× Aktuálně z oboru

SHIELD Experience Upgrade 7 – méně hledání a více zábavy [ clanek/2018052902-shield-experience-upgrade-7-mene-hledani-a-vice-zabavy/ ]
Celá zprávička [ clanek/2018052902-shield-experience-upgrade-7-mene-hledani-a-vice-zabavy/ ]

Proces tvorby loga iGusto

[ http://programujte.com/profil/20485-jan-kovarik/ ]Google [ ?rel=author ]       [ http://programujte.com/profil/118-zdenek-lehocky/ ]Google [ ?rel=author ]       18. 7. 2011       36 247×

Lidé, kteří jsou ve svém oboru úspěšní, mívají něco společného – nadšení pro svou věc a práci, která je pro ně často více koníčkem a zábavou než běžnou rutinou. Podle mě není nic krásnějšího, než něco vytvářet s lidmi, kteří mají svou práci opravdu rádi. Taková spolupráce potom baví i vás dvojnásob. Nedávno jsem měl to štěstí získat během zakázky na tvorbu loga právě takového klienta.

Jak začít?

Práce na samotném logu nezačala nijak neobvykle – e-mailem s poptávkou na vytvoření loga. Po vzájemné výměně kontaktů jsem vyrazil na první schůzku, během které mi rychle došlo, že tato zakázka mě bude opravdu bavit a zřejmě se vyvine v déle trvající spolupráci.

Zadání a základní informace

V první fázi projektu jsem dostal od klienta poctivě vyplněný dotazník, který mám připravený pro všechny nové zákazníky. Tento dotazník mi pomohl udělat si představu o všem, co se týká klientova podnikání, o motivaci, konkurenci a cílech, včetně jeho přibližné představy o novém logu.

Z podkladů a mých poznámek vyplývalo, že si chce klient „splnit sen“ a začít dělat to, co ho opravdu baví. Rozhodl se péct a prodávat poctivé domácí pečivo – muffiny, připravované dle původní anglické receptury, a to ve více variantách, čímž se odlišuje od drtivé většiny podobných produktů na našem trhu. Základní požadavky na logo byly relativně obecné: jednoduché, originální, snadno zapamatovatelné, ale mělo nést i informaci o tradici a originálním původu receptury. Mimo to jsem chtěl do loga vnést fakt, že muffiny bude možné odebírat ve větším množství, protože cílová skupina budou spíše kavárny a restaurace než koncoví zákazníci v obchodech.

Inspirace a informací není nikdy dost

Začal jsem jako obvykle malým „průzkumem terénu“ a získáním základních informací o tom, z čeho se vlastně takový muffin peče, něco o původu a druzích muffinů. Nebylo to úplně snadné čtení, protože mě neustále lákala představa voňavých muffinů a doma jsem zrovna žádný neměl :-).

Jakmile jsem cítil, že obecných informací jsem už vstřebal dost, přišla na řadu vizuální inspirace. Po tom, co jsem si několikrát prošel všechny fotografie od klienta, začalo hledání obrázků na Internetu, což znamenalo porovnávat jednotlivé druhy i tvary muffinů z fotografií, což byla poslední kapka :-). Nechal jsem práce a šel si koupit rovnou dva balíčky muffinů, které nebyly zdaleka tak dobré jako ty, co jsem dostal později přímo od klienta, ale pomohly mi vrátit pozornost zpět k práci.

Skicování je nutnost, ne možnost

Pokud plánujete nakreslit pro logo jakoukoliv ilustraci, je nutné vždy začít skicováním. Není vůbec nutné, aby byla ilustrace dokonalá, ale pomůže vám rychle najít nebo naopak zavrhnout vaše nejvýraznější nápady. Je dobré dělat si poznámky a symboly přímo do konceptu během skicování – pomůže to povzbudit vaši kreativitu a navíc se budou tyto informace hodit, až budete chtít logo prezentovat a vysvětlit klientovi.

Já obvykle začnu tím, že si rychle naznačím grafický prvek nebo samostatný nápis a zkouším hledat nějaký tvar nebo kombinaci obou prvků na základě toho, co mi zůstalo v hlavě z předchozího průzkumu (samozřejmě v mezích daných zadáním). Tentokrát jsem si uprostřed čtvrtky naznačil větší muffin a dokola jsem zkoušel různé kombinace nápisu a ilustrace v menším měřítku, což mi dovolilo více se soustředit pouze na tvar a kompozici.

Nevím, proč mi pořád v hlavě vyvstávala kombinace písmene „U“ a samotného muffinu (znáte to, upnete se na nějaký nápad, který vám přijde ze začátku dobrý, a potom se ho ještě nějakou dobu držíte, i když už je jasné, že to nikam nepovede). Byla to opravdu slepá cesta, ale naštěstí jsem to v pravý čas pochopil a od nápadu upustil. Zkusil jsem obdobně pracovat i s jinými písmeny v názvu, až mi nakonec došlo, že na to jdu špatně z jednoduchého důvodu: klient nepotřebuje „chytré moderní logo”, ale naopak chce zákazníkům sdělit, že jeho produkt má svou tradici a je vyráběn s láskou v nejvyšší kvalitě.

Druhý důvod, proč nedělat ilustraci přímo spojenou s názvem pohromadě, byl, že by později nebylo možné používat ani jeden z těchto prvků samostatně a to by mohlo způsobit problémy později při aplikaci loga na obal produktu.

Zkusil jsem tedy pokračovat stejně, jen jsem oba prvky hned nespojoval. Samotný muffin nevypadal dobře, navíc jsem přemýšlel, jak do něj promítnout klientův záměr dodávat hlavně větším odběratelům, a v tom mi to došlo – musím do ilustrace nějak dostat víc než jeden muffin. Je totiž pravda, že i přes osobní přístup bude muffinů vyráběno relativně hodně, a i jiné muffiny se dnes prodávají téměř vždy ve větším počtu a ne samostatně po jednom kusu. Proto jsem nakreslil ještě další dva menší muffiny jakoby v pozadí. Tím se navíc otevřel prostor pro nepřímé sdělení faktu, že muffiny budou nabízené ve více variantách.

Když celý koncept začíná dávat smysl

Nakonec jsem celou ilustraci načrtnul ve větším detailu tak, abych ji mohl později oskenovat a pohodlně překreslit v Illustratoru (tam jsem později po několika pokusech dodatečně narušil v horní části souměrnost celého pečiva, aby silueta tolik nepřipomínala muffin vyráběný ve velkých sériích z průmyslových směsí, protože klientův produkt představuje pravý opak). Po převedení ilustrace do vektorů jsem přešel k výběru písma, které jsem hodlal použít pro konstrukci samotného názvu.

Přibližnou představu o tom, jaký zvolit font, jsem měl v hlavě už na začátku. Měla se v něm, podle zadání, odrážet „domácí” a zároveň „tradiční” nálada. Výběr konkrétního písma mi ale zabral relativně velké množství času – a to i přes to, že patkové písmo jsem si zkusil naznačit během skicování. Nakonec se mi podařilo najít tučnější mírně zakulacené písmo s patkami, které bude spolu s dominantní ilustrací muffinu „fungovat”.

Jakmile jsem našel vhodnou kompozici obou prvků vůči sobě, začal jsem hledat barevné schéma, které by co nejvíce připomínalo teplo domova, těsto, nebo domácí pečivo a přitom bylo dostatečně kontrastní se světlým podkladem. Mimo to jsem chtěl, aby bylo možné logo reprodukovat pomocí jedné přímé barvy na jakýkoliv materiál a vypadalo dobře i jako „razítko” nebo „otisk” v papíru už v základním provedení. To vše s ohledem na budoucí použití pro produktový obal.

Nakonec zbývalo připravit první návrh, rozepsat detailní explikaci loga a poslat výsledek naší spolupráce na klientův e-mail k posouzení. Klientova první reakce byla velmi pozitivní. Na základě jeho připomínek jsem pouze našel vhodnější typ písma pro doplňkový text, který má více „osobní” a „domácí” vzhled a připomíná písmo psané rukou jakoby „ve staré kuchařce” (v první variantě totiž bylo relativně běžné patkové písmo). S odstupem času jsem musel dát klientovi za pravdu, že tato změna pomohla posunout design blíž nejen jeho představě, ale určitě se s ním i lépe ztotožní zákazník.

Protože rozdíl mezi velikostí ilustrace a nápisu v kompozici je relativně velký, při menším provedení hrozí, že bude doplňkový text nečitelný. Proto je vše připravené tak, aby bylo možné bez problémů používat samostatně jak ilustraci, tak pouze nápis spolu s doplňkovým textem.

Firemní identitu klienta prozatím tvoří kromě loga pouze vizitky klasického formátu, které jsem vytvořil ihned po dokončení loga. V současnosti s klientem připravujeme novou webovou prezentaci a v plánu máme také grafický návrh a přípravu potisku obalů pro samotné muffiny. Věřím, že logo nese právě takovou informaci, jakou si klient přál, a spolu s velmi kvalitním produktem a nadšením, které klient do své práce investuje, bude logo jedním ze základních kamenů jeho úspěchu.

Vyjádření klienta:

„Rozhodli jsme se se sestrou uspět na poli sladkého businessu a na začátku je kromě dobrého nápadu a spousty práce neméně důležité logo. Strávili jsme hodně času hledáním člověka, který by byl schopen zpracovat naše představy. Našli jsme na Internetu stránky pana Kovaříka a po zhlédnutí ukázek jeho práce nám bylo jasné, že to je on :-). Čisté linie, nevšední, nevtíravé, ale velmi originální zpracování dokonale vystihující podstatu dané činnosti nás uchvátilo. Osobní setkání jen potvrdilo náš první dojem, takže skutečnost, že už první návrh našeho loga byl trefou do černého, nás příliš nepřekvapila. Pan Kovařík dokázal přenést náš sen do reality, a to v historicky krátkém čase. Jsem přesvědčena, že nás nezklame ani při dalších projektech, týkajících se budování naší firemní identity, a na spolupráci se upřímně těším.”

Jana Vojtová, Lenka Šebková
Izy Gusto, s.r.o.

Pokud se chcete na cokoliv zeptat nebo se naopak podělit o své vlastní zkušenosti s tvorbou loga, rád si o tom s vámi popovídám v komentářích pod článkem.


Článek stažen z webu Programujte.com [ http://programujte.com/clanek/2011071700-proces-tvorby-loga-igusto/ ].