Turbo Pascal - 2. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Turbo Pascal - 2. lekceTurbo Pascal - 2. lekce

 

Turbo Pascal - 2. lekce

Google       Google       21. 10. 2005       37 053×

Opět se setkáváme u další lekce Pascalu :). Jak jsem v předešlé lekci předesílal, tentokrát budeme utvářet programy. Jako u každého jazyka, nezačneme ničím jiným než "Ahoj světe!".

Reklama
Reklama

Začněme si tedy náš program rozebírat od začátku a pomalu si vysvětleme řádek po řádku.

První řádek, jak už víte, je slůvko Program a název programu. Postupně vám budu ukazovat, jak program vypadá. Teď máme tedy toto:

Program Ahoj_svete;

Tak jednoduchý program, jako je vypsání Ahoj světe, nepotřebuje deklarační část, proto můžeme ihned přikročit k samotné výkonné části programu. Ta vždy začíná složeným příkazem Begin end;. Tento příkaz se používá vždycky společně, to znamená, že kolik máte v programu "Beginů" tolik musíte mít i "Endů". Rozdíl je v tom, že za první dvojicí Begin End se dělá tečka a za ostatními středník.


Begin

  Begin


  end;

end.

Náš program tedy vypadá zatím takto:


Program Ahoj_svete;

Begin


end.

Následujé příkazy pro vypsání textu. Příkaz pro psaní textu je Write nebo WriteLn. Rozdíl mezi nimi je ten, že když napíšete Write, text se vypíše na obrazovku a tím to končí. Pokud napíšete WriteLn, text se vypíše na obrazovku a potom se kurzor automaticky přesune na další řádek. Oba příkazy mají tento tvar: prikaz_write_nebo_writeln('Vas text');. Text, který chcete vypsat na obrazovku, musí být vždy v apostrofech!. V našem případě nám postačí příkaz Write. Zapíšeme ho tedy do programu:


Program Ahoj_svete;

Begin

  write('Ahoj svete');

end.

Toto už je celý program :). Stačí nahoře zmáčknout Run nebo Ctrl + F9 a program se spustí. Ovšem proběhne a hned zase skončí během pár milisekund. Proto zadáme ještě jeden příkaz a tím je ReadLn;. Tento příkaz zastaví program a čeká na stisk Enteru.


Program Ahoj_svete;

Begin

  write('Ahoj svete');

  readln;

end.

Právě jsme tedy vyrobili náš první program :). V příští lekci si podrobněji probereme již zmíněné příkazy Write a WriteLn.

Úkol:

Dnešní úkol zní: Vypište na obrazovku pod sebe 4 libovolná jména a na poslední řádek zapište vaše jméno i příjmení pomocí dvou příkazů.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Pascalu.

Nové články

Obrázek ke článku Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Hledáte e-commerce řešení, které si dokážete přizpůsobit podle vašich požadavků? Chcete čistý a srozumitelný kód, se kterým bude radost pracovat? Prozkoumejte s námi možnosti open source projektu NopCommerce. Seriál programování pod NopCommerce Vám pomůže překonat první kroky nejistoty a úspěšně zvládnout vývoj pod platformou NopCommerce.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Společná platforma Marketplace usnadní lidem na Facebooku vyhledávání, nákup a prodej použitého zboží na lokální úrovni. Bude tak přímou konkurencí pro weby a aplikace se stejným zaměřením jako je například Letgo, Bazoš, Aukro, Sbazar a další.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý