S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl

 

S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl

Google       Google       4. 5. 2007       17 830×

Několikrát odložená akční hra z blízké budoucnosti je tady! Stojí to za to?

Trvalo to sedm let. Sedm dlouhých let čekali tisíce příznivců FPS her na vydání hry S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl. Během sedmi let bylo vydání této hry několikrát odloženo, ovšem nyní je hra tady. Za dobu, kdy jsme na hru čekali, nám vývojáři z ukrajinského GSC Game World naslibovali hodně, ovšem většinu z přislíbených vylepšení (a nejen nich) se hráči ve hře nedočkali – kdo ví, možná měli sliby vývojářů být jako bolestné nebo spíš umlčení jako kompenzace za čekání na vydání hry, ale o tom by se dalo dlouze polemizovat. Pojďme se hře věnovat podrobněji!

Velký začátek

Takhle to všechno začalo…

26. dubna roku 1986 došlo na Ukrajině (tehdejší SSSR) na 4. reaktoru jaderné elektrárny v Černobylu k vážné havárii. Kvůli ní zemřelo 31 zaměstnanců elektrárny či záchranářů, někteří zemřeli na ozáření, jiní se otrávili škodlivými plyny atp. Sovětský svaz se celou havárii snažil ututlat, což je hlavní kámen úrazu. Do širokého okolí se dostaly škodlivé látky, nečistoty atd., ale především – široké okolí bylo zamořeno, ozářeno. Po neustávajících problémech, kdy se hledalo rychlé řešení, se rozhodlo, že celý 4. reaktorový blok bude zalit. V krátké době byla celá tato oblast zalita betonem a železem – vznikl tzv. železobetonový sarkofág.

…a takhle to pokračuje!

V roce 2016 je černobylská zóna ozářena ostrým světlem, všude se ozývá šílený hluk, na nebi šlehají blesky jeden za druhým, země se otřásá. Vše naznačuje tomu, že v Černobylské elektrárně došlo k dalšímu výbuchu – armáda uzavírá oblast nazvanou Zóna. K explozi dochází zhruba kilometr od elektrárny – zřejmě tam byl prováděn nějaký test, který se, jak je vidět, příliš nepovedl. Všichni zaměstnanci elektrárny jsou, až na pár výjimek, mrtví. Připravit záchrannou operaci je snad nemožné. Vojákům v oblasti hrozí smrtelné nebezpečí, roboti kvůli neznámé energii nefungují. O pár měsíců později se Zóna rozrůstá o několik metrů, okolí je evakuováno. Po celém světě (nejen v Zóně) se dějí nepředstavitelné, snad i nemožné věci.

V roce 2018 celá Zóna vybouchla. Vše umírá, široké okolí je uzavřeno, nikdo nenachází vysvětlení a Zóna se stále rozrůstá. V oblasti se stále častěji dějí nevysvětlitelné věci – živočichové jsou trháni na kusy, zvířata různě mutují. Katastrofa obřích rozměrů! Zatím celkem zajímavé, ne?

O dva roky později se do Zóny vydávají na průzkum různí badatelé, zloději atp. Tito lidé jsou nazýváni Stalkeři.

Nyní ke hře jako takové

Po první necelé hodince hraní, kdy jsem se konečně rozkoukal, zjistil co a jak mám dělat a proladil si nastavení (to defaultní nebylo zrovna ideální), jsem začal přemýšlet, zda-li ta hra vlastně stojí za to. Je sice pravda, že jsem začal psát tuto recenzi, takže jsem u hry nějakou tu hodinku vydržel, ovšem všechny mé pocity ze hry nebyly kladné, v několika částech hry jsem měl chuť ji odinstalovat, DVD se hrou rozšlapat, materiály k recenzi zneškodnit, ale vydržel jsem a v době psaní této recenze je hra stále uložena na mém pevném disku.

Jak jsem už na začátku článku psal, všechno začalo jadernou katastrofou v minulém století, pokračovalo to výbuchem, který měl nedozírné následky na široké okolí, všude se začaly objevovat různé nevysvětlitelné záhady, živočichové mutují, celé okolí zamořeno. Po několika letech, kdy byla Zóna bezpečnější a člověk do ní mohl vstoupit bez smrtelného nebezpečí, začaly do Zóny přijíždět různí zloději, badatelé atp., kteří jsou hromadně nazýváni Stalkeři. Vy jste jeden z nich! Vaše práce by se dala charakterizovat jako Práce všeho druhu. Jednou budete pomáhat při čištění vesnice od zlodějů, jindy budete zachraňovat kamaráda v zamořené oblasti, jindy zas budete dělat pošťáka, dealera nebo třeba prodavače kradeného zboží. Po prvních hodinách hraní, kdy již budete mít alespoň trochu přehled o tom, co se má jak dělat, a popravdě řečeno, budete plnit poměrně jednoduché úkoly, se vám hra bude zřejmě zdát stereotypní, to se však rázem změní, když se dostáváte do centra dění, máte u sebe pěkné, velké a účinné zbraně, hra vás rázem začne bavit. Proti vám bude stát leckdy silnější nepřítel, ovšem za vámi většinou bude stát i skupina maníků, kteří jsou na vaší straně, budou vás krýt, taktizovat a navzájem si většinou pomáhat, což ale také není úplně pravda, umělá inteligence postav je kvalitně propracovaná, ovšem všechno má své chyby. Herní prostředí je taktéž propracované – průjezdy pod mosty střeží hlídky, po cestách chodí ozbrojenci, kteří vám leckdy pěkně znepříjemní život ve hře (pokud samozřejmě nejsou na vaší straně).

Ve hře jste na straně Stalkerů, to jsme si už řekli několikrát. V průběhu hry budete získávat od vašich přátel různé zbraně a vylepšení. To samé si budete brát od zabitých nepřátel. Jak budete postupně prostupovat zamořenou Zónou, kde se také bude zvětšovat množství zamoření, vy tedy budete potřebovat různé masky, brnění, oblečení atp. Stejně jako zamoření se bude zvětšovat i množství a síla vašich nepřátel, a to jak lidských, tak i zmutovaných zvířat. Budete tedy potřebovat stále silnější zbraně. U zbraní bych se rád ještě zastavil – když například střílíte hlava nehlava kolem sebe kulometem, klidně se vám může zaseknout a další problém je na světě. Jediné, co pak můžete dělat se zaseknutou zbraní, je vyhodit ji (samozřejmě, pokud jí nechcete nosit v inventáři).

Další věc, která rozhodně stojí za zmínku, je fakt, že hra má dokonce 7 konců. Hru můžete dohrát na 7 způsobů, což je rozhodně motivace pro všechny, kterým se hra zalíbila a jsou schopni ji dohrát. Jaké jsou možné konce, si necháme pro sebe – dohrajte si hru sami, nebo doufejte, že vám v komentářích někdo o nějakém konci řekne ;-)

Během vašeho pobytu v Zóně se podíváte do širokého okolí Černobylu, ale i do bezprostřední blízkosti elektrárny samotné. Okolí je výborně propracované, ovšem abyste si hru mohli zahrát na nejvyšší detaily, musíte vlastnit velmi výkonný počítač. Jak jsem již řekl, podíváte se do širokého okolí elektrárny, které nikde neztrácí na své kvalitě. Stromy, živočichové, osoby, domy atd. jsou detailně propracované a myslím, že grafice dlouholetý vývoj jen prospěl, což se ovšem projevilo i na hardwarových nárocích.

Dámy, pánové?!

Konec článku se nezadržitelně blíží a já bych vám nakonec rád řekl můj závěr, ke kterému jsem po hodinách hraní v zamořené Zóně došel. S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl je hra, která může nabídnout mnoho zajímavých funkcí, ovšem vše má své chyby. Grafika je výborná, ale na úkor vysokých nároků na výkon počítače. Pokud si ji chcete zahrát do konce, máte se na co těšit, to budete ovšem potřebovat silné nervy, nejen proto, že hra je mnohdy stereotypní, ale také budete mít potíže se splněním daného cíle. Kdybych měl hru ohodnotit na stupnici 1 až 10, přičemž by nejlepší známka byla 10, dal bych osm. To jest vše!

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se zajímá o programování, hry, OS, žurnalistiku a psychologii. Programuje v HTML a C++ a bojuje s PHP.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý