Turbo pascal - 3. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Turbo pascal - 3. lekceTurbo pascal - 3. lekce

 

Turbo pascal - 3. lekce

Google       Google       25. 10. 2005       27 094×

Jak jsem slíbil, tak v dnešní lekci se zaměříme na příkazy Write a WriteLn. Ukážeme si různé možnosti tisku na obrazovku a další věci ;).

Reklama
Reklama

Výklad učiva:

Příkazy Write a Writeln jak už jste jistě pochopili slouží k vypsání dat na obrazovku. Přesněji vypsání dat na výstup v našem případě bude jediný výstup obrazovka. Zacneme příkazem Write.

Příkaz Write

Jak už jsem řekl, příkaz Write slouží k výpisu dat na obrazovku (výstup). Příkaz Write má sousty možností, jak ho využít. Některé si ukážeme:

  • Vypsání textu
  • Pro vypsání textu, který chcete, musíte napsat příkaz takto:

    Write('Nas text');

    Text, který chcete vypsat, musí být vždy v apostrofech. Nezapomeňte, že na konci každého příkazu musí být středník! Výstup bude potom vypadat takto:

    Nas text_

    Pozn.: Podtržítko signalizuje pozici kurzoru, není tedy součístí samotného výstupu!

  • Vypsání proměnné
  • Příkazem Write můžete vypsat aktuální hodnotu proměnné na obrazovku. Příkaz zapíšeme:

    Write(oznaceni_promenne);

    například takto:

    Write(a);

    Proměnná se zapisuje pouze do závorek, tzn. bez apostrofů. Dejme si tedy proměnnou s hodnotou 10. Výstup pak bude vypadat takto:

    10_
  • Kombinace textu a proměnné
  • V příkazu lze také možnosti kombinovat. Potom vypadá příkaz takto:

    Write('Nas text',oznaceni_promenne);

    Jistě ste si všimli, že se kombinuje tak, že napíšeme text do apostrofů a čárkou oddělíme od proměnné. Dejme si příklad. Máme proměnnou vek, která má hodnotu 17. Vypíšeme tedy:

    Write('Lektorovy je ',vek,' let);.

    Na obrazovce se ukáže toto:

    Lektorovy je 17 let_

    Všimněte si, že pokud chcete udělat mezi textem a proměnnou mezeru, musíte ji napsat také do aspotrofů.

  • Vypsání hodnoty výrazu
  • Do příkazu můžete také napsat rovnou příklad. např.:

    Write(3+4);

    Opět zapisujeme bez apostrofů. Příklad v závorce se vypočítá a vypíše se jeho hodnota:

    7_
  • Vypsání logické hodnoty výrazu
  • Logická hodnota výrazu je buďto True nebo False. Platí např. v tomto případě

    Write(3=4);

    Kompilátor zjistí pravdivost výrazu v příkazu a podle toho vypíše hodnotu True - pravda a nebo False - nepravda. V našem případě bude výstup vypadat takto:

    FALSE_

    Příkaz WriteLn

    Příkaz WriteLn (Write line) má naprosto stejné funkce jako Write, ovšem po vypsání toho, co je v závorkách, se automaticky přesune na další řádek. Uveďme si příklad:

    WriteLn('Logicka hodnota vyrazu 3=5 je: ',3=5,' a soucet se rovna: ,'3+5);

    Na výstupu se objeví:

    
    Logicka hodnota vyrazu 3=5 je: FALSE a soucet se rovna: 8
    _

    Tímto jsme si vysvetlili příkaz pro výstup na obrazovku, který na 100% využijete v každém programu, proto jsme ho rozebrali tak podrobně.

    Úkol:

    Udělějte program, který uživatele na jednom řádku přivítá, na další řádek vypíše vaše jméno a věk a na další řádek spočítá váš věk + věk vašeho rodiče. Ne, abyste mi tam jenom napsali číslo! :) Chci, abyste použili výraz pro vypočítání.

    ×Odeslání článku na tvůj Kindle

    Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
    Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

    E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

    TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

    Hlasování bylo ukončeno    
    0 hlasů
    Google
    Autor programuje v Pascalu.

    Nové články

    Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

    RAD Studio a Windows Store

    RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

    Reklama
    Reklama
    Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

    Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

    V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

    Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

    Funkcie main vo Windows API

    V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

    loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
    Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
    Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý