Modelování – 3D Studio MAX – Fórum – Programujte.com
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Modelování – 3D Studio MAX – Fórum – Programujte.comModelování – 3D Studio MAX – Fórum – Programujte.com

 

Hledá se programátor! Plat 1 800 € + bonusy (firma Boxmol.com)
Michal0
Stálý člen
12. 5. 2006   #1
-
0
-

Zde se můžete ptát ohledně modelování

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Reklama
Reklama
Tom0
Stálý člen
27. 6. 2006   #2
-
0
-

Mám otázky ohledně textu:
1. jak mám udělat, aby text byl vyplněný a ne obtáhnutý
2. potřeboval bych text dát do oblouku

díky moc za rady

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
28. 6. 2006   #3
-
0
-

2- aplikuj na něj modifik?tor Bend
1- to jsem nějak nepochopil. ty mas jako vytaženej text (3d) a on ma jen sitovinu ? nebo ma povrh? a nebo chces aby měl objem ?

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tom0
Stálý člen
28. 6. 2006   #4
-
0
-

tady přikládám obrázek, potřebuji aby text nebyl obtáhnutý ale plný

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
28. 6. 2006   #5
-
0
-

jo tak. no na to existuje jeden modif ale tet si nemuzu vspomenout jak se jmenuje. .. ale reknu ti jeden spusob jak se to vyplni...

mimochodem tento postup byl i v jedne lekci :))
convertuj ten text to editable mesh :D

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tom0
Stálý člen
28. 6. 2006   #6
-
0
-

Díky za rady, asi si ty lekce přečtu :D

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
28. 6. 2006   #7
-
0
-

není zač.
no vís oni to jsou lekce pro začátečníky ale sem tam se ti určitě něco bude hodit :). ja si koupil knížky a některé mě nezajímaly, jelikož jsem to uměl, ale přečet jsem si to, taky sem tam se najde něco o čem nemáš ani páru :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
tomáš polz0
Návštěvník
16. 7. 2006   #8
-
0
-

není to funkce extrude?

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
23. 7. 2006   #9
-
0
-

tommassino napsal:

nen? to funkce extrude?




nee :) ptal se jen na vypln?n? textu to sta?? pr?v? konvertovat treba do editable mesh. Tet nevim ale myslim ze v modifr listu je jeden modifikator urceny prave na text. tam si jej muzes prave zm?nit atd atd. funkce extrude se pou??v? na vyt?hnut? polygonu :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Martin0
Duch
25. 8. 2006   #10
-
0
-

pyndy napsal:

Zde se můžete ptát ohledně modelování


Chtěl bych se zeptat, kde mám najít rychlou funkci na snižování polygonů nebo face hotových modelů. Mám Autodesk 3ds max verzi 8.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
25. 8. 2006   #11
-
0
-

Martin11 napsal:

pyndy napsal:

Zde se můžete ptát ohledně modelování


Chtěl bych se zeptat, kde mám najít rychlou funkci na snižování polygonů nebo face hotových modelů. Mám Autodesk 3ds max verzi 8.



Toto byl u modelu vzdycky problem...
Ale nezoufej reseni tu je :)

V maxu mas na to modifikator ktery se jmenuje Multires.
Klepni na Generate a v poli vert percent sniž procento vrcholů..

ale neni to tak efeltivni no ale neco to umi . hodne zdaru :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
26. 8. 2006   #12
-
0
-

Pak tam je myslim i neco jako optimize, ale ta je myslim o dost horsi nez multires.

MR je v pohode, kdysi jsem v maxu vytvarel krajinu pro doom 3 - udelal jsem detailni model o nejakych 30000 polygonu a pak ho multiresem optimalizoval na 7000 a otexturovana vypadala skoro stejne. Jen polygonova sit nebyla uz tak pekna ctvercovata jako byvala predtim (z polygonoveho hlediska vytvari multires naproste odpornosti)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
Michal0
Stálý člen
27. 8. 2006   #13
-
0
-

Presne tak da se rict akorat ze tam nastavis rozsah. a ten rozsah se udela u kazdeho vertexu a pokud v tom rozsahu bude jinej tak se spoji. tak nejak. mozna to jeste fungujejinak ale co ja vim ja to radsi nedelam neni to profesionalnimoc se mi zda :D

jinak to mi pripomyna :D 30 000 rikas jo :D ja delam mapy do gothica a tu co tu mam ma 400 000 ale to je prehnany :) taky to snizuji :) ale rucne :? toje panesku pak kvalita :D:D

jo kazdej polygos si obejdu :) ( ta mapa je delana pres modifikator displace tak neni divu. konezna fase by s epak mela snad pohybovat kolem 50 000

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
28. 8. 2006   #14
-
0
-

Lol, ja jednou mel model s 320'000 poly, ale to ten komp lagoval fak uz docela solidne. Taky jsem z displacu potreboval dostat co nejvetsi detaily. Tak jsem pak jeste jednou zkusil ten model tesselatnout a ten komp uz se z toho neprobral :))

Btw, gothic utahne model o 50k poly? Ja jsem prace na te mape pro dooom3 musel zastavit, protoze po nejake dobe, kdyz uz tam byly nejake objekty, tak framy pri kazdem souboji klesly pod unosnou miru (doom3 nebere z pohledu rendereovani modely jako pevne objekty, takze neumi takto velky exterier rokouksovat na vice sektoru). Hm, a tak slibne vypadala :what:

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
Michal0
Stálý člen
28. 8. 2006   #15
-
0
-

no mam za to ze gothicz 1 nebo 2 ma celkem 400 000 poly.... ale tahle mpa je doopravdy strasne velka a proto takova cisla,. ale stale jeste eni hotova a budu ubyrttak kde nejsou potreba takze ja sem psal tech 50 000.

jinac jo mel by to utahnout. ani gothicz ma tu vyhodu ze je rozrezanej... a kazdej ten kus muze myt maximalne pro export 64K poly :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
28. 8. 2006   #16
-
0
-

To je prave to co jsem chtel slyset, nedokazu si dost zive predstavit, jak tam rves model ktery ma pul mega poly :))

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
Michal0
Stálý člen
28. 8. 2006   #17
-
0
-

jj :D to by bylo divny :D

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Martin0
Duch
28. 8. 2006   #18
-
0
-

pyndy napsal:

jj :D to by bylo divny :D


A jak sni?uj?? polygony ru?n?? To mus? b?t asi dost zdlouhav? to si mohl rovnpu d?lat low poly modely. m??e? mi napsat na to n?jakej postup, jak to d?l???

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tom0
Stálý člen
28. 8. 2006   #19
-
0
-

Projdi si několik tutorialu a pak zkus udělat něco podobného....
Víc poradit se na to neda.....

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
29. 8. 2006   #20
-
0
-

ale no tak :D Low poly tak delam . stim jsem delal taky mapy ale nejak me to nebavilo ale v poho. pak kdys mi prisla od navrhare navrh na druhou mapu tak sem spad na prdel jelikos se jednalo o sakramentskou mapu.. A tak sem nevahal použít Displace - pekne sem si predelal mapku na cerno bilou verzi a aplikoval jsem ji na plane. ted jenom jdu a tam kde jsou nepotrebny polygony uberu. a jeste ktomu sem tam skroutim povrh podle libosti ...

Nevím ale zatim se mi modeling svetu víc líbí takto ..

( musíme být přece originální :)) :)) )

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Alan0
Věrný člen
4. 11. 2006   #21
-
0
-

Zdarek, s maxkem sem tedka zacal, a mam takovej lamerskej dotaz :). Jak se pohybovat v prerspektive(posunout pomocnou kameru). Dik ;)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
PSP user|Web developer|C4D user||Maya Lamer|Photoshop User|Guitar player
Michal0
Stálý člen
8. 11. 2006   #22
-
0
-

Al píše:#
# Zdarek, s maxkem sem tedka zacal, a mam takovej lamerskej dotaz :). Jak se pohybovat v prerspektive(posunout pomocnou kameru). Dik ;)


No takže obyč pohyb v perspektive tak k tomu mas male menu v pravo dole. ale muzes samozrejme vyuzit mysku. a pokud se divas skrz kameru tak tez same menu v pravo dole. myska tady us nema tolik moznosti ale jde treba pohyb kdys stisknes kolecko (nekdy to de stuha :-D)
No ale pokd tedy koukas kamerou tak klido mužeš v jinym viewportu pomoci move/rotate hybat tes s kamerou. Co se pak tyce uhlopřicky nebo jak to nazvat tak kdys mas oznacenou kameru tak si vjed do modifu a tam jsou moznosti dalsi .. (vseobecne me tak napda ze ta uhlopricka se da nastavit i v tom menu dole na pravo :-D)

No snad jsem ti pomohl

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
lachim
~ Anonymní uživatel
3 příspěvky
12. 11. 2006   #23
-
0
-

Mal by som taku otazku. Zacinam v 3D maxe a prechadzal som si tie tutorialove lekcie, co som tu nasiel, ale pri modelovani mp3 prehravaca som narazil na problem. Ked som chel urobit priehlbinu na tlacitka pomocou Capsule a funkcie Boolean, vyslo mi nieco divoke a neviem, co s tym.. prikladam aj obrazky..
PS: Mam aj zaskrtnute Force 2-sided.


Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Alan0
Věrný člen
12. 11. 2006   #24
-
0
-

to Pyndy> Jo, díky moc!

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
PSP user|Web developer|C4D user||Maya Lamer|Photoshop User|Guitar player
12. 11. 2006   #25
-
0
-

Hmm, nemáš ten zelený objekt někde děravý? (kromě té velké díry na tom druhém obrázku)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
lachim
~ Anonymní uživatel
3 příspěvky
13. 11. 2006   #26
-
0
-
Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
13. 11. 2006   #27
-
0
-

Nemyslim takove diry, myslim diry, kde chybi nejaky polygon a model potom neni 100% uzavreny utvar - takovy model uz potom neni pevne teleso, ale pouha zmet polygonu, ktera nema urceno kde je vnitrek a kde je vnejsek.

Rozdil pochopis na nasledujicich dvou obrazcich. U prvniho jsem pouzil boolean na uzavrenou krychli.



U druheho jsem pouzil boolean na krychli, ze ktere jsem predtim odstranil jeden polygon.



Pro vyreseni muzes zkusit pouzit modifikator Cap Holes - ten zvladne zacelit nektere jednoduche diry

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
lachim
~ Anonymní uživatel
3 příspěvky
13. 11. 2006   #28
-
0
-

Takze som sa pokusal nieco s tym urobit, ale cez tu funkciu to velmi neslo, prisiel som ale nato, ze si tam vadili diera na snurku a ta priehlbina, ktoru som sa pokusal teraz urobit, teda ze vzdy isla urobit len jedn z tych dvoch a ta druha bola taka, ako na obrazku, co som pred tym prilozil, vyriesilo sa to ale, ked som ich spojil do jedneho objektu cez Attash a tak aplikoval Boolean. Asi to nie je najlepsie riesenie, ale zatial postacuje :D Aj tak dakujem za rady. urcite sa v buducnosti zidu..

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
BlueEyeG
~ Anonymní uživatel
1 příspěvek
11. 12. 2006   #29
-
0
-

To pyndy: čau, ty já jsem na tom stejně, editoval jsem to do editable mesh ale nevím co dál :))

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
11. 12. 2006   #30
-
0
-

BlueEyeG píše:#
# To pyndy: Čau, ty já jsem na tom stejně, editoval jsem to do editable mesh ale nevím co dál :))


Co přesně? Spojeni objektu? Nebo čo :-D (jestli spojeni tak vyhledej v tom editable mesh tlacitko attach :) a pak klikni na druhy objekt)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Wo1f0
Newbie
28. 1. 2007   #31
-
0
-

Mám problém v kurze v lekcií modelovania stromu. Hneď na začiatku, jak vyrobím tie korene, zmažem vrch aj spodok objektu a idem podľa návodu - pravým na perspective -> Configure -> záložka Rendering method - tam je menu Rendering Options a tam zapnem Force 2-sided. Ale v perspektíve je vnútro stromu stále neviditeľné. Pritom keď to nastavím v menu pre render, tak mi to vyrenderuje aj s tým vnútrom...

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
28. 1. 2007   #32
-
0
-

To Wo1f: no co mas za verzi maxe ? .. to je vcelku jedno..
No jak si to popsal tak to nasvečuje tomu že pro zobrazení ve výřezech využíváš DiretX. Tato moznost je nejlepsi a udrzi velkou scenu. takze nedpoporucuju menit. nevihoda directX je že prave neumí zobrazovat druhou stranu.. v renderu se vsak zobrazovat bude :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Wo1f0
Newbie
28. 1. 2007   #33
-
0
-

Pyndy: Njn, dík za vysvetlenie. Verziu mám 7.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
blboun nejapný
~ Anonymní uživatel
4 příspěvky
12. 6. 2007   #34
-
0
-

Prosím muzetem poradit jak se da spojit spheregizmo a box? Zkousel sem to attachem ale to neslo.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
blboun nejapný
~ Anonymní uživatel
4 příspěvky
12. 6. 2007   #35
-
0
-

No spojit se ani nemusí ale aby mely stalou vzajemnou polohu.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tomáš0
Stálý člen
12. 6. 2007   #36
-
0
-

dat jako dva elementy ... ?

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
blboun nejapný
~ Anonymní uživatel
4 příspěvky
12. 6. 2007   #37
-
0
-

Proste mam extrudovanej "Box" a k nemu dany 2x "SphereGizmo" jenze kdyz to pri animaci zacnu otacet tak se mi kazdej ten objekt otaci podle svy vlastni osy a proto to chci nak přilepit k tomu boxu aby se to dalo animovat.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Michal0
Stálý člen
12. 6. 2007   #38
-
0
-

To blboun nejapný: :) na so shape gizmo ? budes delat atmosferickej effect ? :)

ok jednoduše si oznaž gizma a přilinkuj je k boxu.. Přilinkování : tlačítko je v liště a menuje se Select and link hnedka na začátku z leva .

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
blboun nejapný
~ Anonymní uživatel
4 příspěvky
13. 6. 2007   #39
-
0
-

Výborně!!! Díky moc!!!


PS:Blaznivecx

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tomáš0
Stálý člen
21. 6. 2007   #40
-
0
-

aha, jsem blbe pochopil otazku :)

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Tomigulas
~ Anonymní uživatel
5 příspěvků
7. 8. 2007   #41
-
0
-

Zdarec, někde jsem našel blueprints a s dodatkem že to je por 3DS Max a Maya, ale bohužel jsem nepřišel na to jak to tam mam dostat. Nevit někdo jak.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
14. 8. 2007   #42
-
0
-

Nejlepsi je vytvorit si plane a dat to na nej jako texturu.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
Tomigulas
~ Anonymní uživatel
5 příspěvků
16. 8. 2007   #43
-
0
-

Dík, ale vyřešíl jsem to jinak, přes Viewport backgounr (ALT+B) a pak jsem dal plane. Nevím jak do roury(tube) udělat otvory.

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
16. 8. 2007   #44
-
0
-

Musis si udelat tu diru jako pevnu objekt (treba box) a pak si oznacit tu rouru a dat Create->Compound Objects->Boolean. A tam si vyberes substraction A-B

Nahlásit jako SPAM
IP: ...–
Prosím, jestli potřebujete s něčím poradit,zeptejte se na fóru. Jakýkoliv bezdůvodný pokus mě kontaktovat skončí okamžitým přidáním do ignore listu![br][br] Současný počet osob, které to nepochopily: 7
7. 5. 2012   #45
-
0
-

Zdravim, chtel bych se Vas zkusenych zeptat, jak lze udelat "sekane pismo". Delam v 3d maxku napisove kamenne desky a potreboval bych, aby byly napisy jakoby "vytesane" primo v desce (rozumnej boxu). Nemuzu na to zaboha prijit.

Nahlásit jako SPAM
IP: 188.175.165.–
probíhá učing :D
Dodo
~ Anonymní uživatel
77 příspěvků
11. 5. 2012   #46
-
0
-

#45 thePlayer

Hoj,je tu jeden sposob ktorý využívam:

1.Vytvor si box

2.vytvori si text ,extrudny ho nech má hrubku,polku vnor do boxu

3.klik na box,=> geometry=>Compound Objects (to je v tej liste kde máš standard promitives)

klikneš na Boolean v tabulke Operation dáš Subtraction (A-B) tukneš na PIck operand B klikneš na text a je to,

ale niekedy sa stanú problémy s tým že to nesprávne spracuje, napríklad sa ti može stat že text sa tam len prilepý zle,ja to riešim potom tak že idem o krok spet na box dám sietovinu a na to sa to už lepšie prichytí ,teba vy skúšať pohrať sa s tým.

Nahlásit jako SPAM
IP: 62.168.74.–
Dodo
~ Anonymní uživatel
77 příspěvků
11. 5. 2012   #47
-
0
-
Nahlásit jako SPAM
IP: 62.168.74.–
Dodo
~ Anonymní uživatel
77 příspěvků
11. 5. 2012   #48
-
0
-

Inak ked sme už pri tom texte, dnes som sa sním hral a zistil som že neviem ako 3d text ohnuť  

chcel som ho otočiť okolo planéty ,klasická gula a text je okolo nej a točí sa ,skúšal som loftovanie ale to mi vždy otočilo zle a nič iné ma nenapadá,vedel by niekdo poradiť ?

BTW v čom sa robia tieto efekty ? V maxe ani adobe after effects sa mi taký particle ešte nepodaril .

http://www.youtube.com/watch?…

http://www.youtube.com/watch?…

Nahlásit jako SPAM
IP: 62.168.74.–
12. 5. 2012   #49
-
0
-

2Dodo: zkusim to teda a mrknu na ten tutos. Boolean uz jsem zkousel ale nevyriznul to korektne, tak to jeste zkusim z jako tu sitovinu mno, uvidim:) A tohle by ti mozna mohlo pomoct s tim ohybanim textu ;) http://www.youtube.com/watch?v=7KsQJ8oprgI Modifikator Bend tusim.

Nahlásit jako SPAM
IP: 188.175.163.–
probíhá učing :D
Dodo
~ Anonymní uživatel
77 příspěvků
15. 5. 2012   #50
-
0
-

No budem musieť najsť niejakú tému na to vyrezávanie cez boolean, tiež som to skúšal ,spravil som si prsten z pána prstenov a chcel som tam text vryť ,inak dakujem za tutorial na to ohýbanie textu pomohlo :) no ale tie boolovske mi tam nepomohli tak som to texturoval ,výsledok po niekolkých hodinách je dobrý i ked to písmo by bolo krajšie vryté, ale nedávno som našie zaujímavý tutorial http://www.youtube.com/watch?v=OmWFZiQUees&feature=related cez substance 

ktoré si treba stiahnuť sa dajú robiť pekné veci možno aj ten text by sa dal dobre spraviť .

Ešte som chcel poradiť s line :preinštaloval som maxa a pri tvorbe jedného 3d loga som šiel cez line ,rýchlejší sposob,použil som modifikátor lathe aby som z line dostal 3D tvar ,pri pohlade na logo je to dobre no pri renderovaní sa mi to niejak zle vykresluje proste predná čast ako keby bola odrezaná.Popíšem príklad : spravím s LINE písmeno C použijem modifikátor lathe a je z tohoto objektu gula 3D,hodím to editable poly a do stredu tej guly ktorá bola vytvorená z LINE dám box a dám render ,po vyrenderovaní vidím ten box lebo sa mi predná čast gule stráca ,teda problem spočíva v tom ako nastaviť aby sa mi to renderovalo normálne aby to čo je vnutri gule nebolo vidieť .

Nahlásit jako SPAM
IP: 62.168.74.–
Zjistit počet nových příspěvků

Přidej příspěvek

Toto téma je starší jak čtvrt roku – přidej svůj příspěvek jen tehdy, máš-li k tématu opravdu co říct!

Ano, opravdu chci reagovat → zobrazí formulář pro přidání příspěvku

×Vložení zdrojáku

×Vložení obrázku

Vložit URL obrázku Vybrat obrázek na disku
Vlož URL adresu obrázku:
Klikni a vyber obrázek z počítače:

×Vložení videa

Aktuálně jsou podporována videa ze serverů YouTube, Vimeo a Dailymotion.
×
 
Podporujeme Gravatara.
Zadej URL adresu Avatara (40 x 40 px) nebo emailovou adresu pro použití Gravatara.
Email nikam neukládáme, po získání Gravatara je zahozen.
-
Pravidla pro psaní příspěvků, používej diakritiku. ENTER pro nový odstavec, SHIFT + ENTER pro nový řádek.
Sledovat nové příspěvky (pouze pro přihlášené)
Sleduj vlákno a v případě přidání nového příspěvku o tom budeš vědět mezi prvními.
Reaguješ na příspěvek:

Uživatelé prohlížející si toto vlákno

Uživatelé on-line: 0 registrovaných, 67 hostů

Podobná vlákna

Modelovani automatu — založil Gadael

Objektové modelování — založil Anubis

 

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032016 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý