Ahoj, potřeboval bych poradit s možná primitivní věcí. Před několika týdny jsme ve škole psali program, který určí druh trojúhelníka podle uživatelsky zadaných stran. Program měl "vyplyvnout" jestli se jedná o trojúhelník 1) rovnostranný 2) rovnoramenný 3) obecný 4) pravoúhlý. Při trojúhelníku o stranách 5, 4, 3 (např. centimetrů) jde podle mého názoru o střet trojúhelníku pravoúhlého a obecného(různostranného). Obě definice odpovídají a tudíž by moje odpověď zněla, že se jedná o trojúhelník pravoúhlý, různostranný jelikož jde o dva různé druhy dělení trojúhelníka. Program jednal stejně jako já a vypsal v podstatě mojí odpověď. Problém nastával při konzultaci s učitelem. Ten tvrdí, že program je chybný a že správná odpověď je pouze pravoúhlý(dle jeho slov má pravoúhlost přednost před obecností). To samé tvrdí u trojúhelníka, který odpovídá definicím pravoúhlosti a rovnoramennosti. Následně jsem dostal pětku za neodevzdání programu. Kde je podle vás pravda ? Děkuji.
Fórum › Matematika
Dělení troúhelníků
#1 kuba
Podle mě: je-li trojúhelník pravoúhlý, pak pokud není rovnoramenný není pořeba psát, že je obecný.
Při pravoúhlosti a rovnoramennosti je pořeba toto vypsat.
Poznámka: platí: 1. Učitel má vždy pravdu.
2. Nemá-li učitel pravdu, platí tvrzení č.1.
viz Honzc - Ucitel / zakaznik ma vzdycky pravdu :)
Divej se na to takhle. Ucitel je jako zakaznik. On pozaduje, aby se program choval tak a tak. Pokud to neni vyznamny problem, tak je ve tvem zajmu, splnit pozadavnky a dostat financni odmenu.
obecný - kazdy trojuhelnik
rovnostranný - a a a
rovnoramenný - a a c
pravoúhlý - c * c = a * a + b * b
Takze jsou 2 moznosti,
- bud pokazde vypsat obecny a plus nic nebo jednu za zbyvajicich kombinaci. Coz je ale zbytecne.
- Nebo vypsat jenom jednu moznost. Coz je ale zbytecne v pripade obecneho. Proste je to trojuhelnik, neni treba upresnovat jaky. Pokud neni vylozene pozadavek, ze to tam ma byt. Ale je v seznamu moznosti, takze lze rici, ze je to i pozadavek.
Z technickeho hlediska pravouhlost ci obecnost je upresnujici vlastnost a chces-li ji zduraznit. Normalne bys napsal trojuhelnik ve vsech pripadech.
Vypsat jednu moznost je lepsi reseni, vic bodove hodnocene. Pokud neni vylozene pozadavek, ze tam musi byt obe.
Pokud se zakaznikem zacnes hadat, tak ti nezaplati. Ve tvem pripade se nastve a da ti za 5.
Pokud mas program spatne, tak ti taky nemusi zaplatit. Bez smlouvy pak nemas sanci u soudu. Smlouva postihuje obvykle moznost oprav do urciteho terminu.
Pokud teda nechces 5, muzes se zkusit uciteli omluvit a rici mu, ze sis to promyslel, poradil se, ze mel pravdu, ze je to lepsi reseni. Pripadne prinest i opravenou verzi.
Ale z technickeho hlediska je program spatne, je to jiny program, takze ho lze hodnotit i za 5. Kdyz bude chtit manzelka novou pracku a ty ji doneses pneumatiku, tak te kopne nekam :)
#1 kuba
Jen taková poznámka,
"To samé tvrdí u trojúhelníka, který odpovídá definicím pravoúhlosti a rovnoramennosti"
Ty umíš "uživatelsky zadat strany" rovnoramenného pravoúhlého trojúhelníka? Jaké jsi prosímtě zadal strany?
PS: co znamená "vyplyvnout"? Já znám jenom vyplynout nebo vyplivnout...
#1 kuba
Jo a ještě jeden dotaz:
Následně jsem dostal pětku za neodevzdání programu. Kde je podle vás pravda ?
Takže jsi program neodevzdal? Vždyť jsi ho přece napsal s tou svojí variantou spojených řešení, jak tvrdíš... Proč jsi ho teda neodevzdal? Vždyť jsi mohl dostat třeba aspoň trojku za postup řešení...
Takže kde je pravda my určit nemůžeme ani kdybychom chtěli.
> Ty umíš "uživatelsky zadat strany" rovnoramenného pravoúhlého trojúhelníka? Jaké jsi prosímtě zadal strany?
> rovnostranný - a a a
> rovnoramenný - a a c
> pravoúhlý - c * c = a * a + b * b
Ano. Nerekl jsi, ze to musi byt cisla, ze? :) Nebo, i ciselne s nepresnosti by to slo.
10, 10, 200^(0.5) [nebo 14,142135623730950488016887242097]
#5 JoDiK
Mé řešení, které jsem odevzdával nepřijal s tím, že je to špatně a mam to předělat. A moc se ti omlouvám za mojí gramatiku...snad budeš i po přečtení mého příspěvku dále normálně žít :) . V podstatě jsem se ptal jestli je vůbec možné mít kombinaci obecného a pravoúhlého trojúhelníka. Dle něho to nelze a když to tvrdí člověk, který má před jménem Ing. tak minimálně já o svém názoru alespoň trochu zapochybuju. To neznamená, že bych ho změnil a podřídil se jako ovečka.
#3 peter
Tvrzení, že každý trojúhelník je obecný je bezesporu chybné. Znova opakuji, že jeho argumentace byla, že "pravoúhlost je nadřazená obecnosti". Kdyby přišel zákazník, že chce auto s hranatýma pneumatikama, já bych teda udělal pneumatiky kulatý a pak obhajoval, že jinak by to nešlo. To je ovšem můj osobní postup. Navíc...co bych se naučil, kdybych dělal věc, která nedává smysl ? Podle mně podstatně méně, něž kdybych dělal věc logickou. "Proste je to trojuhelnik, neni treba upresnovat jaky." --- no jelikož podstatou onoho programu bylo právě rozlišení typu trojúhelníka....
#8 kuba
Obecně vzato - je třeba ocenit, že máš na něco vlastní názor a chceš ho obhájit.
Když tě to ještě pořád i po pár týdnech trápí, tak sis to asi vzal moc osobně, což je v tvém věku pochopitelné. Zkus se cvičit v umění být víc nad věcí, minulost nezměníš, hledej spíš cestu čím v přítomnosti lépe nasměrovat budoucnost.
Když chceš někomu oponovat a přesvědčit ho, že tvoje pravda je pravdivější, měl bys použít nějaké ověřitelné argumenty (na což při odevzdávání programu na známky nemusí být vždy dost času).
Abych řek pravdu, nad přesnou typologií trojúhelníků jsem nikdy nebádal, ale zběžným rozhlédnutím po internetových zdrojích to vypadá, že se trojúhelníky děli podle dvou hledisek:
podle stran: obecný (různostranný), rovnoramenný a rovnostranný
podle úhlů: ostroúhlý, tupoúhlý a pravoúhlý.
Takže požadovaná diagnostika trojúhelníku zadaného třemi stranami byla zadavatelem zřejmě úmyslně zjednodušena na snadné rozdělení poměrně jednoduchými porovnávacími a početními operacemi, které se tímto zadáním měly procvičit. Dělení podle úhlů se ze stran se přecejen nespočítá tak snadno, jako pravoúhlost z pythagorovy věty.
A až ti zase někdy něco na někom bude vadit (třeba že si něco myslí úplně blbě a navíc se o tom pokouší přesvědčit i ostatní), zkus se na chvíli zastavit (napočítej třeba do deseti) a pak se zkus na věc podívat z jeho strany, třeba přijdeš na to, že i jeho pohled na věc má své pochopitelné a přijatelné důvody. Nevím jakým způsobem probíhala ta tvoje konzultace při odevzdávání programu, ale zřejmě jsi mu svými výklady trojúhelníkové problematiky narušil jeho zaběhnutý způsob procvičování programátorských dovedností, pro které trojúhelníky jako takové nejsou vlastně vůbec důležité.
Pokud se tímto problémem přecejen chceš dále zabývat a dotáhnout to do "problematického" konce (narážim na poznámku Honzc #1), vypracuj třeba podrobnou práci o typologii trojúhelníku, kde nezapomeň bohatě citovat včetně podle norem uvedených odkazů na zdroje citací - doporučuji ale raději nějaké odborné matematické publikace (Wikipedie není učiteli příliš uznávána jako věrohodný zdroj).
Domluv si s učitelem konzultaci a diplomaticky mu navrhni obhajobu svých názorů, kterou podložíš tou prací. Výsledek tvého snažení pak už záleží hlavně na tom, jestli dotyčný je Učitel, nebo učitel.
Učitel by měl přijmout ověřené argumenty od kolegů odborníků a dokáže uznat i svou chybu, zatímco učitel si to vezme osobně a vyškolí tě, že má vždy pravdu.
PS: neboj, tvoje gramatika mi žíly nekrátí, raději si přiznej, že i ty ještě máš nějaké nedostatky, které můžeš zlepšovat - já na tom taktéž pracuji téměř denně...
Přidej příspěvek
Ano, opravdu chci reagovat → zobrazí formulář pro přidání příspěvku
×Vložení zdrojáku
×Vložení obrázku
×Vložení videa
Uživatelé prohlížející si toto vlákno
Podobná vlákna
[C++] Delení % — založil Re4DeR
Dělení s ocáskem — založil Dan
Dělení obrázku — založil Dex
Delphi Dělení — založil WiseGuy
Modulo dělení — založil Paja2