Tento článek detailně zasvětím novým a moderním chipsetům s integrovanými grafikami jak pro platformu AMD, reprezentovanou chipsety nVidia 6150 a 6100, tak i pro platformu Intel, jako například 965G. Samozřejmě nebude chybět ani malé ohlédnutí do historie v podobě intelovské 945G.
Každý jistě již slyšel něco o nekončící bitvě na poli grafických karet firem ATI a nVidia. Co je ale tak trošku škoda, že se tento nekončící duel neodehrává i na poli integrovaných grafických řešení, kde stále drží 40 procent trhu Intel se svými chipsety s integrovanými grafickými jádry. Může za to snad neochota těchto dvou předních výrobců pouštět se do nových ještě neozkoušených možností trhu nebo je to snad zaslepenost za honbou o krále trhu grafických karet? Možná by se výrobci měli nad tímto faktem zamyslet a pro příště se spíše angažovat do těch věcí, které mají sice na první pohled menší potenciál případného zisku, ale na druhou stranu zase v dlouhodobější vyhlídce lepší budoucnost. Za zmínku stojí také třeba informace o tom, že 60 procent dnešních počítačů má právě integrovaný grafický akcelerátor. Tudíž, jak se zdá, tak hráči nejsou v převaze a, i když těch 60 procent počítačů plní svou funkci především v kancelářích, i přesto je zde kladen alespoň minimální důraz na výkon, byť není v tomto případě na primárním místě. Samozřejmě, že se toto řešení nemůže rovnat s klasickými grafickými kartami ve výkonu, ale nabízejí lákavější ceny a také mnohdy menší spotřebu, což se na první pohled nemusí jevit jako hlavní plus, ale na pohled druhý je to dost užitečná informace a může se projevit třeba ve zlevnění dalších komponent. Jistou nevýhodu může být nejen už zmiňovaný výkonnostní propad, ale také třeba fakt, že při případném upgradu musíme měnit celou základní desku a ne jen grafiku.
Teď se ale pojďme podívat k již slibovanému rozboru výhod a nevýhod jednotlivých chipsetů od hlavních výrobců na našem trhu:
Intel i945G
Intel i945G je integrovaná verze populárního chipsetu i945P určeného pro Intel Pentium 4, Pentium D a jejich levnější bratříčky Intel Celeron. Je sice pravda, že je to poněkud starší řešení a dnes se je nahrazeno novější i965G, ale stále hojně používané. To máte jako kdyby se vás dnes někdo zeptal, jestli doma používáte grafiku na AGP nebo PCI, věřím že alespoň někdo řekne, že stále ještě AGP, tak jako já. Velkým lákadlem je taktéž cena, která je mnohdy i o 30-40 dolarů menší než u jeho mladšího bratříčka.
Pokud si ho ale ještě porovnáme s tím nejnovějším, co nám je zatím Intel schopen nabídnout, tak přece jenom to není až zas tak hrozné. Rozdíl je v používané frekvenci pamětí DDR2, které zvládnou jen 667 MHz, ale ještě se stále ukazuje, že zatímco ve výkonu propastní rozdíl není, tak v ceně ano. Další, ale podle mě jen malý, problém je podpora jen 4 SATA portů ze strany jižního můstku ICH7R a také maximální možnost USB portů, která se zastavila na čísle 8. Jinak další možnosti tohoto chipsetu jsou na obrázku nahoře.
To nejdůležitější, co nás však v dnešním testu zajímá, je grafické jádro, které má své vlastní jméno, a to Intel Graphics Media Accelerator 950 (GMA 950), které sice nepodporuje plně Shader Model 3.0, ale díky svému komplexnímu výkonu to na něm nezanechává hlubší rány v podobě výkonnostního propadu. GMA 950 může mít až 224 MB sdílené paměti RAM, běží na 400 MHz a má 4 pipelines.
Intel G965
Nejnovější chipset od Intelu je již navržen a plně kompatibilní se sérií procesorů Core 2 Duo a již obsahuje plnou podporu DDR2 800 MHz. Bohužel zde však výčet informací, týkající se novinek, které nám toto nové řešení přineslo, končí. i965G sice obsahuje nový jižní můstek ICH8, který nám přínesl podporu hned 10 USB portů najednou a 6 SATA. Bohužel zde chybí PATA konektor, jehož nepřítomnost bude vadit především majitelům starších harddisků.
Největší inovace na nás však teprve čekají v podobě nového Graphics media Acceleratoru X3000 (GMA X3000). Zde již Intel proklamuje plnou podporu Shader modelu 3.0. Obsahuje taktéž hardwarovou podporu Pixel a Vertex Shaderů. Mohl bych takhle ve výčtu funkcí X3000 pokračovat dále, ale to by vystačilo na další řádku článků a pokud se vám toho shrnutí bude líbit, tak rád něco v tomto smyslu zase napíši. Jinak opět celá funkce chipsetu je znázorněna na obrázku nahoře.
nVidia GeForce 6150
Tady je situace poněkud složitější, protože zatímco si Intel své chipsety vyvíjí sám, tak AMD je zcela závislá na firmě nVidia, která se sice snaží odvádět svou práci co nejlépe, a někdy ji odvádí i lépe jak samotný Intel (vzpomeňte třeba možnosti taktovaní u Intelu), přesto mít vše pod vlastní režií je k nezaplacení (třeba nám k tomuto pomůže spojenectví ATI a AMD). Jak ale říkám, zatím se nVidia drží a určitě i chipsetem 6150, který je sice opět poněkud staršího data, ale přesto stále velice oblíbený, především díky podpoře DirectX 9 a Shader Modelu 3.0.
GeForce 6150 plně podporuje AM2 a obsahuje severní můstek a nForce 430 jižní můstek. Tento mikročip podporuje 8 USB portů, 4 SATA porty, Gigabit Ethernet a HD Audio, tedy výbava vcelku slušná.
Integrovaný grafický čip má sice pouze 2 pixel pipelines, ale zato pracuje na frekvenci 475 MHz a může, jako většina ostatních chipsetů, alokovat až 256 MB paměti RAM.
nVidia Geforce 6100
Poslední dnes popisovaný produkt má podobné vlastnosti jako předchozí, je to totiž něco jako jeho low-end. Největší změny jsou asi ve frekvenci jádra, které běží na 425 MHz, 6100 nemá také podporu dekodování HD videa a DVI portů. Samozřejmě důvod jeho takové obliby spočívá v menších pořizovacích nákladech.
Co říci na závěr?
Každý nechť si vybere ze záplavy řešení to, které je mu nejbližší. Pokud preferujete spíše možnost taktování, tak si vyberte chipset od nVidie a s ním nejspíše spojení procesoru AMD. Pokud třeba preferujere cenu, tak vaše kroky budou směřovat taktéž k nVidiii a pokud máte rádi stabilní věci, tak mně nezbývá než vám doporučit společnost Intel. Zbytek nechť je vám jasný z tabulky…