TI-Basic - 1. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

TI-Basic - 1. dílTI-Basic - 1. díl

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

TI-Basic - 1. díl

Google       zatím neprovedena       29. 8. 2005       12 431×

V následujících odstavcích a kapitolách bych vás rád seznámil (doufám, že srozumitelně) se základními rysy programovacího jazyku vyšších řad kalkulátorů firmy Texas Instruments. Programování je totiž velkou výhodou při opakovaných výpočtech, čímž se minimalizuje výskyt chyb a zkracuje čas potřebný k výpočtu. Často se programů využívá i k tzv. simulacím, které nám mohou nastínit vlastnosti zkoumaných předmětů, aniž bychom je fyzicky zkoušeli. V prvních kapitolách vás seznámím s proměnnými a základními programovými strukturami. Zmíním se také o využití funkcí a některých specialit kalkulačky. Doufám, že nebudu tyto řádky psát zbytečně, když už je píšu zadarmo, a že vám aspoň trochu pomohou v programování na kalkulačkách TI.

..
Reklama
Reklama

Něco málo do začátku. . .

Program je na kalkulačkách Texas Instruments v podstatě soubor příkazů. Způsob "kompilování" je ale trošku odlišný od počítačových kompilátorů. Jde tu spíš o zpracování řady příkazů. Když tedy spouštíte program, případné chybové hlášení se zobrazí až po chybě vyvolané pokusem o provedení onoho příkazu. Na kalkulačkách TI 89/92Plus a Voyage se můžeme setkat i s aplikacemi a programy psanými přímo v assembleru. Operační systém totiž přímo podporuje spouštění assemblerovských kódů (ale jedná so o ASM pro procesory Motorola 68k). To nás ale pro normální použití nemusí zajímat, vystačíme si zatím se zvládnutím základních algoritmických postupů kalkulačky.

Když chcete vytvořit nový program (stiskněte tlačítko Apps, menu 7 - Program editor, new.., program, umístění, název), objeví se vám okno kompilátoru a v něm už připravená hlavička a konec programu. V podstatě je to nápověda, jak by se mělo programovat: u syntaktického bloku si vždy zadávejte se začátkem rovnou i konec bloku a potom do něj vpisujte další příkazy. Zabráníte tak zbytečnému hledání chybějícího konce bloku v mnohdy nepřehledném programu. Jednotlivé příkazy jsou od sebe odděleny dvojtečkou " : ", která se vkládá automaticky po zakončení programového řádku klávesou Enter. Pokud se vám příkaz nevejde na řádek displaye, kompilátor pokračuje na nový, ale nemyslí na "kompletování" neúplného slova na nový řádek, tj. tak jak se vejde a zbytek na další řádek. Nepleťte si ale řádek displaye s programovým řádkem - ten je zakončen dvojtečkou. Dodám, že při zavření kompilátoru se program ukládá sám (!!!), takže pozor na úpravy a nechtěná mazání.

Operační systém

Operační systém v kalkulačce nemůže v žádném případě připomínat operační systém počítače. Správa hardwaru je poměrně jednoduchá a nevyžaduje tolik systémového času. Kromě displaye a klávesnice se systém stará o využití paměti RAM, která zde slouží i k ukládání uživatelských dat, a paměti FLAS- ROM, do níž lze archivovat data nebo ukládat rozšiřující aplikace. Operační systém dokonce počítá s prací s většími datovými oběmy (řádově kB - n*10 kB) a dokáže i defragmentovat. Samozřejmě je systém navrhnut pro výpočetní výkon, takže jen kvůli přehlednosti je k dispozici jednoúrovňový systém adresářů, které lze vytvářet i mazat (kromě systémové složky MAIN). Soubory jsou trochu odlišné od typů v PC, ale myšlenka je zachována. Díky tomu, že se jedná o kalkulačku, nebudeme ale mluvit o souboru, ale o proměnné. Lépe to totiž vystihuje i princip, s jakým se k proměnné přistupuje. Když pomineme speciální proměnné např. tabulek, dat nebo textu, očekává operační systém vždy nejprve obecný výraz. V případě, že lze výrazu přiřadit číselnou hodnotu přiřadí mu číselnou hodnotu, ale to se dozvíme jen na displayi. Povíme si o tom více později. Teď je důležité, že data v kalkulačce budeme nazývat proměnnými. Proměnným přiřazujeme jména - podobně jako v DOSu s délkou maximálně 8 znaků. Není povolen název začínající číslicí nebo operátorem (+,-,*,/,atd.). Také je třeba dávat pozor na rezervovaná slova, která mají obvykle význam příkazu nebo systémové proměnné. Příkazem budeme rozumět i vestavěné funkce (např. solve() ).

Bude také potřeba rozlišovat mezi příkazem v režimu HOME (běžné počítání) a příkazem v programu či funkci. V režimu HOME běží matematická nadstavba operačního systému - CAS. V tomto režimu lze totiž vyvolat (a tedy zobrazit) některé proměnné a přímo s nimi počítat. Při suštění programu se sice také jedná o posloupnost příkazů, ale jsou povoleny pouze příkazy programovací a volání funkcí nebo jiných programů. Jinými slovy, s výrazem "1+1" ve výpisu programu si kalkulačka neporadí, ale v režimu HOME ano (tuším, že to je 3 :-)

Typy proměnných

* Výraz (expression)

Je to základní typ proměnné. Do takovéto proměnné se ukládají čísla i symbolické výrazy typu x*y +2*sin(x+1). S výrazy lze provádět všechny matematické i logické operace.

* Řetězec (string)

lze do něj uložit jakýkoliv řeťezec znaků o maximální délce 255 znaků (delší se ani snad nepoužívá). Nad řetězci můžeme provádět pouze logické operace.

* Matice (matrix)

je matematický vynález. Nezkoušel jsem rozměry matice, ale větší než 20x20 snáší kalkulačka dost těžce (výrobce uvádí 99 sloupců x 999 řádků). Není problém používat komplexní čísla nebo symbolické výrazy, které ovšem konzumují více místa v paměti než obyčejná čísla. Speciálním případem je jednorozměrná matice, neboli vektor. Kalkulačka má vestavěné funkce vektorového počtu do třetí dimenze včetně, kde se vektory zadávají právě jako jednořádkové nebo jednosloupcové matice (jak to známe z algebry). S maticemi lze počítat obdobně jako s výrazy.

* Seznam (list)

je jednorozměrná obdoba matice. Vykazuje lepší přístup (a hlavně jiný) k jednotlivým členům seznamu. Používá se např. k počítání s konečnými číselnými řadami. Seznamy můžeme použít ve výpočtech stejně jako výrazy. Kalkulačka seznam bere jako několik výrazů, kde výpočet provede pro každý člen. Výsledkem takovéhoto počínání bývá opět seznam, tentokrát výsledků.

* Data

Proměnná typu data se používá pro statistické výpočty a to téměř výhradně (ti šikovnější si můžou vyzkoušet i jiná využití). Já osobně k ní mám odpor, protože se těžko přistupuje k jednotlivým prvkům. Hodnoty do této proměnné se dají vkládat jen pomocí editoru nebo speciálního příkazu NewData, ale o tom později. Počítání s daty uvedu jinde, protože se jedná o speciální operace.

* Systémové proměnné

S nimi musíme zacházet zvlášť opatrně, jsou vyhrazeny pro potřeby kalkulačky. Tam se ukládají informace o nastavení a některé se používají ve speciálních aplikacích (grafy, statistické výpočty). Jejich úplný výčet najdete na konci návodu k použití (za 100,- Kč vám je přepíšu a pošlu :-).

Existují ještě proměnné typu program, funkce, text, obrázek a sestavy grafu. Ty lze vytvářet a měnit jen pomocí editorů, které najdete pod klávesou Apps nebo v případě obrázku nebo sestavy grafu je vytvořit příkazem z příkazového řádku nebo z programu. Jiné typy jsou již podřízeny programům psaným v assembleru, kde si programátor volí "koncovku" sám, ale to už nepatří do těchto kapitol.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ing. Matěj PáchaAutor je studentem doktorského studia na Elektrotechnické fakultě Žilinské univerzity, obor Elektrická trakce. Mezi koníčky patří hudba a hra na baskytaru.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Obrázek ke článku Do poskytovatele managed hostingových služeb vshosting~ vstupují zahraniční investoři

Do poskytovatele managed hostingových služeb vshosting~ vstupují zahraniční investoři

Po více než roce jednání do vshosting~ vstoupili 3 investiční skupiny z Německa: Pecunalta, BrainWeb Investment a Quines Capital. Jde o investiční skupiny, které mají účast na projektech jako PlusServer (největší managed provider v Německu a jeden z největších v Evropě), PLESK, cPanel, CloudLinux, GoDaddy (největší světový hostingový poskytovatel z USA), či Acronis, pomohou vshosting~ v jeho plánované mezinárodní expanzi na další zahraniční trhy. Ve vshosting~ nyní drží 75% podíl, zbylých 25 % zůstává zakladatelům vshosting~, kterými jsou Damir Špoljarič (CEO) a Jan Martinů (CTO).

Obrázek ke článku Posuňte své znalosti IT na výrazně vyšší úroveň

Posuňte své znalosti IT na výrazně vyšší úroveň

Zájem o IT odborníky je v současnosti v tuzemsku i v zahraničí enormní a vedení firem si moc dobře uvědomuje, jak těžké je získat ty správné. I přesto, že je odborníků na trhu dlouhodobý nedostatek, stále platí, že část z nich je - a bude - placena výrazně lépe než ti ostatní. Proč tedy nebýt mezi nimi?

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý