XHTML - 2. část
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

XHTML - 2. částXHTML - 2. část

 

XHTML - 2. část

Google       Google       19. 4. 2008       17 360×

  • XHTML modularizace
  • Klíčové atributy
  • Události v XHTML
  • XHTML 1.1
  • Často zodpovídané dotazy

ZZ první části článku byste již měli být schopni vytvořit validní XHTML 1.0 dokument. Tato druhá část má tedy už pouze doplňkovou funkci. Dozvíte se základní informace o modularizaci, poznáte klíčové atributy XHTML dokumentu a budou zde rozebrány události, které mohou být v XHTML dokumentech použity a protože v současné době je nejpoužívanější XHTML ve verzi 1.1, nebude chybět ani zmínka o tomto standardu.

XHTML modularizace

XHTML je jednoduchý, ale rozsáhlý jazyk. Pro některé účely je XHTML příliš velké a komplexní a pro jiné účely nedostačuje. Rozdělením XHTML do 28 modulů, W3C (World Wide Web Consortium) vytvořilo malé a utříděné skupiny XHTML elementů, které mohou být použity samostatně nebo kombinovaně s jinými XML standardy.

XHTML modularizace umožňuje vývojářům:

  • Vybrat pouze elementy, které dané zařízení podporuje
  • Zjednodušit XHTML pro kapesní počítače, mobilní telefony apod.
  • Rozšířit XHTML přidáním nové XML funkcionality (např.: MathML, SVG, …)

XHTML moduly

Modul (AJ název) Popis
Applet Module Element applet (nemůže být v XHTML použit)
Base Module Element base
Basic Forms Module Elementy pro základní práci s formuláři
Basic Tables Module Elementy pro základní práci s tabulkami
Bi-directional Text Module Element bdo
Client Image Map Module Definuje obrázkové mapy na straně klienta
Edit Module Editační elementy del a ins
Forms Module Všechny elementy používané v formulářích
Frames Module Elementy pro práci s rámy
Hypertext Module Element a
Iframe Module Element iframe
Image Module Element img
Intrinsic Events Module Definuje atributy událostí (např. onblur, onchange, …)
Legacy Module Nepovolené elementy a atributy
Link Module Element link
List Module Elementy pro práci se seznamy ol, li, ul, dd, dt a dl
Metainformation Module Element meta
Name Identification Module Atribut name
Object Module Elementy object a param
Presentation Module Elementy b a i
Scripting Module Elementy script a noscript
Server Image Map Module Definuje obrázkové mapy na straně serveru
Structure Module Elementy html, head, title a body
Style Attribute Module Atribut style
Style Sheet Module Element style
Tables Module Elementy pro práci s tabulkami
Target Module Atribut target
Text Module Balík elementů pro práci s textem (např. p nebo h1)

Standardní atributy XHTML

V XHTML existuje skupinka atributů, které mohou být použity téměř ve všech elementech.

Jádrové atributy

Nejsou validní v elementech: base, head, html, meta, param, script, style a title

Atribut Popis
class Třída elementu
id Jedinečné identifikační číslo
style Vnitřní definice stylu
title Hodnotou je text, který se zobrazí, když se kurzor myši nachází nad elementem.

Jazykové atributy

Nejsou validní v elementech base, br, frame, frameset, hr, iframe, param a script.

Atribut Popis
dir Nastavuje směr textu. Hodnotami může být ltr nebo rtl.
lang Hodnotou je kód jazyka použitého v elementu.

Atributy klávesnice

Atribut Popis
accesskey Hodnotou je znak, který reprezentuje klávesou zkratku k přístupu k elementu.
tabindex Hodnotou je číslo, které vyjadřuje „pořadí“ elementu. Užitečný příklad použití elementu, kdy kursor při dosažení maximální délky textového pole přeskočí do dalšího v pořadí naleznete zde.

Události v XHTML

Novinkou v HTML 4.0 byla schopnost spustit akci v HTML dokumentu, pokud nastala určitá událost (například byla stisknuta klávesa). Dole je tématicky rozčleněný seznam událostí.

Události okna

Validní pouze v elementech body a frameset

Událost Kdy nastane?
onload Při načtení dokumentu
onunload Při zavírání dokumentu

Události elementu form

Validní pouze v elementu form

Událost Kdy nastane?
onchange Při změně elementu
onsubmit Při pokusu o odesílání formuláře
onreset Při pokusu o vymazání formuláře
onselect Když je element označen
onblur Pokud element přestane být aktivní
onfocus Pokud se element stane aktivním

Události klávesnice

Nejsou validní v elementech: base, bdo, br, frame, frameset, head, html, iframe, meta, param, script, style a title

Událost Kdy nastane?
onkeydown Při stisku klávesy
onkeypress Při stisku a uvolnění klávesy
onkeyup Při uvolnění klávesy

Události myši

Nejsou validní v elementech: base, bdo, br, frame, frameset, head, html, iframe, meta, param, script, style a title

Událost Kdy nastane?
onclick Při kliknutí myši v oblasti elementu
ondblclick Při dvojitém kliknutí
onmousedown Při stisku tlačítka myši
onmouseup Při uvolnění tlačítka myši
onmousemove Při pohybu ukazatele
onmouseover Udává akci, která nastane, pokud je ukazatel nad elementem.
onmouseout Udává akci, která nastane, pokud ukazatel myši opustí oblast elementu.

XHTML 1.1

Tento článek byl zaměřen na XHTML verze 1.0. V současné době nejvíce vývojářů vsází na verzi 1.1. XHTML 1.1 je reformulací XHTML 1.0 Strict s několika změnami. Nejdůležitější jsou rozsáhlejší možnosti modularizace a odstranění prezenčních elementů, rámů a atributů lang a name, které byly v XHTML 1.0 Strict povoleny. Prezentace je kontrolována čistě pomocí CSS.

Doctype

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

MIME typ

MIME (Multipart Internet Mail Extension) je standardem upřesňujícím formát dat přenášených přes internet. U XHTML 1.1 dokumentu musí být MIME typ application/xhtml+xml.

XML deklarace

XML deklarace včetně kódování znaků musí být specifikováno na první řádce XHTML dokumentu. Kódování nemusí být uvedeno, pokud je UTF-8, UTF-16, nebo pokud je již určeno vyšším protokolem.

Validní XHTML

Pro ilustraci přidávám ukázku souboru valid.xhtml, který je validním XHTML 1.1 dokumentem.

<?xml version="1.0" encoding="windows-1250"?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">    
 <head>
  <meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml; charset=windows-1250" />
  <title>XHTML 1.1 </title>
 </head>
 <body>
  <div>Tento dokument je validním XHTML 1.1 dokumentem</div>
 </body>
</html>

Největším kamenem úrazu je, že stránky, kterou jsou validní XHTML 1.1 nebudou fungovat v Internet Exploreru, poněvadž IE neumí přijímat soubory, které jsou ze serveru odesílány s MIME typem application/xhtml+xml. Stránky vám budou nabídnuty ke stáhnutí. Toto omezení lze několika postupy obejít, ale dle mého názoru je menším zlem použít XHTML verze 1.0. Problémem se blíže zabývá článek „Jak používám XHTML“ na serveru interval.cz.

Často zodpovídané dotazy – FAQ

Možná vás při čtení tohoto článku napadly některé otázky, na které jste zde nenašli odpověď. Jednou z nich určitě je „Jak mohu využít modularizaci v mých dokumentech?“. Na tuto a mnoho dalších otázek najdete odpovědi na této stránce, jejíž český překlad je k dispozici zde.


Dostali jsme se na konec článku o XHTML, který ve velké míře využíval informace z kurzu XHTML na w3schools.com.

Zdroj: www.w3schools.com

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

1 názor  —  1 nový  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se zabývá webovými programovacími jazyky a Assemblerem. Rád pracuje v Příkazovém řádku a experimentuje s operačními systémy.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý