Základy programování v jazyce Boo - 3.díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Základy programování v jazyce Boo - 3.dílZáklady programování v jazyce Boo - 3.díl

 

Základy programování v jazyce Boo - 3.díl

Google       Google       4. 3. 2009       11 462×

V dnešním díle si probereme operátory, parsování, cykly a tím dobereme základy jazyka Boo.

Proměnná typu DateTime

Třídu DateTime (System.DateTime) využijeme, jak již název napovídá, při práci s časem. DateTime eviduje datum rok i čas.

import System
cas as DateTime      //implicitně 1.1.0001 00:00:00
cas = DateTime(2006,4,1,12,56,30)
print cas      //vrací 1.4.2006 12:56:30

Tento kód vypíše datum 1.4.2006 12:56:30. Část s časem lze vynechat. Automaticky bude doplněn čas 00:00:00.

import System
cas as DateTime		//možno vynechat, viz 2. díl
cas = DateTime(2006,4,1)	
print cas      //vrací 1.4.2006 00:00:00
import System
cas as DateTime(10)

Tento kód provede 10 tiků po 100ns od 1.1.0001. Tyto ukázky by nám samotné k ničemu asi nebyly. Důležitější pro nás je, že můžeme od třídy DateTime něco chtít. Například vrátit rok od zadaného data apod. K tomu slouží vlastnosti Year, Day, Hour, Minute, Second, Millisecond.

import System
a = DateTime(2006,4,1)
print a.Year      //vrací 2006

S daty můžeme provádět matematické operace jako sčítání a odčítání. Výsledkem je objekt třídy System.TimeSpan.

Aktuální datum a čas vypíše pomocí

import System
DateTime.Now

Operátory

Priorita operátorů

Všechny metody se vyhodnocují zleva doprava, operátory se však vyhodnocují podle priorit. Sčítání má například menší prioritu než násobení apod. Pokud použijeme operátory se stejnou prioritou, provádějí se zleva doprava.

2 + 3.5 * 2 / 3       //vrátí 4,333

Nejdříve se provede násobení, poté dělení a nakonec sčítání.

Parsování

Metoda Parse slouží k získání informací z řetězců. Čteme-li například data ze vstupu, jsou všechna reprezentována jako string. Pokud jsou tato data číselná, potřebujeme jejich hodnotu a tu získáme parsováním vstupního řetězce. Příklady níže v Načtení informací z konzole.

Cykly

Cyklus for(each)

Cyklus for(each) je jeden z nejpoužívanějších cyklů a slouží k procházení posloupností. Ukážeme si nějaké příklady.

for i as int in range(5):
   print i
for i in range(5):     //totožné s předchozím cyklem
   print i

Tento cyklus nám vypíše do konzole řadu 5 čísel. A to od 0 do 4. Cyklus for(each) umožňuje nejen zadat počet opakování, ale i počátek cyklu a jeho krok.

for i as int in range(10,20,2):
   print i

Tento cyklus vypíše 5 čísel a to 10, 12, 14, 16 a 18. Zde si musíme dávat pozor, protože začátek se bere včetně a konec cyklu se bere kromě.

Cyklus while

Cyklus while je klasický cyklus, který najdeme ve všech jazycích. Podmínka je na začátku cyklu a provádí se dokud je podmínka pravdivá.

//příklad cyklu while
import System
i as int
while(i < 5):
   print i
   i++

Samotnou teorii máme za sebou a nyní se podíváme na tu zábavnější stránku programování: Ukážeme si, jak načíst informace ze vstupu a jak vrátit infomace na konzoli.

Výpis na konzoli

Informace můžeme vypsat na konzoli několika způsoby. Hned v první lekci jsme si ukázali funkci print. Někdy je nevýhodou, že za výpisem odřádkuje. Pokud nám to nevyhovuje, lze použít metodu Write().

for i as int in range(5):
   Console.Write(i)

Načtení informace z konzole

Samotný program by nebyl "správným" programem, kdyby dělal stále totéž a my bychom nemohl jeho chování ovlivnit. Nejsnazší způsob, jak dostat nějaké informace do programu, je vstup na konzoli. Pro získání informace a uložení do proměnné použijeme funkci gets().

input as string
input = gets()
//nebo
input = gets()

Potřebujeme-li načíst z konzole například číslo, musíme použít parsování (viz výše).

i as int
i = int.Parse(gets())

Metoda Parse() je stejná i pro double, bool, apod.

Toto je konec série článků Úvod do programovacího jazyka Boo. Po přečtení byste měli umět vytvořit jednoduchý program do konzole. Pokud vás tento jazyk zaujal, použijte k dalšímu studiu oficiální stránky, kde najdete spoustu příkladů nebo použijte prezentaci pana Jiřího Fišera.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor je moderátorem sekce SW na Fóru. Zajímá se o programování ve VB, C++, vývoj software a nejvíce o operační systémy.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý