SDL - 5. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

SDL - 5. lekceSDL - 5. lekce

 

SDL - 5. lekce

Google       Google       10. 11. 2005       11 338×

Vylepšíme 4. lekci tak, aby za posunovaným obrázkem nezůstávala šmouha a do pozadí si vykreslíme další bitmapu...

Reklama
Reklama

Když má aplikace pozadí, tak se dá tento problém vyřešit jednoduše. Při každém opakování funkce DrawScene() se nejdříve vykreslí pozadí, které minulý obrázek překryje a až pak se vykreslí obrázek na nové pozici. Avšak pokud se při každém opakování hlavní smyčky překresluje každý pixel v okně, i když to v tom místě zrovna není nutné, dává to procesoru docela zabrat. A proto si napíšeme pár funkcí, díky kterým se bude pozadí vykreslovat pouze v potřebných místech.

Nejprve si však vytvoříme samotnou SDL_Surface vrstvu s pozadím, nazvanou background. Umístěte ji samozřejmě k ostatním globálním vrstvám. Dále do ní ve funkci LoadImages() načtěte obrázek nazvaný třeba bg.bmp stejně, jako do vrstvy image v minulé lekci.


void LoadImages(){
  image = SDL_LoadBMP("image.bmp");
  background = SDL_LoadBMP("bg.bmp");
}

Tento obrázek by měl mít rozměry 800x600, stejně jako naše okno, protože ho chceme přes celé pozadí. Úplně celý si ho v aplikaci vykreslíme jen jednou, a to nejlépe hned po volání funkce LoadImages() ve funkci main(). Souřadnice X a Y jsou nulové.


LoadImages();
DrawIMG(background, 0, 0);

Pokud kód zkompilujete teď, bude ve výsledném programu pozadí, ale šmouha za posunovaným obrázkem zůstává pořád.

Nyní si napíšeme funkci pro vykreslení jen určité části obrázku. Můžeme si ji opět nazvat DrawIMG(), protože má 7 parametrů a C++ umožňuje mít více funkcí se stejným názvem, ale jiným počtem parametrů.

První tři parametry zůstávají stejné, tedy vrstva, ze které se bude vykreslovat a pozice X a Y obrázku v okně. Další dva parametry určují, jak velká část obrázku se vykreslí, resp. její šířka a výška. Poslední dva parametry jsou souřadnice X a Y v obrázku, odkud se vyřízne obdélník požadované velikosti a pak se vykreslí do okna.


void DrawIMG(SDL_Surface *img, int x, int y, int w, int h,
                                           int x2, int y2){
  SDL_Rect rect;
  rect.x = x;
  rect.y = y;
  SDL_Rect rect2;
  rect2.x = x2;
  rect2.y = y2;
  rect2.w = w;
  rect2.h = h;
  SDL_BlitSurface(img, &rect2, screen, &rect);
}

Oproti první funkci DrawIMG() zde přibyla ještě struktura rect2, která nese údaje o rozměrech a pozici vykreslované části z obrázku. Tato struktura se pak předá druhému parametru funkce SDL_BlitSurface().

Teď se přesuneme do funkce DrawScene(). Před vykreslením posunovaného obrázku potřebujeme "vymazat" obrázek z minulého opakování smyčky tím, že jej překreslíme částí pozadí na tom samém místě. A protože se z minula mohl obrázek kterýmkoliv směrem o jeden pixel posunout, bude tato část pozadí na každé straně o jeden pixel delší, dohromady tedy na ose X i Y o 2 pixely. A zároveň jej posuneme o jeden pixel doleva a nahoru.


void DrawScene(){
  DrawIMG(background, image_x-1, image_y-1, 130, 130,
                                image_x-1, image_y-1);
  DrawIMG(image, image_x, image_y);
  SDL_Flip(screen);
}

Můj obrázek má rozměry 128x128, takže část pozadí, která u mně překresluje předchozí obrázek, má rozměry 130x130. Pokud byste např. měli obrázek 100x100, byla by část pozadí velká 102x102 px.

To je vše, za obrázkem by už nyní neměla zůstávat šmouha. Zde je zdrojový kód lekce:


#include <SDL/SDL.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

SDL_Surface *screen;
SDL_Surface *image;
SDL_Surface *background;

int image_x, image_y;

void LoadImages(){
  image = SDL_LoadBMP("image.bmp");
  background = SDL_LoadBMP("bg.bmp");
}

void DrawIMG(SDL_Surface *img, int x, int y){
  SDL_Rect rect;
  rect.x = x;
  rect.y = y;
  SDL_BlitSurface(img, NULL, screen, &rect);
}

void DrawIMG(SDL_Surface *img, int x, int y, int w, int h, int x2, int y2){
  SDL_Rect rect;
  rect.x = x;
  rect.y = y;
  SDL_Rect rect2;
  rect2.x = x2;
  rect2.y = y2;
  rect2.w = w;
  rect2.h = h;
  SDL_BlitSurface(img, &rect2, screen, &rect);
}


void DrawScene(){
  DrawIMG(background, image_x-1, image_y-1, 130, 130, image_x-1, image_y-1);
  DrawIMG(image, image_x, image_y);
  SDL_Flip(screen);
}

int main(int argc, char *argv[]){

  Uint8* keys;

  if( SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) < 0 ){
    printf("Inicializace SDL se nezdařila: %s
", SDL_GetError());
    exit(1);
  }

  atexit(SDL_Quit);
  screen = SDL_SetVideoMode(800, 600, 32, SDL_HWSURFACE|SDL_DOUBLEBUF);

  if ( screen == NULL ){
    printf("Vytvoření okna se nezdařilo: %s
", SDL_GetError());
    exit(1);
  }
  
  LoadImages();
  DrawIMG(background, 0, 0);
  
  bool done=false;

  while(done == false){
    SDL_Event event;
    while(SDL_PollEvent(&event)){
      if(event.type == SDL_QUIT) done = true;
      if(event.type == SDL_KEYUP){
        if(event.key.keysym.sym == SDLK_RETURN) done = true;
      }
    }
    
    keys = SDL_GetKeyState(NULL);
    if(keys[SDLK_RIGHT]) image_x += 1;
    if(keys[SDLK_LEFT]) image_x -= 1;
    if(keys[SDLK_DOWN]) image_y += 1;
    if(keys[SDLK_UP]) image_y -= 1;
    
    DrawScene();
  }

}

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

4 názory  —  4 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C++, resp. využívá knihovnu SDL. Sportuje, má rád hudbu a zvířata.

Nové články

Obrázek ke článku Delphi 10.1.2 (Berlin Update 2) – na co se můžeme těšit

Delphi 10.1.2 (Berlin Update 2) – na co se můžeme těšit

Touto roční dobou, kdy je zem pokrytá barevným listím a prsty křehnou v mrazivých ránech, se obvykle těšíme na zbrusu novou verzi RAD Studia. Letos si však ale budeme muset počkat na Godzillu a Linux až do jara. Vezměme tedy za vděk alespoň updatem 2 a jelikož dle vyjádření pánů z Embarcadero se budou nové věci objevovat průběžně, pojďme se na to tedy podívat.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Konference: Moderní datová centra pro byznys dneška se koná už 24. 11.

Konference: Moderní datová centra pro byznys dneška se koná už 24. 11.

Stále rostoucí zájem o cloudové služby i maximální důraz na pružnost, spolehlivost a bezpečnost IT vedou k výrazným inovacím v datových centrech. V infrastruktuře datových center hraje stále významnější roli software a stále častěji se lze setkat s hybridními přístupy k jejich budování i provozu.

Obrázek ke článku Konference: Mobilní technologie mají velký potenciál pro byznys

Konference: Mobilní technologie mají velký potenciál pro byznys

Firmy by se podle analytiků společnosti Gartner měly  rychle přizpůsobit skutečnosti, že mobilní technologie už zdaleka nejsou horkou novinkou, ale standardní součástí byznysu. I přesto - nebo možná právě proto - tu nabízejí velký potenciál. Kde tedy jsou ty největší příležitosti? I tomu se bude věnovat již čtvrtý ročník úspěšné konference Mobilní řešení pro business.

Obrázek ke článku Hackerský kongres přiveze v září do Prahy špičky světové kryptoanarchie

Hackerský kongres přiveze v září do Prahy špičky světové kryptoanarchie

Hackerský kongres HCPP16 pořádá od 30. září do 2. října nezisková organizace Paralelní Polis již potřetí, a to ve stejnojmenném bitcoinovém prostoru v pražských Holešovicích. Letos přiveze na třídenní konferenci přes 40 většinou zahraničních speakerů – lídrů z oblastí technologií, decentralizované ekonomiky, politických umění a aktivismu. Náměty jejich přednášek budou také hacking, kryptoměny, věda, svoboda nebo kryptoanarchie.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032016 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý