C# - 5.lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

C# - 5.lekceC# - 5.lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

C# - 5.lekce

Google       Google       31. 8. 2005       68 862×

Podíváte se na jednotlivé druhy polí a na to, jak je obsloužit. Rozdělíme je na tři základní typy a to na pole jednorozměrné, pole pravoúhlé a pole zubaté...

Reklama
Reklama

Jednoduché jednorozměrné pole

Při deklaraci nejprve určíme datový typ, kterého pole může nabývat, a zadruhé velikost prvního rozměru. Jednorozměrné pole má jen jeden rozměr, tedy jednu řadu prvků. Pole se deklarují za pomoci hranatých závorek, příklad:


int[] i = new int[100];

Tímto řádkem deklarujeme jednorozměrné pole se jménem i a velikostí 100 prvků. Je to prostor na 100 celočíselných hodnot (typ int), indexovaných od i[0] do i[99].

Ukázka prostého naplnění jednotlivých položek pole:


int[] i = new int[2];
i[0] = 1;
i[1] = 2;

Takto naplníme pole hned při deklaraci:


  

int[] i = new int[] {1,2};

kratší verze předchozí ukázky:


int[] i = {1,2};

Měli bychom pamatovat na fakt, že pole je v C# vždy indexováno od nuly, lze to sice změnit, ale nedoporučuje se to.

Délku pole (počet prvků, které obsahuje) je možné získat pomocí vlastnosti Lenght, kterou lze pouze číst. Délku pole uvedeného výše zjistíte takto: i.Length a dostanete hodnotu 2.

Pravoúhlá pole

C# podporuje 2 typy vícerozměrných polí: pravoúhlé a zubaté. Pravoúhlé pole je pole o více dimenzích, jejichž rozměry se po deklaraci nemění. Vytvoření pole o 2 řadách a 3 sloupcích:


int[,] squareArray = new int[2,3];

totéž, jen to naplníme hned v deklaraci:


  

int[,] squareArray = {{1, 2, 3}, {4, 5, 6}};

Třída System.Array zahrnuje metody pro odvození hranic pole. Pro horní hranici GetUpperBound(int i) a pro dolní GetLowerBound(int i), které vrací rozměry zadané dimenze.

Pro druhý rozměr pole o třech sloupcích, užijeme výrazy:


squareArray.GetLowerBound(1)

vrátí 0, a


squareArray.GetUpperBound(1)

vrátí 2.

Opět je možné použít metodu GetLength(int i), (pořád indexujete od 0)

Ukázka výpisu hodnot jednotlivých prvků pole:


for(int i = 0; i < squareArray.GetLength(0); i++)
  for (int j = 0; j < squareArray.GetLength(1); j++)
    Console.WriteLine(squareArray[i,j]);

Smyčka foreach lze také použít, ale nemáte takový přehled o tom, co bylo vybráno.

Zubaté pole

Je to vícerozměrné pole s nepravidelnými rozměry dimenzí. To je možné díky tomu, že tyto pole se deklarují jako pole polí. Nyní ukázka, jak jedna dimenze může mít 4 prvky a druhá 6:


int[][] jag = new int[2][];
jag[0] = new int [4];
jag[1] = new int [6];

Tento zápis vám odhalil, že jednotlivé dimenze odkazují na jednorozměrné celočíselné pole pole jag.

A zase naplnění již při deklaraci:


int[][] jag = new int[][] {new int[] {1, 2, 3, 4}, new int[] {5, 6, 7, 8, 9, 10}};

Při použití metod jako GetLowerBound, GetUpperBound, GetLength atd. buďme opatrní. Protože jsou postaveny na základě jednorozměrných polí a nemohou se chovat podobně jako pravoúhlá. Pozorně si projděte ukázku kódu!

Výpis obsahu jednotlivých prvků zubatého pole:


for (int i = 0; i < jag.GetLength(0); i++)
  for (int j = 0; j < jag[i].GetLength(0); j++)
    Console.WriteLine(jag[i][j]);

nebo


for (int i = 0; i < jag.Length; i++)
  for (int j = 0; j < jag[i].Length; j++)
    Console.WriteLine(jag[i][j]);

Jo abych nezapoměl, protože se mi pořád motá 1. osoba množného čísla s druhou, tak jsem se rozhodl dále články psát první osobou množného čísla, prý je to i přívětivější přístup :). A když mi občas něco ulítne, tak se omlouvám.

Zdroj: http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/lesson6.html

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C#.

Nové články

Obrázek ke článku Lepší hosting chrání i vaše data

Lepší hosting chrání i vaše data

Kybernetických útoků na webové stránky rok od roku přibývá, jsou čím dál důmyslnější a páchají stále větší škody. Možná si říkáte, že vás se to netýká, opak je ale pravdou. Jeden z nejčastějších typů útoku využívá zranitelnosti samotných webových stránek a spočívá v umístění škodlivé části programového kódu (tzv. malware) přímo do jejich těla. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Spotřebitelé důvěřují novým technologiím při péči o seniory, ale správu financí by jim nesvěřili

Spotřebitelé důvěřují novým technologiím při péči o seniory, ale správu financí by jim nesvěřili

 71 % vítá nové technologie ke sledování zdravotního stavu postarších příbuzných, které jim umožňují žít déle doma

 Pouhých 7 % by svěřilo správu svých financí umělé inteligenci, i kdyby to znamenalo rychleji naspořit prostředky na pořízení bydlení

 64 % respondentů nemá dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají

Obrázek ke článku Mobilní operátoři využívají digitální modely terénů a kvůli stavebnímu boomu i 3D modely budov

Mobilní operátoři využívají digitální modely terénů a kvůli stavebnímu boomu i 3D modely budov

Mít pokrytí co nejširšího území Česka a nabízet svým zákazníkům co nejlepší signál je společným cílem všech mobilních operátorů. Při plánování sítí proto využívají aktualizovaných digitálních modelů terénu, jež jim umožňují přesně si vypočítat pokrytí a šíření signálu. V hustě zastavěných oblastech a s ohledem na stavební boom jim pak pomáhají také 3D modely budov, které by jim při nesprávném umístění vysílače mohly signál blokovat.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý