Rozhovor s programátorem z Illusion Softworks
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Rozhovor s programátorem z Illusion SoftworksRozhovor s programátorem z Illusion Softworks

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Rozhovor s programátorem z Illusion Softworks

Google       Google       13. 10. 2005       21 375×

Přináším rozhovor s Markem Rabasem - programátorem ze světoznámé české vývojářské firmy Illusion Softworks, která se pyšní tituly jako Mafia, Hidden & Dangerous 1,2 , Flying Heroes či Vietcong...

Reklama
Reklama

Měl jsem možnost popovídat si s programátorem z firmy Illusion Softworks, kterému jsem položil několik následujících otázek:

Na otázky odpovídá:

Marek Rabas - 1972
Illusion Softworks - Lead Programmer
Hidden & Dangerous 2, Hidden & Dangerous 2 - Sabre Squadron, Unknown project

  1. Kdy jste měl poprvé počítač a kdy jste se dostal k programování?
  2. Bohužel jsem neměl přístup k 8-bitovým počítačům jako je Commodore či Atari, takže první programování jsem zažil s Basicem pro IQ 158 na gymnáziu. Tenkrát to byla celkem neslavná událost, jelikož jsem z Informatiky měl tuším čtyřku. Naštěstí to na můj další vývoj nemělo vliv :)

  3. Dle čeho jste se učil programovat (jaké knihy, tutoriály, popřípadě internet), v čem a jak dlouho?
  4. Moje první knížka, kterou jsem si koupil, byla "Učebnice Jazyka C" od pana Pavla Herouta. Patří mu moje díky za tak skvělou knížku. S její pomocí jsem se naučil základy Céčka a našel jsem programovací jazyk, který mi vyhovuje. Tak za půl roku jsem začal s C++ a přečetl jsem spoustu dalších knížek o C++ (jejich názvy si už nepamatuji).

  5. Jaká byla vaše první praxe v roli programátora?
  6. K profesionálnímu programování jsem se dostal v roce 1992 ve Vítkovicích. Programovat jsem začal na XTéčku a v databázovém jazyce Paradox. Dodnes si myslím, že to byl menší zázrak. Neuměl jsem vůbec nic, šéfovi jsem řekl, že se všechno rychle naučím, že mě to moc baví a že to dokážu. Za týden na to mě přijal. Moje první otázka po příchodu do kanceláře byla, jestli mám dříve zapnout monitor nebo počítač. Takže si dovedete představit, jaké byly moje znalosti o PéCéčkách. Prvních pár měsíců jsem četl různé časopisy jako byl Bajt a podobně. Učil jsem se všechno, co se dalo. Od architektury PC až po programování. Mezitím jsem programoval asi rok v Paradoxu, dokud mi kamarád neukázal možnosti Céčka a o mém osudu byl rozhodnuto. Následných několik let jsem se potuloval v různých zaměstnáních a pracoval na systémech pro železárny, vodárny, nemocnice či dělal aplikace pro internet. Po vydáni Quake 2 přišel další zlom a začal jsem se věnovat hrám. Udělal jsem prvního bota (protivník do multiplayerových her simulující chování hráče), jednu nedokončenou modifikaci pro Quake 2 a pár budgetových titulů pro Silverfish Studios, abych nakonec zakotvil v Illusion Softworks.


    Talentovaní lidé se dokáží prosadit i bez vysokého vzdělání, ale to neznamená, že je třeba zavrhovat studium na vysoké škole. Nejdůležitější je ale fakt, že vás to musí bavit. V těžkých chvílích je to kolikrát to jediné, co vás na projektu dokáže udržet.



  7. Jaký jste měl od začátku cíl, čeho jste chtěl v životě dosáhnout, popřípadě čeho ještě chcete?
  8. Můj cíl se průběžně mění. Na začátku mě ani nenapadlo, že bych jednou mohl programovat hry, zdálo se mi to až příliš složité a vzdálené mým schopnostem. Takže můj první cíl byl dostat se k počítačům jako programátor a proniknout do tajů „nového“ vesmíru. Pak se můj cíl proměnil v touhu ovládnout na solidní úrovni C/C++. Když vyšel Quake 2, tak jsem zatoužil po herním průmyslu a chtěl jsem najednou programovat hry profesionálně. No a můj zatím poslední sen je udělat co nejlepší hru na světě a pobavit milióny lidí.

  9. Co byste poradil současným začátečníkům v oblasti programování, čeho by se měli určitě vyvarovat? Jaké by si měli klást cíle, pokud by chtěli dosáhnout podobných výsledků jako vy?
  10. Aby se poučili z příběhů lidí jako jsem já. Pokud máte motivaci a dostatečnou výdrž, dokážete úplně cokoliv. Místy je potřeba zdánlivé štěstí v životě, ale to zpravidla nepřijde, pokud mu nepředchází poctivá dřina. Talentovaní lidé se dokáží prosadit i bez vysokého vzdělání, ale to neznamená, že je třeba zavrhovat studium na vysoké škole. Nejdůležitější je ale fakt, že vás to musí bavit. V těžkých chvílích je to kolikrát to jediné, co vás na projektu dokáže udržet.

  11. Co říkáte na to, že v současnosti se ve většině středních škol stále učí Pascal? Považujete ho za nutný základ k programování či by měly školy inovovat na jiný jazyk? Který?
  12. Myslím si, že Pascal není špatný jazyk pro seznámení se s programováním. Na druhou stranu je už dost zastaralý a dneska jsou snad všechny používané jazyky založeny na objektech. Nechal bych klidně Pascal jako seznamovací krok s programováním a přešel pak dál. Pokud bych měl učit objektové programování, asi bych použil Javu.

  13. Mohl byste popsat váš běžný den (ne víkend :))? Jak probíhá takový den profesionálního programátora?
  14. Můj všední den je tak všední, že ani nevím kde začít. Většinou po běžném ranním „nabootování“ jsem v práci zhruba od 8:30 do 17 hodin. Máme jednohodinový volný začátek a scházíme se postupně mezi osmou a devátou hodinou. Polední pauza je hodinová klasika, pak druhá část dne a přechod do běžného vegetativního stavu. Vždycky, když se aktuální projekt chýlí ke konci, tak začne maratón. Mrak přesčasů a někdy i práce přes noc. Mezi tím vším se pak válí hodiny výzkumů o tom co je v oboru nového a co se chystá. Naštěstí moje práce nejsou jenom porady či programování, ale v rámci poznávání herní scény se někdy dostanu i k hraní her. Občas hrajeme přes oběd nebo večer dáme po síti nějaký firemní session.

  15. Děkuji za rozhovor. Chtěl byste něco vzkázat našim čtenářům?
  16. Aby se jim splnil jejich sen, tak jako mně, ať už je jakýkoliv. A aby si zapařili naši novou gamesu až vyjde. Bude to fakt pecka :)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Lukáš ChurýLukáš je šéfredaktorem Programujte, vyvíjí webové aplikace, fascinuje ho umělá inteligence a je lektorem na FI MUNI, kde učí navrhovat studenty GUI. Poslední dobou se snaží posunout Laser Game o stupeň výše a vyvíjí pro něj nové herní aplikace a elektroniku.
Web     Twitter     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Obrázek ke článku Do poskytovatele managed hostingových služeb vshosting~ vstupují zahraniční investoři

Do poskytovatele managed hostingových služeb vshosting~ vstupují zahraniční investoři

Po více než roce jednání do vshosting~ vstoupili 3 investiční skupiny z Německa: Pecunalta, BrainWeb Investment a Quines Capital. Jde o investiční skupiny, které mají účast na projektech jako PlusServer (největší managed provider v Německu a jeden z největších v Evropě), PLESK, cPanel, CloudLinux, GoDaddy (největší světový hostingový poskytovatel z USA), či Acronis, pomohou vshosting~ v jeho plánované mezinárodní expanzi na další zahraniční trhy. Ve vshosting~ nyní drží 75% podíl, zbylých 25 % zůstává zakladatelům vshosting~, kterými jsou Damir Špoljarič (CEO) a Jan Martinů (CTO).

Obrázek ke článku Posuňte své znalosti IT na výrazně vyšší úroveň

Posuňte své znalosti IT na výrazně vyšší úroveň

Zájem o IT odborníky je v současnosti v tuzemsku i v zahraničí enormní a vedení firem si moc dobře uvědomuje, jak těžké je získat ty správné. I přesto, že je odborníků na trhu dlouhodobý nedostatek, stále platí, že část z nich je - a bude - placena výrazně lépe než ti ostatní. Proč tedy nebýt mezi nimi?

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý