Game Maker - 02: Vaše první hra
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Game Maker - 02: Vaše první hraGame Maker - 02: Vaše první hra

 

Game Maker - 02: Vaše první hra

Google       Google       16. 3. 2010       32 798×

Dnes zkusíme vytvořit vaši první velmi jednoduchou hru. Tento článek počítá s tím, že pracujete v simple (jednoduchém) módu. Pokud však máte zaplý pokročilý režim, tak se nic neděje. Jako první krok je třeba ujasnit si, co vlastně chceme udělat, a někam si to zapsat. (Tohle vždy dělejte jako první, při složitějších projektech vám to usnadní mnoho práce.) Vaše první hra bude velmi jednoduchá: půjde o míček, který se bude odrážet od zdí a hráč na něj bude muset kliknout - pokaždé, když se mu to povede, dostane bod.

Budeme potřebovat dva odlišné objekty: míček a zeď. Také budeme potřebovat dva odlišné obrázky: jeden pro objekt zeď a druhý pro objekt míček. Taky by bylo vhodné do toho zapojit nějaký zvuk, který uslyšíme, když hráč klikne na míček. Hra se bude odehrávat v jedné místnosti.

Pojďme si vytvořit obrázek. Z menu Add vyberte Add Sprite (můžete také použít vhodné tlačítko - červený pac man - na liště s nástroji). Otevře se vám okno. Do pole Name napište zed. Klikněte na Load Sprite a vyberte vhodný obrázek. To je vše, klikněte na OK. Stejným způsobem vytvořte i obrázek pro míček. V dalším kroku přidáme zvuk. V menu Add zvolte položku Add Sound. Otevře se okno. Pojmenujte zvuk a zvolte Load Sound. Vyberte nějaký zvuk, kliknutím na přehrát (zelená šipka) zvuk přehrajete. Pokud se vám nebude líbit, zvolte jiný, v opačném případě klikněte na OK.

V dalším kroku vytvoříme dva objekty. Pojďme na to, první si vytvoříme zeď. Znova z menu Add vyberte Add Object. Okno, které se vám otevře, vypadá trochu složitější než předchozí, ale o nic složitého nejde. Vlevo vidíme nějaké celkové informace o objektu. Dejte objektu vhodné jméno (zed) a z rozevíracího menu vyberte obrázek zdi. Protože zeď je pevná (solid), zaškrtněte políčko solid. To je pro tento moment vše. Nyní vytvořte další objekt a pojmenujte ho mic. Přiřaďte k němu obrázek míče. Políčko solid nebudeme zaškrtávat. Pro míč potřebujeme definovat určité chování. V prostředním menu uvidíte prázdný list eventů (událostí). A pod tímto listem se nachází tlačítko Add Event (přidat událost). Klikněte na něj a uvidíte všechny eventy (události). Zvolte Creation Event (akce, které vložíte do tohoto eventu, se vykonají při vytvoření objektu). Nyní jsme přidali event do seznamu. Vpravo můžete vidět akce, které jsou seřazené v záložkách. Ze záložky Move vyberte ikonku s osmi červenými šipkami (nahoře vlevo) a přetáhněte ji do seznamu akcí uprostřed. Po přetáhnutí se nám zobrazí další okno s několika šipkami, kterými určujeme, jakým směrem se objekt začne po vytvoření pohybovat. Vyberte všech 8 šipek, tím nastavíte, že se objekt začne pohybovat v náhodném směru. Rychlost pohybu (speed) nastavte na 8. Klikněte na OK. Nyní jsme vytvořili míček, který se nám bude po vytvoření pohybovat náhodným směrem.

Teď potřebujeme nastavit to, co se stane, když se míček potká se zdí, takže zase klikneme na Add Event a na Collision. Vybereme objekt zed. My chceme, aby se nám míček od zdi odrážel, tak v záložce Move (pohyb) vybereme ikonku pro odraz (červená šipka odrážející se od modré čáry v podsekci Jump) a klikneme na OK. Nakonec potřebujeme přidat, co se stane, když hráč klikne na míč. Vložte vhodný event (Mouse) a z pop-up menu vyberte Left Pressed. Do tohoto eventu budeme potřebovat vložit tři akce (zvýšení skóre, přehrání zvuku a přesunutí míčku na náhodnou pozici). Jako první vložíme ikonku skóre ze záložky score. Do pole napíšeme 1 a zaškrtneme Relative - to znamená, že se po kliknutí na objekt přidá hodnota 1 k aktuálnímu skóre. Dále je třeba, aby se přehrál zvuk, vložíme ze záložky Main jednu ikonku zvuku, z pop-up menu vybereme náš zvuk a klikneme na OK. Teď ještě skok na náhodnou pozici. Ten najdeme v záložce Move (v sekci Jump) a klikneme na OK.

Naše objekty jsou nyní připraveny, zbývá vytvořit místnost. Přidejte novou místnost z menu Add (Add Room). V otevřeném místě napravo můžete vidět prázdnou místnost. Vlevo můžete vidět různé záložky, jednu pro nastavení pozadí (background), další pro globální nastavení místnosti, jako je šířka a výška, a jednu záložku, kde jsou objekty. Na okraji můžete z pop-up menu vybrat objekt. Kliknutím do místnosti ho tam vložíte. Kliknutím pravým tlačítkem myši na objekt v místnosti ho z místnosti odstraníte. Pomocí objektu zed vytvořte po okraji místnosti hezké hranice. Nakonec do místnosti vložte jeden objekt mic. Naše hra je připravená.

Nyní je čas na testování vaší hry. Klikněte na Run (zelený trojúhelník na pruhu tlačítek na horním okraji okna GM) nebo zmáčkněte F5 a sledujte, co se stane. Pokud jste neudělali žádnou chybu, míček se začne pohybovat v prostoru mezi zdmi. Zkuste na míček kliknout myší a sledujte, co se stane. Hru ukončíte stisknutím klávesy <Esc>. Nyní můžete dělat další změny.

Gratulujeme, právě jste vytvořili svou první jednoduchou hru. A jak by to mělo vypadat si můžete stáhnout z tohoto odkazu.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje vytváření webových stránek a programování v C++.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý