Delphi - 2. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Delphi - 2. lekceDelphi - 2. lekce

 

Delphi - 2. lekce

Google       Google       14. 4. 2005       20 473×

Konečně si povíme něco o samotném psaní kódu a o tom, jak vlastně vypadá program vytvořený v Delphi…

Reklama
Reklama

Lekce č. 2

Konečně si povíme něco o samotném psaní kódu a o tom, jak vlastně vypadá program vytvořený v Delphi.

Pascal

Jak možná už víte, Delphi používá jazyk Object Pascal. Ten se vyvinul z jazyka Pascal, který nejvíce proslavila firma Borland a její překladač Turbo Pascal. Object Pascal patří k vyšším programovacím jazykům.

Struktura programu

Každý program vytvořený v Delphi se skládá z následujících částí:

  1. Hlavička: Začíná slovem program, za kterým následuje název programu. Hlavičku vytváří Delphi automaticky. Je dobré k ní v komentáři napsat popis programu.
  2. Připojení programových jednotek: Klauzulí uses se k programu připojí další jednotky.
  3. Definice globálních konstant: Je uvozena slovem const. Zde se definují konstanty, které se používají v celém programu.
  4. Definice typů: Pokud chceme v programu používat námi nadefinované datové typy, tak je tady nadefinujeme.
  5. Deklarace proměnných: Za slovem var následuje seznam používaných proměnných a jejich typů.
  6. Deklarace procedur a funkcí: Zde se deklarují všechny procedury a funkce;)
  7. Vlastní program: Zde jsou všechny příkazy, které program vykoná. Začíná slovem begin a končí slovem end.
  8. Celý program je ukončen tečkou (.).

Teď vám tento přehled asi zas tak moc neřekne, ale postupně tomu porozumíte a začne to dávat smysl;)

Syntaktická pravidla

Pascal, narozdíl třeba od C, nerozlišuje velká a malá písmena. To znamená, že slovo, SLOVO, sLOVOSLOvo je stále jedno a to samé.

Jako v téměř každém programovacím jazyce se příkazy oddělují středníkem (;).

Object Pascal má vyhrazená klíčová slova, která mají danou svoji funkci a nesmí se používat v jiných souvislostech (např. jako název proměnné). Ale poznáte je od ostatních snadno, protože IDE je vyznačuje tučně.

Každá proměnná, procedura nebo funkce musí mít své jméno. Tomu se říká identifikátor. I on má svá pravidla:

  • Mohou v něm být pouze písmena, číslice a podtržítko. Např.: Lekce2_Delphi
  • Nesmí se v nich používat čeština.
  • Rozlišuje se pouze prvních 63 znaků. To znamená, že pokud se budou dva identifikátory od sebe lišit v 64. znaku, budou považovány za shodné. Doufám, že tak dlouhé identifikátory používat nebudete.
  • Jak už jsem zmínil, identifikátorem nesmí být klíčové slovo.

(Moc) dobré zásady

V Delphi se dodržují určité zásady, aby byl program přehledný a dobře čitelný.

Nikdo nestanovil obecné schéma, jak by se měl program zapisovat. Záleží hlavně na každém z vás, jak si zvyknete, a jak to pro vás bude nejlepší. Ale měli byste dodržovat alespoň těchto několik pravidel:

  • Každý příkaz se píše na nový řádek.
  • Slova beginend se píší na samostatný řádek.
  • Každý vnořený blok je o dva znaky posunutý doprava.
  • Pokud je příkaz rozdělen do více řádků, je každý další řádek posunutý o jeden znak doprava.
  • Příkaz se nikdy nerozděluje uprostřed výrazu.
  • Jména identifikátorů by měla odpovídat jejich významům.
  • Nemá se šetřit komentáři;)

Komentáře

V Delphi jsou tři druhy komentářů:

{ohraničený složenými závorkami}

(*to samé mezi jednoduché závorky a hvězdičku*)

//nebo za dvě lomítka; tento komentář funguje pouze do konce řádku

Tak to je vše k této lekci. Je trochu kratší, ale snad o to dřív bude další. Úkol opět žádný není (ani snad není z čeho), ale pokud tohle nebudete umět, tak budete v dalších lekcích tápat.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi.

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Společná platforma Marketplace usnadní lidem na Facebooku vyhledávání, nákup a prodej použitého zboží na lokální úrovni. Bude tak přímou konkurencí pro weby a aplikace se stejným zaměřením jako je například Letgo, Bazoš, Aukro, Sbazar a další.

Obrázek ke článku DistrCut – optimalizace pomocí distribuované inteligence

DistrCut – optimalizace pomocí distribuované inteligence

Optimalizační systémy, které jsem dosud popisoval, se týkaly vždy optimalizace na jednom zařízení. Optimalizovalo se dělení tyčového materiálu na jedné pile, vypalování plošného materiálu na jednom plazmovém stroji, řídilo se tavení na jedné elektrické obloukové peci.

Ve výrobním procesu je však často nutné optimalizovat činnost celého výrobního úseku, kde je více různých objektů odlišného typu a koordinovat činnost těchto objektů k dosažení společného cíle, zpravidla kvality finálního výrobku. Řešení tohoto problému umožňuje distribuovaná inteligence.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý