„Od myšlenky až po zhmotnění“. Tvorba CID má pět fází, v tomto článku se budeme věnovat třetí fázi, kdy už se nám při budování značky objevují první vizuální výsledky. Dozvíte se, že na názvu záleží, proč používat myšlenkové mapy a že bez potu a dřiny to nepůjde.
Jak jsem psal již v 2. díle, tvorba se skládá z pěti fází. Tento článek se zabývá třetí fázi – procesem.
1. fáze – Výběr klienta
Výběr klienta je v tomto případě ten nejideálnější – já. Pokud neumím udělat vlastní projekt dokonale, pak těžko můžu takovou práci nabízet jiným.
2. fáze – Plán a analýza
Finanční a časový plán s analýzou. Finanční plán v tomto případě odpadá a zůstávají pouze finanční náklady na realizaci. V tomto momentě považujte časový a finanční plán s analýzou za dokončené.
3. fáze – Proces
První vizuální výsledky při budování značky. Tuto fázi skládám z:
a) požadavků a mind map,
b) barevnosti (později),
c) namingu (když je potřeba),
d) nápadů a z nich vycházejících skečů,
e) jednotících prvků a finálních konceptů logotypů.
4. fáze – Kodifikace
Byrokratická část tvorby grafického manuálu.
5. fáze – Realizace
Spuštění nové značky.
Nejdůležitější fází je výběr správné cílové skupiny.
Buďte empatičtí
Jako první se musím vžít do chování budoucího zákazníka. Kdo je tím zákazníkem, kde pracuje, co je jeho životní styl, jak uvažuje a proč tak uvažuje. Jak bych se chtěl cítit, až se mnou začne komunikovat tato značka? Všechny odpovědi musí být v analýze z 2. dílu.
Cílová skupina
Naše služba má dvě cílové skupiny. První jsou zadavatelé projektů, kteří chtějí vybrat peníze, tedy ti, kteří projekty vytváří. Jejich profil vypadá takto:
- 20-50 let
- vyspělejší země
- kreativci, inovátoři, vynálezci
- zkušenosti s používáním online služeb
- mající projekt v určité fázi
- hledající způsob zafinancování svého projektu
Druhou skupinou jsou příznivci kreativců. Ti, kteří by rádi podpořili jejich projekt a něco za to získali. Profil vypadá následovně:
- 18-60 let
- geograficky neomezené
- příznivci tvůrce
- chtějí být součástí vývoje
- používají online služby
- platí kreditní kartou na internetu
Záleží na image
Jak jsem již psal, knihu soudíme podle obalu. Proto chci využít první dojem a vytěžit z něj maximum. Požadavky na novou značku jsou jednoduché. Musí:
- odrážet kreativitu,
- vyjadřovat myšlenku služby, zaměřit se na nápady, na jejich tvoření a realizování, být extravagantní a svým provedením upoutat pozornost již náročných kreativců,
- být zapamatovatelná,
- globálně geograficky komunikovat mezi všemi kontinenty stejným vizuálním prvkem, který každý pochopí – jasná symbolika,
- jít jednoduše slovně popsat,
- být variabilní, aby vizuál byl hravý,
- se lišit od konkurence.
Zde přišla řada na vytvoření myšlenkové mapy. Jsou to bubliny se slovy, které na sebe navazují a charakterizují emoce a hodnoty, které by značka měla vyjadřovat. Mapa vzniká dedukcí.
Myšlenková mapa zadání a prvních slovních spojení pro vizuál Starthead.
Barevnost je od toho, aby měla hlavu a patu
Věděl jsem, že potřebujeme něco, co zaútočí na kreativce. Kombinaci, která se jen tak nezapomene. Která je trochu extravagantní a odvážná.
Našel jsem spoustu článků o významu barevnosti. Bohužel každý článek tvrdil něco jiného. A proto jsem se rozhodl napsat vlastní pohled, který mi při budování vizuálů přišel nejvíce srozumitelný.
Výslednou barevnost jsem zvolil fialovou, zelenou a bílou. Fialová jako barva mysli, duševního stavu, bohatství, kreativity a úspěchu. Zelená jako barva peněz a tvoření (převzato z přírody, kde je zelená základ). Bílá pro moderní a čistý přístup.
Na řadu přišla analýza, kdy jsem hledal pouze podle barevnosti přes Google, Dribbble a fotobanky.
Na názvu záleží. Jak moc? Hodně!
Aby značka dosáhla skvělého efektu, musí odrážet myšlenku názvu. Pro nás byla hlavní myšlenka, že naší službou byznys nekončí, ale naopak začíná. Také jsme potřebovali, aby v něm byla slova, která všichni znají, nezávisle na geografické poloze a místním jazyku, protože chceme působit celosvětově. Tím se náš okruh velice zúžil. Rozhodli jsme se použít slovo START, spojit ho s nějakým dalším a vytvořit novotvar.
Pot a dřina
Procházení fotobank, googlování obrázků a informací, listování v knihách. To je část, s kterou jsem strávil zhruba dva týdny v kuse, než jsem začal skicovat. Je to extrémně nudná práce, bez které jsem se ale nechtěl posunout dál. Vím, že mi už několikrát pomohla a dostala mě k dokonalým nápadům. I sebemenší detail, který mi unikl, mohl znamenat kompletně jiný směr vizuálu.
Z myšlenkové mapy jsem hledal slovní spojení a sbíral všechny obrázky a informace, které seděly i pro cílovou skupinu. Roztřídil jsem je do složek a pak jsem z nich vycházel při skečování.
Myslím, že tímto Picasso myslel, když říkal, že dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou. Nekradou od ostatních z oboru, ale mezioborově a ze zdánlivě nesouvisejících zdrojů. Design versus příroda, film, hudba apod. Jednotících prvků pro vizuální styly je nespočítatelně.
Co mi také dost pomáhá je inspirativní galerie. Pro každé zaměření mám jednu. Není podstatné znát každou informaci, ale vědět, kde je všechny najít.
Naskečujte každý nápad, i ty debilní
První nápad byl, že vizuál založím na malém ostrůvku, který bude odrážet prostor, kde se realizují projekty. Místo, které se stane zemí úspěchu. K tomu patřil název Startoria.
Jenže jsem nechtěl stavět celý vizuál na prvním nápadu. Tak jsem pokračoval dál. Vždy, když se mi nedařilo vymyslet něco, s čím bych byl spokojený, anebo vývoj trval dlouho, mohl za to jediný problém – nedostatek informací. A proto jsem se musel znovu vrátit k potu a dřině.
Konečně ten pravý
Během té nudné analýzy jsem se dostal k jednomu obrázku. Byl velice malý, rozmazaný a někde ke konci výsledků při vyhledávání. Jednalo se o hru. Byly na něm hlavy s obličeji a v těch hlavách byly různé základní tvary (kruh, obdélník, křížek, trojúhelník). A tehdy mi to došlo. To je ono. To je to, co spojuje všechny kreativce na světě. To je symbol, který zná každý, a to je přesně to, o čem je naše služba. O tom, co mají lidi ve svých hlavách. A proto jsem se rozhodl založit brand na variantě, kdy se bude vše točit okolo hlavy. Najednou to všechno začalo dávat smysl. Tohle byla cesta, kterou jsem se chtěl vydat.
Největší paradox byl, že tento obrázek bych v životě nenašel, kdybych neměl předem stanovenou barevnost, protože jsem hledal podle ní.
Skicy které vedly k výslednému návrhu.
Výběr názvu, fáze druhá
Celý koncept vizuálu byl naprosto dokonalý, všechno souviselo se vším a dávalo to perfektní smysl. Jediný problém byl název. Startoria a hlava moc dohromady nejdou. A proto jsme se rozhodli udělat změnu a přejmenovat Startoria na Starthead, což ve výsledku dávalo mnohem větší smysl. START jako začátek a HEAD jako místo, kde se vytváří nápady. Naše stěžejní myšlenka je i v názvu. Dokonalé!
Jak to sjednotit
Už od začátku jsem věděl, že jednotící prvek budou pruhy. Je to něco, co se dá jednoduše popsat. Barevnost je dalším jednotícím prvkem a stejně tak tvar hlavy.
Všechny jednotící prvky zkombinované do charakteristického piktogramu z loga. Hlava je také jednotícím prvkem pro všechny kategorie zaměření projektů.
Abych se ještě trochu vrátil do historie. Co si myslíte, že je smyslem brandingu? Určitě to je odlišení, zapamatovatelnost a ztotožnění. Proto se branduje. Aby si cílová skupina, na kterou značka útočí, zapamatovala v co nejkratším časovém intervalu, ideálně při prvním pohledu, značku a její hlavní rysy. To je:
a) název
b) barevnost
c) myšlenka
d) jednotící prvky
A toto dokázala cílová skupina zpětně jednoduše popsat. Když to dokáže i nakreslit, mluvíme tu o ikonické značce, protože se v hlavě zákazníka vytvoří silná emocionální stopa. Takových je bohužel jen pár.
Co jsou jednotící prvky
V tomto případě to je barevnost, pruhy, piktogramy hlavy a typografie. Jednotící prvky jsou části značky, které by měly být všechny vidět na každém propagačním předmětu. V současné době je logo už historií a má téměř nulový význam. Důležitá je kompletní značka a příběh, který chce vyprávět.
Aplikace
Je dobré vědět, kde všude se bude značka nacházet. Designér se bez obrazotvornosti neobejde. Je potřeba myslet ve velkém a nenechat se svázat tím, že něco nejde. Všechno má řešení, jenom je potřeba ho objevit. Myslím, že hodně důležité je mít otevřenou mysl každému nápadu a až poté vybírat jen ty relevantní.
Závěr
Další článek se bude věnovat barevnosti v brandnigu.
Shrnutí
- Bez tvrdé a místy nudné práce to nepůjde.
- Vždy se vciťte do potřeb cílové skupiny a sepisujte si poznámky.
- Ptejte se na pět základních otázek (kdo, kde, co, jak a proč).
- Používejte myšlenkové mapy pro ujasnění image značky.
- Dejte váhu na barevnost a snažte se, aby pracovala pro vás.
- Snažte se skloubit název s celým konceptem vizuálu.
- Používejte všechny druhy vyhledávačů pro zdroj inspirace a informací z myšlenkových map.
- Buďte otevření všem nápadům, ať jsou jakkoliv ujeté, až pak vybírejte ty relevantní.
- Vytvořte pro celou značku jasně definované jednotící prvky.
- Nakonec přemýšlejte tak, jako byste značku viděli poprvé - jak byste ji popsali? Co byste si z ní zapamatovali? Připomínala by vám něco?
- Vytvořte si vlastní inspirativní galerii, kterou budete průběžně rozšiřovat.