Hornerovo schéma – Pascal – Fórum – Programujte.com
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Hornerovo schéma – Pascal – Fórum – Programujte.comHornerovo schéma – Pascal – Fórum – Programujte.com

 

Marek.M
~ Anonymní uživatel
5 příspěvků
2. 5. 2011   #1
-
0
-

Zdravím, pokud mám vyřešenou metodu půlení intervalu za pomoci použití hornerova schématu, jak jej mám použít samotné, aby fungovalo ?





program ...;
var a: array [0..50]of real;

function Horner (Hc:real; Hn:integer):real;
var i:integer;
b:real;

begin b:=a[0];
for li:= 1 to Hn do b:=Hc*b+a[i];
Horner:=b;
end;



Potřebuju nějak tuto funkci použít k zadávaní hodnot polynomu a jeho následného výpočtu právě tak, jak to Hornerovo schéma "umí". Jsem začátečník a moc si s tím nevím rady. Můžete mi prosím pomoci ? Děkuji.

Nahlásit jako SPAM
IP: 95.85.252.–
Mircosoft+1
Věrný člen
2. 5. 2011   #2
-
0
-

Hornerovo schéma umí jenom vypočítat hodnotu polynomu, nic víc. Příklad pro polynom 4. stupně:
5*x^4+4*x^3+10*x^2+3*x+15
se dá zapsat jako:
(5*x^3+4*x^2+10*x+3)*x+15
a dále jako:
((5*x^2+4*x+10)*x+3)*x+15
(((5*x+4)*x+10)*x+3)*x+15
((((5)*x+4)*x+10)*x+3)*x+15

Polynom si uložíš do pole: array[0..4] of real=(15,3,10,4,5), ve kterém každý prvek pole představuje koeficient u x s příslušnou mocninou.

Obecně to funguje takhle:
- Zjisti si hodnotu proměnné x, pro kterou chceš hodnotu polynomu počítat.
- Připrav si a vynuluj pomocnou proměnnou, kterou použiješ jako mezivýsledek.
- Cyklus pro i od nejvyšší mocniny x po 1 (v předchozím případě tedy od 4 do 1):
-- Vezmi koeficient u i-té mocniny x (tedy postupně hodnoty 5, 4, 10, 3).
-- Přičti ho k mezivýsledku.
-- Mezivýsledek vynásob x.
-- Jdi na další i.
- K mezivýsledku přičti poslední člen bez x (tedy 15).
- Mezivýsledek teď obsahuje hodnotu polynomu, nahlaš ho jako výsledek.