× Aktuálně z oboru

Vychází Game Ready ovladače pro Far Cry 5 [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018040603-vychazi-game-ready-ovladace-pro-far-cry-5/ ]

GD knihovna - 1. lekce

[ http://programujte.com/profil/11380-david-burel/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       15. 1. 2008       23 146×

V úvodu jsme si řekli trochu základů o GD knihovně. Nyní se podíváme, jaké jsou způsoby vytvoření obrázku. Můžeme obrázek načíst z již existujícího, případně si vytvořit sami nový.

Podíváme se na hlavní funkce pro vytvoření obrázku z GIF, JPEG, PNG, WBMP. Jako dodatek k této lekci se vám pokusím popsat i další možnosti vytvoření obrázku. V podstatě zde není pomalu o čem psát, ale je to jeden ze základních kamenů pro práci s obrázky v PHP. Pro vytvoření obrázku nám slouží tyto funkce:

  • Klasické funkce
    • imagecreate()
    • imagecreatetruecolor()
    • imagecreatefromgif()
    • imagecreatefromjpeg()
    • imagecreatefrompng()
    • imagecreatefromwbmp()
  • Speciální funkce
    • imagecreatefromxbm()
    • imagecreatefromxpm()
    • imagecreatefromgd2()
    • imagecreatefromgd2part()
    • imagecreatefromgd()
    • imagecreatefromstring()

A nyní si jednu po druhé projdeme.

Vytvoření nového obrázku

Pro vytvoření prázdného nového obrázku nám slouží dvě funkce – imagecreate() a imagecreatetruecolor(). Funkce imagecreate() by měla fungovat vždy, na rozdíl od imagecreatetruecolor(). Tato funkce je závislá na verzi PHP a GD knihovny, navíc není schopna pracovat s GIF formátem. Obrázek má jako výchozí barvu pozadí černou.

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreate ( int $sirka, int $vyska)
    • Proměnné:
      vyska → udává výšku obrázku v pixelech
      sirka → udává šířku obrázku v pixelech
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.
  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatetruecolor ( int $sirka, int $vyska )
    • Proměnné:
      vyska → udává výšku obrázku v pixelech
      sirka → udává šířku obrázku v pixelech
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.
    • Poznámka:
      Tato funkce vyžaduje GD 2.0.1 nebo novější (doporučena verze 2.0.28 nebo novější).

Vytvoření obrázku z GIF souboru

Dále je možno vytvořit obrázek z GIF souboru a dále jej upravovat. Ale nesmí to být přímo animace. Pokud takto načtete GIF animaci a potom se ji pokusíte upravit, dojde k tomu, že se vám obrázek rozmaže a vzniknou různé barevné čáry.

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromgif ( string $soubor )
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu souboru
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.

Vytvoření obrázku z JPEG souboru

Asi jedna z nejpoužívanějších funkcí, vytváří obrázek z JPEG souborů. Tato funkce je velmi dobrá pro fotogalerie, což si ukážeme v některém z pozdějších dílů.

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromjpeg ( string $soubor )
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu souboru
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.

Vytvoření obrázku z PNG souboru

Zde funkce slouží pro načtení PNG souboru. Dá se velmi dobře použít pro různé ikonky, ovládací prvky a podobné věci.

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefrompng ( string $soubor )
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu souboru
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.

Vytvoření obrázku z WBMP souboru

WBMP formátu je formát užívaný na WAP-u.

  • POPIS FUNKCE:
    resource imagecreatefromwbmp ( string $soubor )
    • Proměnné:
      soubor → udává cestu souboru
    • Návratové hodnoty:
      V případě úspěchu vrací identifikátor, v případě selhání vrací FALSE.

Návratové hodnoty

Většina GD funkcí vrací ukazatel (handler) na daný prvek. V případě, že funkce selže vrací FALSE. Ale i zde nejsou výjimkou funkce, které vrací v případě úspěchu TRUE. Proto doporučuji dát každé provedení funkce do podmínky a testovat tím, zda byla funkce správně provedena. Pokud nebyla, tak skript ukončit.

Zobrazení a uložení

Pro zobrazení, případně uložení obrázku se využívá funkcí imagejpeg(), imagegif(), imagepng(), imagewbmp(). Tyto funkce uloží nebo vytisknou obsah zdrojového objektu. Nejméně vstupních parametrů má GIF. Dále se mohou parametry různě lišit. Kvalita, tento parametr udává procentuální hodnotu kvality komprimace. Čím je toto číslo větší, tím je kvalita vyšší, ale současně rozste i velikost souboru.

  • POPIS FUNKCÍ:
    bool imagejpeg ( resource $obrazek [, string $soubor [, int $kvalita ]] )

    bool imagegif ( resource $obrazek [, string $soubor ] )

    bool imagepng ( resource $obrazek [, string $soubor [, int $kvalita [, int $filtry ]]] )

    bool imagewbmp ( resource $obrazek [, string $soubor [, int $popredi ]] )
    • Proměnné:
      obrazek → udává obrázek
      soubor → udává cestu k souboru, kam má být obrázek uložen
      kvalita (nepovinné) → udává kvalitu uloženého obrázku (JPEG: 0-100; PNG: 0-9)
      filtry (nepovinné) → možnost použití některého z filtrů
      popredi (nepovinné) → možnost volby barvy popředí
    • Návratové hodnoty:
      V případě zdárného provedení vrací TRUE, v případě chyby vrací FALSE.

Jak jsem již naznačil, jsou tyto funkce schopny buď ukládat do souborů, případně rovnou zobrazovat na obrazovku. Chcete-li obrázek uložit, zadejte cestu k souboru, kam jej chcete uložit. Cílový soubor nemusí existovat, ale důležité je oprávnění zápisu do složky. Nebude-li v atributech složky nastaveno, že je do ní možno zapisovat, obrázek se neuloží. V případě, že chcete obrázek pouze zobrazit, musíte před touto funkcí použít header() a určit formát zobrazovaného obrázku.

//nacteni obrazku ze souboru JPEG
if(!$im=imagecreatefromjpeg("priklad.jpg")){
        echo "Chyba při načtení souboru";
        exit;
}

//prime zobrazeni
header("Content-type: image/jpeg"); //deklarovani typu souboru
/*
hlavicky podle typu souboru:
imagejpeg() -> header("Content-type: image/jpeg");
imagegif() -> header("Content-type: image/gif");
imagepng() -> header("Content-type: image/png");
imagewbmp() -> header("Content-type: image/vnd.wap.wbmp");
*/
imagejpeg($im, "", 100); //odeslani $im na vystup s kvalitou 100 %
/*
Obrazek odesleme primo na vystup tim, ze uvedeme pouze zdroj 
a dalsi parametry vynechame, pripadne druhy parametr 
zadame jako prazdny.
*/

//ulozeni do souboru s kvalitou 100 %
imagejpeg($im, "priklad-vysledek.jpg", 100);

Stejně jako drtivá většina funkcí PHP jsou i tyto funkce závislé na verzi PHP, případně GD knihovny. Pro upřesnění zde uvádím souhrn možností:

imagejpeg()
GD 1.8 a novější: podpora JPEG formátu

imagepng()
PHP 5.1.2: přidání parametru kvalita
PHP 5.1.3: přidání parametru filtry

imagewbmp()
GD 1.8 a pozdější: podpora WBMP formátu


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2008010403-gd-knihovna-1-lekce/ ].