Pátý den z Mezinárodního festivalu animovaných filmů Anifest 2007 v Třeboni.
Neděle – 6. 5. (dodatek)
V tento den jsem ještě zašel na výstavu Prolínačky a Komixové plakáty. Ta se konala ve výstavním sále pod věží. Zde byly vystaveny práce studentů a absolventů Ateliéru filmové a televizní grafiky VŠUP.
Pondělí – 7. 5.
Na dnešek jsem se těšil asi ze všeho nejvíce, protože v zámeckém konferenčním sále měla proběhnout šestihodinová série přednášek o počítačové grafice. Tento celek přednášek nesl pojmenování AniDesign 2007. Za spolupráce Spafi, Autodesk, Microsoft vznikly poměrně zajímavé přednášky, kde nechyběly ani zbrusu nové věcičky pro designéry a praktická ukázka z 3D grafiky, kterou vysvětloval profesionální grafik v 3D průmyslu. Nechyběla ani dárková taška s všelijakými propagacemi + disk od Microsoftu s více jak 300 prezentacemi v PowerPointu, letáky od Autodesku s DVD diskem, na kterém byly ukázky z 3D grafiky a rozhovory s lidmi z různých společností, třeba jako Blizard. O celém průběhu AniDesignu se dovíte dále v článku.
Odbila desátá hodina ráno a sál se začínal plnit, přednášející už byli připraveni. Zde přináším nějaké fotografie.
AniDesign
Ukázky z 3D průmyslu
Tuto přednášku vedl Michael Ingrassia (profesionál z USA). Tento grafik tvoří v softwaru Maya. Můžete ho vidět na prostřední fotografii vpravo v bílém tričku na obrázcích nahoře. Na začátku nám představil základní informace o modelování v Maya, následně pak praktické ukázky z průmyslu. Ty rozdělil do několika kategorií. Příkladem budiž fotorealistická architektura a webdesign stránek, kdy stránku zpestřili tím, že tam dodali 3D panáčka. Dalším příkladem by mohly být návrhy hraček. Ukázkou byla celá série všemožných hraček, sladěných do modré barvy. Také se s námi podělil s prací, kterou dostal zadanou v pátek a měl čas přes víkend, aby ji splnil. Jednalo se o pohled z kokpitu. Výsledek byl velice pěkný. Avšak zadavatelé mu poté sdělili, že je asi špatně pochopil, protože chtěli fotku.
MS Expression Blend
Přednášku vedl Dalibor Krčmář (pravý obrázku nahoře, muž vlevo). Představoval nejnovější produkt z Microsoftu – MS Expression Blend. Slouží k tvorbě prezentací na Internetu či v počítači. Předvedl pár praktických ukázek v této aplikaci a hned nato ukazoval praktický postup od základu. Designéři se mají na co těšit, jelikož nyní se jedná už jen o 99 % designu a 1 % programování. Software využívá nový kód – XAML. Podporuje i export 3D objektů v určitém formátu. Sama o sobě pak prezentace na Internetu vyžaduje .NET Framework 3.0, na který je k dispozici odkaz pod tímto odstavcem. Máte samozřejmě možnost stáhnout i samotný program Blend, ale (pochopitelně) jen trial verzi. Pokud byste o tuto novinku měli zájem, stačí navštívit stránky Microsoftu.
Design herních prostředí
Začátek byl směřován na procesy a produkci next-gen XBox titulu. Tato věcička podporuje High modely, a tak byla následná ukázka charakterů velice zajímavá. Většina objektů byla ještě upravena v softwaru Zbrush či MudBox. Tím se polygony jednotlivých modelů násobily a třeba charakter člověka dosahoval 30 000 polygonů.
Další ukázka této přednášky bylo efektivní low-poly modelování. Tu prakticky ukázali v Mayi, kde si aplikovali referenci a podle reference začali modelovat. Poté nám ukázali několik procesů jednotlivých modelů náležících do hry, na kterých už pracují s týmem téměř čtvrtým rokem. Práce je prý těžká a hlavně jde o čas, říká. Po ukázkách procesů v softwaru Maya samozřejmě následoval obrázkový proces finálního objektu v MudBox.
Další částí byla ukázka technik normálového mapování. To předvedl na zdi, kde aplikoval texturu, poté Bump mapu a ke konci Displace mapu. To mělo za následek vystoupení a zhrubení zdi, která pak vypadala věrohodně.
A poslední částí přednášky byla diskuze o vstupu do oboru 3D her a filmů. Rady od Michaela pro začátečníky zní jasně – pokud se chtějí dostat do tohoto průmyslu, je lepší vyhledat školu. Vyvarují se zbytečným chybám, které sám Michael zažil. Takže to, co se Michael jako samouk naučil za 2 roky, se studenti naučí za 2 týdny.
Po diskuzi následovalo losování v tombole, a to z anketních lístků, které se vyplňovaly v průběhu prvních 3 přednášek. Věci do tomboly věnovali partneři AniDesignu. Jednalo se o bezdrátové herní myši, webkamery, trička a knížky. Na mě se bohužel štěstí neusmálo.
Design softwaru – Silverlight
Silverlight je software konkurující Flashi. Pochází ze stejného balíčku jako Blend a využívá kódu XAML. V průběhu přednášky nás s tímto produktem seznámili a ukázali ním také praktické ukázky. Sami se o tom můžete přesvědčit na stránkách produktu, kde také najdete spousty videotutoriálů a praktických ukázek. Spuštění však vyžaduje jednoduchou instalaci.
Stránky produktu Silverlight.net
Základy animace obličeje
Tuto poslední přednášku, která začala ve 3 hodiny odpoledne s nějakým tím spožděním kvůli žádanému přetahování ostatních přednášek, vedl Michael Ingrassia. Na tuto jsem se asi ze všech nejvíc těšil, jelikož se jednalo o můj oblíbený obor.
První, co přišlo na řadu, bylo pár praktických ukázek animovaných hlav kdy představil jedny z nejznámějších grafiků na tvorbu organiky a pustil praktické ukázky, na kterých popsal, jaký druh animace obličeje byl použit. A těch je několik. Příklady jsou to Blendshapes, Set Driven keys a pokročilé techniky. Bylo řečeno, že správná animace obličeje záleží na její topologii (rozmístění polygonů), ta vychází z mimických svalů.
Další podkategorií byl ZBrush. Však sám Michael prý raději pracuje v MudBoxu, jelikož je kompatibilní s Mayou. Podle mého názoru je to šikovný a možná o něco jednoduší program než ZBrush. Praktická ukázka přinesla informace, že exportovaný objekt z 3D softwaru se importuje do MudBoxu, kde se vždy zvýší vrstva/úroveň. Je důležité si rozvrhnout a namodelovat vše potřebné v určité úrovni. To neznamená, že byste ze základního modelu skočili na 4. úroveň a začali dělat proporce, které šly vytvořit už ve druhé. Taková úroveň se už používá na detaily jako vrásky. Nemůžeme si však zase vyskakovat, protože při každé úrovni se polygon dělí na 4 další, čímž se znásobí celý objekt a tím rapidně narůstá množství polygonů.
Další věci se už bohužel do hodinové přednášky nevešly. Jak pravil sám Michael, o tomto tématu se dá vyprávět hodiny. O 15minutových přestávkách byl k dispozici workshop, kde si mohli návštěvníci vyzkoušet práci s Mayou.
A toto byl pro mě závěr dnešního dne. Šestihodinové sezení mě jaksi trochu zmohlo. Tímto se těším na zítřek, kdy bude Slavnostní zakončení Anifestu a budeme obeznámeni s výsledky.