Zdar lidi,
trosku si hraju s motorama. Mam stary akusroubovak a je v nem 6V modelarsky motor Tamiya (ci jak se to pise) a planetova prevodovka, vysledny kroutak dle Bosche je 4Nm. Mam s tim nejake plany a tak badam nad regulaci otacek, protoze i tech 170 je moc.
Nejdrive jsem si pohledal neco o te pwm regulaci a zjistil ze udajne je optimalni kolem 20kHz. A udajne na frq vykon nezavisi.
Fajn, zkusil jsem neco kolem 20kHz. Jenze ouha, motor se sice relativne pekne dal regulovat, ovsem nulovy vykon.
Tak jsem snizil frekvenci. Vykon se zlepsil, motor sel nastavit na nizsi otacky nez u te vyssi. Tak jsem postupne snizoval frq az jsem se dostal na nejakych 160Hz +-. Motor se dal pomalu krokovat a vykon oproti tem 20kHz stoupnul mnohonasobne.
Zapojeni je prozatim jednoduche, zdroj, motor, N-FET s ochranama a budicem fetu (IRF3205+MC34151). Hrany na G fetu jsou jak kdyz streli. Pozdeji bude H-mustek.
Jak jste na tom vy, taky vam to lip jezdi na nizsich frq?
Fórum › Mikrokontroléry
PWM regulace - vhodna frekvence, muj poznatek
Fajn že se tu rozjíždí i takovéhle příspěvky. Důvodů proč je tomu tak jak si popsal víš je několik. Především za závisí na dynamických vlastnostech systému (motorku). Pokud máš velkou frekvenci může motorek pracovat jako tlumenej integrační článek a tak tvoje velká frekvence PWM může pro motorek vypadat jako stejnosměrno ale s nižší hodnotou DC složky, proto ten malej výkon.
Já jsem používal jinej motorek. Tam bylo 20kHz akorát. Šlo ale o to, že jsem měl katalogový list od výrobce a ten tuhle sp. fr. doporučovat.
no velka indukcnost ma dlouhy prechodovy jevy.. pokud sou impulsy hodne kratky, tak si nemusi ani vsimnout ze tam neco je -- tj. nestihne vubec zacit protekat proud natolik velky, aby s tim nejak moc hnul.. tim spis zadnej kroutici moment nebude
muzes to zkusit aspon zkusit usmernit kondenzatorem.. ale bacha abys netrefil rezonanci :D
Je zajimave ze to s regulatorem z modelu, kde je stejny motor, funguje lip i pri te vyssi frekvenci. Asi je tam nejaky druh impuzniho proudoveho zdroje. Zkusim zmerit frq.
A jak se tak divam na zdroj, tak to bude chtit pro ty uzke pulzy nejaky filtr, protoze zdroj si ukazuje co se mu zlibi. 12A, 60A, 140V, 100V
Tak jsem tady zas :)
Mam maly tip pro ty co si radi hrajou s PWM a motorkama.
Kdyz jsem zjistil ze pro me je tedy nejlepsi nizka frekvence (cca 160Hz) tak jsem zacal experimentovat s budici FETu. Protoze nejlevnejsi budic stoji 21Kc a ja do sveho bastlu bych potreboval asi 30, coz je na pokusy tedy dost.
Zkusil jsem klasicky LM324 (4x OZ) a svete div se. Do cca 250Hz zvlada strilet prave uhly do fetu jako nic. Cim vyssi frekvence tim uz to je horsi a strili oblouky.
Takze s jednim timto OZ zvladnete vybudit cely H mustek a stoji vas tento budic pouhe 3Kc. Coz je oproti 40Kc rozdil kdyz jich potrebujete vic.
Dalsi vyhodou je ze si muzete nastavit temer libovolne uroven H a L pri ktere ma dojit k sepnuti nebo rozepnuti fetu. Vcetne zaporneho napeti pro vypinani fetu.
Jestli bude zajem tak k veceru muzu prihodit maluvku zapojeni meho 100% overeneho budice s H mustkem z N-fetu.
Vstupnimi signaly jsou jenom smer a PWM, dale je treba 12V pro otvirani fetu a napajeni pro motor (v mem pripade 6V)
Ono je jedno jestli delam zdroj samotnemu budici nebo OZ. Udelat ho musim tak jako tak.
Maly menic s 34063 je v pohode.
Plus navic hradla pro vytvoreni kombinace pouze dvou vstupnich signalu, toto mi odpadlo pri pouziti OZ.
Mozna kdybych pouzil jiny OZ, tak by to stihalo i vyssi frekvence, ale zatim si s 250Hz vystacim
Navic se mi stejne zase vsecko meni. Puvodni akusroubovaky byly fajn, ale prevodovka zacla preskakovat, az uplne odpadla.
Takze jsem si poridil moturky ze stahovacek oken z auta. To je jine kafe, jenze jsou na 12V. Takze musim vymenit transily.
#8 Mirek
teoreticky to plati... aspon pro rezistivni zatez...
pro induckni existuji jiz zminene prechodove jevy... indukce se vicemene za kazdou cenu brani zmenam proudu.. takze kdyz se zmeni napeti na civce, tak se nezmeni proud.. meni se podle casove konstanty
pro kapacitu zase musi byt nejaka rozumna kapacita.. aby se pak vetsina proudu neprotahla skrz ten kondenzator na nabijeni a vybijeni - chova se totiz primarne pri zmene jako zkrat... az podle casove konstanty se nabije a prestava tect proud...
Přidej příspěvek
Ano, opravdu chci reagovat → zobrazí formulář pro přidání příspěvku
×Vložení zdrojáku
×Vložení obrázku
×Vložení videa
Uživatelé prohlížející si toto vlákno
Podobná vlákna
AT89C2051 regulace PWM — založil Hopr2
Vhodna struktura — založil motorcb
Vhodná knížka PHP — založil Wilima
Java vhodná kniha — založil Tobinnek
Vhodná kniha pro začátečníka — založil AdamShampoo
Moderátoři diskuze