HTML - 6. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

HTML - 6. lekceHTML - 6. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

HTML - 6. lekce

Google       Google       15. 11. 2005       21 027×

Rámce..

Reklama
Reklama

Rámce

Myslím, že rámce zná každý. Je to totiž jeden z nejpoužívanějších způsobů, jak organizovat webovou stránku. Ale zároveň je hodně webmasterů (tvůrců webových stránek), kteří je zatracují, protože je s nimi dost problémů, ale pro jednoduchý web je to nejjednodušší řešení.

Rámce se používají většinou ve dvou formách:

  1. levé menu a vpravo hlavní strana
  2. hlavička a pod ní hlavní strana (někdy i s patičkou na dolní straně okna)
  3.  

Kód

Následující kód musí být uvedený mimo tělo dokumentu. Buď přímo v hlavičce HEAD nebo mezi koncem hlavičky a začátkem těla BODY. Kód s levým menu vypadá takto:


<head>
</head>
<frameset cols="30%,*" border=3>
  <frame src="menu.htm" name="menu" scrolling=auto noresize>
  <frame src="main.htm" name="main" scrolling=auto>
</frameset>
<noframes>
<body>
text pro prohlížeče nepodporující rámce
</body>
</noframes>

Teď si probereme tagy hezky popořadě:

tag: parametry: možné hodnoty: informace: poznámky:
frameset
párový tag, uvozující rámce
cols 25%, 30%, 70%... sloupec rámce* počet % = kolik zabere v okně, pokud použijete * zbytek okna, zabere druhá část rámce
rows 30%,* řádky rámce*
border 1,2,3.. šířka okraje mezi rámci -
frame
rám
src relativní nebo absolutní adresa jaká stránka se zobrazí v rámu -
name menu, main... jméno rámu je důležité při odkazování
scrolling yes, no, auto jestli bude rám rolovat pokud necháte auto, bude rolovat automaticky
noresize nemá jestli půjde měnit u rámu šířka nebo výška -
noframes nemá nejsou text pro prohlížeče nepodporující rámce záleží na vás, většina prohlížečů už je totiž podporuje

* Pokud chcete levé menu, pochopitelně nebudete určovat řádky rámců, když ale hlavičku, tak je určit musíte a sloupce ne.

Odkazování v rámcích

A jsme u prvního problému u rámců - odkazování. Pokud totiž použijete např. levé menu (u patičky to platí taky) a necháte odkaz bez parametru target, otevře se odkazovaná stránka do rámu, ve kterém je odkaz!


<a href="nejaka_stranka.htm"> - špatný odkaz
<a href="nejaka_stranka.htm" target="main"> - takhle je to správně (odkaz se otevře do hlavního okna)
<a href="nejaka_stranka.htm" target="_parent"> - stránka se otevře do nadřazeného rámu (také hlavní okno)

Univerzálnost rámců

Ale rámce mají jednu velkou výhodu. Pokud totiž chcete mít u každé stránky stejné menu, můžete ho buď všude nakopírovat, ale když ho pak chcete měnit, musíte upravit všechny soubory nebo pokud použijete rámce, uděláte si jedno menu a když ho pak chcete upravit, stačí předělat jeden soubor a menu se změní na každé stránce. Dobré ne ? :)

Další problémy

  1. tisk
    Pokud chcete vytisknout celý obsah okna, budete mít neřešitelný problém, tisknout lze vždy jen jeden rám.
  2. vyhledávací roboti
    Když vyhledávač najde něco na vaší stránce, tak otevře jen tu stránku, na které to je, ale nepř. menu tam nebude.
  3. adresa není vidět
    V panelu Adresa je stále ta stejná adresa a nemění se při odkazování, tohle se někdy hodí, ale většinou je to dost otravné, zvlášť pro návštěvníky vašeho webu (např. pokud si chce uložit do oblíbených jednu z vnořených stránek).

Jak vidíte, rámce mají pár výhod, ale nedoporučuji je používat, organizace stránek se dá udělat i jinak (např. pomocí PHP s CSS pozicováním), pro začátečníky jsou ale rámce to nejlepší a nejjednodušší. Záleží na vás :).

Úkol

  • Vytvořte stránku, která bude mít:
    • hlavičku, ve které bude otevřený váš oblíbený vyhledávač
    • hlavní stranu uprostřed s hlavní stranou webu Programujte.com
    • a patičku, ve které bude co si vyberete
  • ×Odeslání článku na tvůj Kindle

    Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
    Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

    E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

    TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

    Hlasování bylo ukončeno    
    0 hlasů
    Google
    (fotka) Ondřej ŠateraOndřej se zajímá o tvorbu webů, návrh a implementaci webových aplikací. Studuje v Praze na ČVUT a pracuje u společnosti Emotion design s.r.o
    Web     Twitter    

    Nové články

    Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

    V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

    Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

    Reklama
    Reklama
    Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

    Zavádění Master Data Management v praxi

    Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

    1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
    2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

    Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

    5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

    Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


     

    Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

    Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

    Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
    Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
    Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

    Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
    Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý