C# - 6. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

C# - 6. lekceC# - 6. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

C# - 6. lekce

Google       Google       12. 10. 2005       46 366×

Výčtový typ..

Reklama
Reklama

Výčtový typ je zvláštní hodnotový typ s předem určenou sadou číselných hodnot. V základním nastavení jsou tyto číselné hodnoty celá čísla (typ integer), ale mohou být i typu long, byte atd. (cokoli mimo typ char). Ukážeme si to za okamžik.

Když definujeme výčtový typ, určíme texty, které jsou pak použity jako konstanty pro odesílání hodnot. Definice výčtového typu:


public enum DAYS 	
{	
  Monday,	
  Tuesday,	
  Wednesday,	
  Thursday,	
  Friday,	
  Saturday,	
  Sunday	
}

Ačkoliv v kódu výše nejsou žádná čísla, tak jsou položky očíslovány podle následujících dvou pravidel:

  1. pro první výraz: Je-li nepřiřazeno, nastav jeho hodnotu na 0.
  2. pro následující výrazy: Je-li nepřiřazeno, pak nastav hodnotu výrazu o jedna vyšší, než byl předchozí výraz.

Z toho je vidět, že DAYS.Monday bude nastaven na 0 a hodnota se bude zvyšovat až se DAYS.Sunday nastaví na 6. Očíslování výčtu je za běhu programu neměnné, odkázat se něj můžeme pomocí jmen ve výčtu: "DAYS.Monday", není vhodné použít jen "Monday", tak se držme první verze. A abych nezapomněl ani položky výčtu se nedají změnit za běhu programu.

Nyní si ukážeme přetížení standardního nastavení výčtu, které používá datový typ int (celá čísla) . V tomto příkladě jsou hodnoty výčtu nastaveny na bajty.


enum byteEnum : byte	
{	
  A,
  B	
}

Ve výčtu můžeme přepsat číselnou hodnotu čehokoliv. V následujícm příkladu nastavíme první výraz na 1. A jestliže si ještě vzpomeneme na druhé pravidlo :), tak neděle teď dostane sedmičku.


public enum DAYS 	
{	
  Monday=1,	
  Tuesday,	
  Wednesday,	
  Thursday,	
  Friday,	
  Saturday,	
  Sunday	
}

V předchozích příkladech měla každá položka výčtu jedinečný indentifikátor, nyní si předvedeme, že je možné, aby stejný identifikátor mělo více položek. Nyní nastavíme DAYS.Thursday tak, jako pondělí na 1. Dále se již indexuje dle pravidel uvedených výše, takže DAYS.Tuesday a DAYS.Friday budou nastaveny na 2 atd..


public enum DAYS 	
{	
  Monday=1,	
  Tuesday,	
  Wednesday,	
  Thursday=1,	
  Friday,	
  Saturday,	
  Sunday	
}

I výčet je chráněným typem, proto bude pro kompiler lepší, když nás zastaví před přiřazením nepovolených hodnot. Pro představu, toto prostě nezkompilujete:


int i = DAYS.Monday;	
DAYS d = i;

Ve skutečnosti však kód uvedený výše není problém zprovoznit, ale musíme udělat obousměrnou konverzi (tedy ještě konverzi z DAYS na int):


int i = (int)DAYS.Monday;	
DAYS d = (DAYS)i;

A co se stane, pokud celé číslo, které předáme proměnou, bude ve výčtu indexovat dvě položky? Nic zvláštního, ale jedna z hodnot dostane přednost, a tak bude vybrána před jakoukoliv jinou se stejným indexem.

Pomocí konverznní metody ToString() můžeme získat textovou reprezentaci položky ve výčtu, následující porovnání bude vyhodnoceno jako pravdivé:

DAYS.Monday.ToString()=="Monday"

Tento kód vytiskne názvy položek výčtu a jejich indexy:


using System; // 1.
public class EnumTest // 2.
{ // 3.
  public enum DAYS: byte // 4.
  {Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday} // 5.
  // 6.
  public static void Main() // 7.
  { // 8.
    Array dayArray = Enum.GetValues(typeof(EnumTest.DAYS)); // 9.
    foreach (DAYS day in dayArray) // 10.
      Console.WriteLine("Number {1} of EnumTest.DAYS is {0}", day, day.ToString("d")); // 11.
  } // 12.
} // 13.

Na 9. řádku použijeme statickou metodu třídy výčtu GetValues. Třída výčtu vrátí hodnoty (indexy) položek výčtu ve formě nějakého pole. Třída výčtu má též metodu GetNames, která vrací textovou prezentaci položek výčtu (pozn. autora: Třída výčtu je jedna z mnoha tříd, které již C# implementuje v základním objektu System.Object, což je základní třída (base class).)

Na 10. řádku smyčka foreach zpracuje celé pole dayArray den po dni.

Na 11. řádku je použit převod na typ string jako součást metody WriteLine, ale stejného výsledku můžete docílit i takto:


Console.WriteLine(String.Format("Number {1} of EnumTest.DAYS is {0}", day, day.ToString("d")));

protože metoda WriteLine využívá metody String.Format.

A metoda String.Format vkládá textové reprezentace parametrů na určená místa, a tady je jednoduchá ukázka, jak to vypadá po zpracování touto metodou:


Console.WriteLine("Number " + day.ToString("d").ToString() + " of EnumTest.DAYS is " + day.ToString());

Již víme, že day.ToString() vrací text, ale co je tohle - day.ToString("d")? Neudělali jsme chybu? No snad máme ještě naději :).

Metoda ToString si může vzít jako parametr jednoduchý IFormatProvider (nejspíš by se to dalo přeložit jako příznak, ale já bych to nechal být :) ), který ukazuje jakou konverzi jsme si přáli. Hodnoty parametru: "g", "d", "x", "f", apod. "d" je vyjádřením "desítkového formátu". A když to použijeme na položku výčtu, dostaneme její index. Proto nám kód uvedený výše dá tento výstup:


Number 0 of EnumTest.DAYS is Monday
Number 1 of EnumTest.DAYS is Tuesday
Number 2 of EnumTest.DAYS is Wednesday
Number 3 of EnumTest.DAYS is Thursday
Number 4 of EnumTest.DAYS is Friday
Number 5 of EnumTest.DAYS is Saturday
Number 6 of EnumTest.DAYS is Sunday
Zdroj: http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/lesson7.html

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C#.

Nové články

Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý