× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

P.E.T. - primitivní šablonovací systém

[ http://programujte.com/profil/2592-jan-skrasek/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       11. 4. 2007       23 502×

Rádi byste ve svém webovém projektu oddělili prezentační vrstvu od té programové, ale nechcete nebo si nemůže dovolit megalomanské projekty, jako je Smarty apod.? Potom pravě pro vás je P.E.T.

Processor Engine for Template (zkraceně P.E.T.) je velmi malý šablonovací systém (pod licencí GNU) pro skriptovací jazyk PHP – pouze pro verzi 5. Šablonovací systémy si kladou za cíl oddělit prezentační vrstvu (váš kód v (X)HTML) a programovou vrstvu (vaše skripty např. v PHP). Jedním takovým velkým projektem (pod licencí LGPL) je šablonovací systém Smarty [ http://smarty.php.net ]. Ten je ovšem velmi rozsáhlý a dejme tomu, že pokud si chcete svůj malý blog udělat sami, použili byste doslova dělo na mušku. Velmi vhodným řešením se právě může stát P.E.T.

P.E.T je v jednom malém souboru o velikosti 8 kB. Už z velikosti je znát, že nejde o velký projekt. Síla ovšem spočívá v jednoduchosti. Nejlépe pochopíte z ukázek.

Použití v praxi

Proměnné

//php kod
include_once 'pet.class.php';
$pet = new pet('skiny/hlavni_sablona.htm');

Začali jsme vytvořením objektu třídy PET. Již v konstruktoru určíme, jaká šablona se bude používat.

//php kod
$pet->titulek = 'Nadpis';
$pet->obsah = 'text v body';
echo $pet->fetch();

Nastavení proměnných je triviální. Funkce fetch objektu PET zpracuje šablonu a vrátí zpracovaný dokument, ten ihned pošleme na výstup. A nyní soubor hlavni_sablona.htm

<html>
<head>
<title>{titulek}</title>
<body>
{obsah}
</body>
</html>

Jak všichni jistě tušíte, výrazy {titulek} a {obsah} budou nahrazeny nastaveným řetězcem.

Smyčky

P.E.T. nabízí ještě jednu věc (ano, je to téměř vše, co P.E.T. nabízí).

//php kod
$pet->titulek = 'Nadpis';

for($i=0; $i<5; $i++)
{
    $polozky_menu = $pet->addLoop('polozky_menu');
    $polozky_menu->url = "odkaz$i.php";
    $polozky_menu->name = "Položka $i";
}

Pro tento kód může vypadat šablona třeba takhle:

<html>
<head>
<title>{titulek}</title>
<body>
[polozky_menu]
   <a href="{url}">{name}</a><br />
[/polozky_menu]
</body>
</html>

Pro jistotu uvedu přetransformovaný kód:

<html>
<head>
<title>Nadpis</title>
<body>
   <a href="odkaz0.php">Položka 0</a><br />
   <a href="odkaz1.php">Položka 1</a><br />
   <a href="odkaz2.php">Položka 2</a><br />
   <a href="odkaz3.php">Položka 3</a><br />
   <a href="odkaz4.php">Položka 4</a><br />
</body>
</html>

Trochu jsem si pohrál

Bohužel výše uvedené příklady vyčerpaly schopnosti PETu. Mně osobně chybí ještě nějaké podmínky a include (vložení) souborů. Na podmínky jsem si netroufl, ale include souborů jsem si přeci jenom doprogramoval.

Pokud chcete v šabloně načíst jinou šablonu (např. stále se opakující hlavičky), vložte na potřebné místo tento kód:

{include =nazev_souboru.htm=}

Obsah souboru (definovaného mezi rovnítky) bude vložen a zpracován jako součást původní šablony. Také je dobré vědět, že budou zpracovány i příkazy include v tomto souboru.

Stahujte

  • Mnou upravená verze s includem souborů: PET_modified_by_hrach.zip [ http://programujte.com/file.php?id=165_1175434381_pet_modified_by_hrach ]
  • Oficiální stránky projektu: pet.andreas-demmer.de [ http://pet.andreas-demmer.de/ ]
  • Přímý odkaz na originální P.E.T.: pet_2_0_2.tar.gz [ http://downloads.sourceforge.net/php-pet/pet_2-0-2.tar.gz?modtime=1105459271&big_mirror=0 ] – stahování přes sourceforge.net

Tak to je vše. Doufám, že vám P.E.T. usnadní práci stejně jako mně. Vaše skriptování bude efektivnější :)


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2007033001-p-e-t-primitivni-sablonovaci-system/ ].