezmyšlenkovitě tvořit zadané tvary a kopírovat nastavení stylu vrtstvy.
Na svém weblogu jste před časem informoval o svém záměru vydat vlastní knihu o grafice. Co by mělo být jejím obsahem a pro koho je určena?
Na knize jsem pracoval celý rok a v těchto dnech již putuje do tisku. Jde o publikaci, která zaplňuje aktuální mezeru na trhu, kde již docela dlouho citelně chybí kniha, která by prakticky pojednávala o teorii webdesignu a jeho tvorbě za pomoci Adobe Photoshopu. Jejím obsahem bude kromě základů a teorie hlavně cca 150 stran praxe ve Photoshopu, kde předvedu postup tvorby šesti různých designů a pár menších postupů. Nechybí potom ani kapitola o řezání, exportu a také přiložené CD s PDS soubory. Ovšem to, co zde teď bylo řečeno, je jen velmi stručný a osekaný výčet a nejlepší bude, když si ji sami prolistujete ve svém knihkupectví, kde bude k dostání pod názvem „Adobe Photoshop: Praktický webdesign“ do dvou až tří týdnů. Kniha je vhodná jak pro naprosté začátečníky (kteří chtějí do této oblasti proniknout), tak i pro zkušené webdesignéry, kteří si chtějí rozšířit teoretické i praktické znalosti. Bližší informace budu příští týden servírovat na blogu.

Jak probíhá práce na projektu? Jaký je časový harmonogram?
To je většinou individuální, ale vždy se snažím získat si co nejvíce informací a podrobností, které mohou mít na mou práci vliv. Rovněž se ujišťuji, že je klient se svým názorem ustálený a nebude ho měnit jako na houpacím koni. Když mám všechny podklady, začínám nad webem přemýšlet, načrtávat nejvhodnější kompozici, až jsem s ní spokojený, začnu črtat i design, zkouším i více variací a ze všech vyberu to nejlepší do finálního náčrtu designu, poté se pouštím do práce ve Photoshopu, kde se snažím to, co mám na papíře, převést do skutečné podoby, mnohdy ale stejně začnu tvořit něco úplně jiného a trochu se unáším, ale hlavní je, že výsledná práce je kvalitní, vhodná pro svou cílovou skupinu a až v poslední řadě že se líbí klientovi, kterému vše řádně zargumentuji, nejlépe to je ovšem přímo osobně či alespoň po telefonu, zde ICQ udělá více škody než užitku. Zapracuji klientovy poznámky, pokud nejsou nijak drastické, a uvedu finální produkt. Mnohdy si vystačím pouze s jediným návrhem.
Ovšem více tohoto know-how se dočtete v knize, kde je tomu věnováno přes 30 stran.
Máte pocit, že je český trh nasycen kvalitními designéry, nebo má v současnosti šanci se uchytit i průměrný? Jak vidíte vývoj do budoucna?
Myslím, že je tu narozdíl od zahraničního trhu obrovská spousta místa pro další kvalitní i průměrné designéry a spousta možné práce. Jediné, co mi vadí, co je opět obrazem našeho trhu a naší společnosti a na co většinou člověk narazí, jsou klienti bez grafického cítění, kteří vám mluví do práce. Těmto můžete buďto opatrně pomoci otevřít oči, nebo od nich dát ruce pryč. Budoucí vývoj by snad měl být více do růžova, rýsuje se u nás spousta mladých talentů a doufám, že se vzrůstajícím počtem perspektivních lidí na webu bude vzrůstat i kvalita českého webdesignu a hlavně grafického cítění lidí.
Poslední otázka: Co byste chtěl říci čtenářům tohoto rozhovoru?
Nejlepší práce je ta, která je pro vás zábavou.
Děkuji za rozhovor.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor testuje novinky v oblasti SW.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý