Desetileté výročí firmy je jistě důvodem k ohlédnutí a zamyšlení, zejména když jde o přední packagingovou agenturu s nadnárodní klientelou i mezinárodním know-how, jakou je společnost Cocoon.
Na pražském Starém Městě sídlí společnost Cocoon – designová agentura se zaměřením na obalový design a budování brandu. Její současný šéf, Petr Báča, Managing Director, odpovídal na dotazy v zasedací síni, kde se skvěly ceny z kreativních soutěží a aktuální ukázky obalového designu.
Jaká je současná podoba agentury Cocoon, co se změnilo, co je nové a co zůstalo?
Letos slavíme 10. výročí. Současná podoba firmy je nejvíce ovlivněna naším vstupem do nadnárodní sítě, která má svůj původ v Holandsku. Tři poslední roky pro nás byly obdobím investic a zásadních změn. Pracujeme převážně pro nadnárodní velké společnosti, což byl trend od začátku. To, co je jiné, je velikost – jsme o něco větší, grafická část Cocoonu za poslední tři roky vyrostla z 12 lidí na 20. A protože naše strategické rozhodnutí před dvěma lety – oddělit část přemýšlecí (strategickou a designovou) od produkční – vedlo ke vzniku společnosti Silk, máme navíc dalších 20 lidí. Ti se starají o cestu návrhu od prepressu k tisku a finišování, o všechny technické záležitosti. Naopak stejné je naše primární zaměření na pomoc klientům v oblasti budování značek, následně též designu těch značek či obalů. Zatímco dříve byl Cocoon agenturou lokální, nyní jsme agenturou regionální. Velmi aktivně působíme na několika trzích CEE. Také interně je náš charakter hodně mezinárodní. Náš dnešní kreativní ředitel je Angličan, jeho předchůdci byli z Anglie, Nizozemí a dalších zemí. Tak máme stálý přísun know-how ze zahraničí, což je stěžejní nutnost pro náš byznys.
Co se změnilo ve vaší práci a vašem oboru?
Hlavní změnou je to, že operujeme napříč Evropou, je pro nás běžné cestovat za prací. Není týdne, kdy by někdo z týmu neodjel někam pro brief nebo na prezentaci. Míří do centrál firem jako Procter & Gamble do Bruselu nebo Philip Morris do Lausanne. Noví klienti jsou na Ukrajině či v Rusku. Šli jsme hlouběji do strategie a poradenství v oblasti vývoje značky. V návaznosti na to vzniklo samostatné oddělení, které se zabývá tvorbou strategií pro značky a výzkumem. Větší důraz než dříve klademe na partnerství s klientem ve fázi, kdy se definuje esence značky, kdy se definují její hodnoty. Když je toto dobře uděláno, pak se podstatně lépe řeší i design.
Jak se změnil tým – co noví lidé v Cocoonu?
Co se týče kreativy, máme nový mezinárodní tým – mimo Čechů jsou tu lidé z Brazílie, Itálie či Slovenska. Často zveme cizince na několikaměsíční stáže, aktuálně tu je jedna Švýcarka. Pro nás je výhodou kombinace lokálních a mezinárodních znalostí i vzájemné obohacení kulturního vnímání. Je to i jedna z motivujících částic naší práce.
Jaké je dnes hlavní zaměření vaší práce?
Z 90 % je to obalový design a design značek. Výstupem naší práce je kromě samotného designu obalu také tzv. brand book, který obsahuje vedle určité technické specifikace značky nebo loga, též třeba náladu a další hodnoty, které za značkou stojí. V naší hantýrce užíváme výraz brand world – svět značky. Na začátku definujeme, o čem značka je, a teprve následně se to posouvá do vizuálního jazyka, symbolů či dalších elementů, které se na logo váží. Takto definované věci se aplikují do života. Někdy i tu aplikaci děláme my a svou práci rozšíříme až do retailu, což je pro nás poslední dobou zajímavé téma. Nebo je výstupem jen brand manuál, brand book.
Kdo jsou vaši hlavní klienti?
S Nestlé děláme asi osm let, za poslední tři roky to jsou projekty, na které jsme právem pyšní. Od relaunche Deli, přes Delissu, až po aktuální relaunch Bonpari. Ty projekty mají za sebou od klienta silnou vizi, silnou myšlenku. Náš přínos je definovat, o čem značka je, a promítnout to do designu; nakonec se produkt/značka stává něčím, čemu říkáme ikona. Pyšní jsme i na Fernet, od loga, designu etikety a láhve, příklad toho, čemu říkáme brand world. Definovali jsme jasně pocit ze značky a na to se nyní navazuje v komunikaci a v POS materiálech. Je už na reklamní agentuře, aby to využila a udělala z toho kreativní koncept. Koncept „I muži mají své dny“ byl skvělý a pomohl odstartovat značku vzhůru. Redesign proběhl před dvěma lety, vloni byl launch a teď probíhá nová kampaň.
Celý rozhovor najdete v následujícím čísle časopisu Font.