Flash-ActionScript - 5. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Flash-ActionScript - 5. lekceFlash-ActionScript - 5. lekce

 

Flash-ActionScript - 5. lekce

Google       Google       11. 10. 2005       18 590×

Tentokrát se seznámíme s dalším typem proměnné - polem a naučíme se používat cykly. Na závěr je příklad vykreslení tvaru pomocí pole a cyklu...

Reklama
Reklama

Pole

Už znáte několik druhů proměnných - čísla, řetězce, boolean..., každá má svůj typ obsahu. Tady patří i pole (Array). Pole je dalším typem proměnné a obsahuje libovolný počet hodnot, které mohou být námi známých typů (Number, String...). Proto vlastně pole existují - místo mnoha proměných označených například x1, x2, x3, x4... stačí použít pole a používat to tímto způsobem: x[0], x[1]..., mimo to také existují metody, které ulehčují práci s poli. Nejdřív tady uvedu, jak vlastně pole vytvořit:


nazev_pole = []

Jak vidíte, stačí pouze přiřadit k proměnné prázdné pole. Hodnoty se píší do hranatých závorek a oddělují se čárkou. V jednom poli mohou být hodnoty různých typů (i když je to docela nelogické). Většinou se použivají všechny hodnoty stejného typu.


mesice = ["Leden", "Únor", "Březen", "Duben", "Květen", "Červen",
"Červenec", "Srpen", "Zaří", "Říjen", "Listopad", "Prosinec"];

Toto je docela typický příklad - místo zdlouhavého psaní proměnných mesic1="Leden", mesic2="Únor" si jednoduše definujeme pole.

Dobře, hodnoty máme, ale jak je později dostaneme zpět a použijeme? Každá prvek pole má své číslo - pořadí v poli.


mesice = ["Leden", "Únor", "Březen", "Duben", "Květen","Červen", 
"Červenec", "Srpen", "Zaří", "Říjen", "Listopad", "Prosinec"];

trace(mesice[0]);	// Vytiskne Leden
trace(mesice[2]);	// Vytiskne Březen

Jak jste si jistě z příkladu všimli, číslování začíná od nuly, takže první prvek má číslo 0.

Vícerozměrné pole

Ve vícerozměrném poli může prvek pole obsahovat další prvky. Takže například dvourozměrné pole (2D pole) může vypadat takto:


pole = [ [1,2] , [2,3] , [1,4] ]

První číslo udává pořadí v poli, druhé číslo pořadí uvnitř prvku:


pole = [ [1,2] , [2,3] , [1,4] ]

trace(pole[0][1])     //vyriskne 2
trace(pole[2][0])     //vyriskne 1

Cykly

Pomocí cyklů lze opakovat určitý blok kódu, na základě vyhodnocení výrazu. Pokud je pravdivý, cyklus se opakuje a znovu zkouší výraz, tak to jde pořád dokola, dokud je pravdivý. Je několik druhů cyklů, patří k nim for nebo while.

While

Cyklus while má tuto definici:


while(výraz){
//tělo cyklu - příkazy
}

Výrazy si jistě pomatujete z minulé lekce, a proto je už nebudu rozebírat.

Následující příklad zobrazí všechna čísla od 0 do 9:


i = 0;
while(i<10){
    trace(i);
    i++
}

For

Cyklus For má tu vlastnost, že celá deklarace je hned v hlavičce, výhoda je v přehlenosti. V první části se deklaruje proměnná, která se bude porovnávat, v druhé je výraz a nakonec akce, která se vykoná při každém průběhu polem, všechny tři části jsou odděleny ;.


for(i=0;i<10;i++){
    trace(i);
    //stejný efekt jako u while
}

For se také často používá k procházení prvky pole, slouží k tomu operátor in, nenechte se zmást - procházení prvky probíha odzadu.


pole = [0,5,2,3]
for(x in pole){
    //vypíše všechny prvky pole oddělené mezerou - 3 2 5 0
    trace(pole[x]+" ");
}

Do... While

Tento typ je totožný s while, s tím rozdílem, že se výraz vyhodnocuje až na konci.


i = 0;
do {
    i++;
    trace(i);
} while (i<10);

Závěrem

Na závěr zde uvádím příklad použití kombinace cyklu a pole. Tento malý script vykreslí libovolný obrázek podle souřadnic.


 1. pole = [[0, 0], [200, 0], [200, -200],
 2. [0, -200], [100, -300], [200, -200],
 3. [0, -200], [0, 0]];

 4. this.createEmptyMovieClip("tvar", 100);
 5. tvar._x = 200;
 6. tvar._y = 300;
 7. tvar.lineStyle(5,0x0000DD);
 8. for (i in pole) {
 9. 	tvar.lineTo(pole[i][0], pole[i][1]);
 10. }

1. - Souřadnice jsou uvedeny v 2D poli, každý prvek má 2 další hodnoty - x a y souřadnice bodu.
4. - Tímto vytvoříte prázdný movie clip, zatím o tom nemusíte nic vědět, více si o funkcích povíme v příštím díle.
5. 4. - nastaví instanci doprostřed obrazovky.
7. - Nastaví vlastnosti linky, jako u 4. řádku jde o funkci.
8. - Cyklus for, který prochází jednotlivé prvky pole.
9. - Další funkce, která vykreslí linku na určité souřadnice

Na příklad se můžete podívat ve formátu .fla nebo .sfw.

ÚKOL:
Pro dnešek to bude těžší.
Úkolem dnešní lekce bude udělat program, který bude postupně procházet všechny prvky pole a bude je mezi sebou postupně násobit, dělit, sčítat a odčítat, z toho vyplývá, že to budou muset být čísla. Pro ty, co neví:
Bude například pole 2,3,4,1... Program vynásobí čísla 2 a 3, výsledek vydělí čtyřmi, přičte 1 atd.

Úkoly určitě dělejte, pouhé přečtění většinou nestačí, pokud si s úkolem nevíte rady, stačí napsat do Poradny.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Mezi největší záliby patří programování v Pythonu, PHP či Flashi - ActionScriptu.

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Nový IT hráč na českém trhu

Nový IT hráč na českém trhu

V roce 2015 otevřela v Praze na Pankráci v budově City Tower své kanceláře společnost EPAM Systems (NYSE:EPAM), jejíž centrála se nachází v USA. Společnost byla založená v roce 1993 a od té doby prošla velkým vývojem a stále roste.

Obrázek ke článku České Radiokomunikace opět hledají nejlepší nápady pro internet věcí

České Radiokomunikace opět hledají nejlepší nápady pro internet věcí

České Radiokomunikace (CRA) pořádají druhý ročník CRA IoT Hackathonů. Zájemci z řad vývojářů a fanoušků moderních technologií mohou změřit své síly a během jediného dne sestrojit co nejzajímavější funkční prototyp zařízení, které bude komunikovat prostřednictvím sítě LoRa. CRA IoT Hackathony se letos uskuteční ve dvou fázích, na jaře a na podzim, v různých městech České republiky. Jarní běh se odstartuje 31. března v Brně a 7. dubna v Praze.

Obrázek ke článku Cloud computing je využíván stále intenzivněji

Cloud computing je využíván stále intenzivněji

Využívání cloud computingu nabývá na intenzitě. Jen v letošním roce vzroste podle analytiků trh se službami veřejného cloudu o 18 %, přičemž o téměř 37 % vzrostou služby typu IaaS. Růst o více než pětinu pak čeká služby poskytování softwaru formou služby, tedy SaaS. Aktuálním trendům v oblasti využívání cloudu se bude věnovat konference Cloud computing v praxi, která se koná 23. března. 2017 v pražském Kongresovém centru Vavruška na Karlově náměstí 5.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý