C# - 5.lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

C# - 5.lekceC# - 5.lekce

 

C# - 5.lekce

Google       Google       31. 8. 2005       72 137×

Podíváte se na jednotlivé druhy polí a na to, jak je obsloužit. Rozdělíme je na tři základní typy a to na pole jednorozměrné, pole pravoúhlé a pole zubaté...

Jednoduché jednorozměrné pole

Při deklaraci nejprve určíme datový typ, kterého pole může nabývat, a zadruhé velikost prvního rozměru. Jednorozměrné pole má jen jeden rozměr, tedy jednu řadu prvků. Pole se deklarují za pomoci hranatých závorek, příklad:


int[] i = new int[100];

Tímto řádkem deklarujeme jednorozměrné pole se jménem i a velikostí 100 prvků. Je to prostor na 100 celočíselných hodnot (typ int), indexovaných od i[0] do i[99].

Ukázka prostého naplnění jednotlivých položek pole:


int[] i = new int[2];
i[0] = 1;
i[1] = 2;

Takto naplníme pole hned při deklaraci:


  

int[] i = new int[] {1,2};

kratší verze předchozí ukázky:


int[] i = {1,2};

Měli bychom pamatovat na fakt, že pole je v C# vždy indexováno od nuly, lze to sice změnit, ale nedoporučuje se to.

Délku pole (počet prvků, které obsahuje) je možné získat pomocí vlastnosti Lenght, kterou lze pouze číst. Délku pole uvedeného výše zjistíte takto: i.Length a dostanete hodnotu 2.

Pravoúhlá pole

C# podporuje 2 typy vícerozměrných polí: pravoúhlé a zubaté. Pravoúhlé pole je pole o více dimenzích, jejichž rozměry se po deklaraci nemění. Vytvoření pole o 2 řadách a 3 sloupcích:


int[,] squareArray = new int[2,3];

totéž, jen to naplníme hned v deklaraci:


  

int[,] squareArray = {{1, 2, 3}, {4, 5, 6}};

Třída System.Array zahrnuje metody pro odvození hranic pole. Pro horní hranici GetUpperBound(int i) a pro dolní GetLowerBound(int i), které vrací rozměry zadané dimenze.

Pro druhý rozměr pole o třech sloupcích, užijeme výrazy:


squareArray.GetLowerBound(1)

vrátí 0, a


squareArray.GetUpperBound(1)

vrátí 2.

Opět je možné použít metodu GetLength(int i), (pořád indexujete od 0)

Ukázka výpisu hodnot jednotlivých prvků pole:


for(int i = 0; i < squareArray.GetLength(0); i++)
  for (int j = 0; j < squareArray.GetLength(1); j++)
    Console.WriteLine(squareArray[i,j]);

Smyčka foreach lze také použít, ale nemáte takový přehled o tom, co bylo vybráno.

Zubaté pole

Je to vícerozměrné pole s nepravidelnými rozměry dimenzí. To je možné díky tomu, že tyto pole se deklarují jako pole polí. Nyní ukázka, jak jedna dimenze může mít 4 prvky a druhá 6:


int[][] jag = new int[2][];
jag[0] = new int [4];
jag[1] = new int [6];

Tento zápis vám odhalil, že jednotlivé dimenze odkazují na jednorozměrné celočíselné pole pole jag.

A zase naplnění již při deklaraci:


int[][] jag = new int[][] {new int[] {1, 2, 3, 4}, new int[] {5, 6, 7, 8, 9, 10}};

Při použití metod jako GetLowerBound, GetUpperBound, GetLength atd. buďme opatrní. Protože jsou postaveny na základě jednorozměrných polí a nemohou se chovat podobně jako pravoúhlá. Pozorně si projděte ukázku kódu!

Výpis obsahu jednotlivých prvků zubatého pole:


for (int i = 0; i < jag.GetLength(0); i++)
  for (int j = 0; j < jag[i].GetLength(0); j++)
    Console.WriteLine(jag[i][j]);

nebo


for (int i = 0; i < jag.Length; i++)
  for (int j = 0; j < jag[i].Length; j++)
    Console.WriteLine(jag[i][j]);

Jo abych nezapoměl, protože se mi pořád motá 1. osoba množného čísla s druhou, tak jsem se rozhodl dále články psát první osobou množného čísla, prý je to i přívětivější přístup :). A když mi občas něco ulítne, tak se omlouvám.

Zdroj: http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/lesson6.html

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C#.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý