Delphi - 2. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Delphi - 2. lekceDelphi - 2. lekce

 

Delphi - 2. lekce

Google       Google       14. 4. 2005       23 664×

Konečně si povíme něco o samotném psaní kódu a o tom, jak vlastně vypadá program vytvořený v Delphi…

Lekce č. 2

Konečně si povíme něco o samotném psaní kódu a o tom, jak vlastně vypadá program vytvořený v Delphi.

Pascal

Jak možná už víte, Delphi používá jazyk Object Pascal. Ten se vyvinul z jazyka Pascal, který nejvíce proslavila firma Borland a její překladač Turbo Pascal. Object Pascal patří k vyšším programovacím jazykům.

Struktura programu

Každý program vytvořený v Delphi se skládá z následujících částí:

  1. Hlavička: Začíná slovem program, za kterým následuje název programu. Hlavičku vytváří Delphi automaticky. Je dobré k ní v komentáři napsat popis programu.
  2. Připojení programových jednotek: Klauzulí uses se k programu připojí další jednotky.
  3. Definice globálních konstant: Je uvozena slovem const. Zde se definují konstanty, které se používají v celém programu.
  4. Definice typů: Pokud chceme v programu používat námi nadefinované datové typy, tak je tady nadefinujeme.
  5. Deklarace proměnných: Za slovem var následuje seznam používaných proměnných a jejich typů.
  6. Deklarace procedur a funkcí: Zde se deklarují všechny procedury a funkce;)
  7. Vlastní program: Zde jsou všechny příkazy, které program vykoná. Začíná slovem begin a končí slovem end.
  8. Celý program je ukončen tečkou (.).

Teď vám tento přehled asi zas tak moc neřekne, ale postupně tomu porozumíte a začne to dávat smysl;)

Syntaktická pravidla

Pascal, narozdíl třeba od C, nerozlišuje velká a malá písmena. To znamená, že slovo, SLOVO, sLOVOSLOvo je stále jedno a to samé.

Jako v téměř každém programovacím jazyce se příkazy oddělují středníkem (;).

Object Pascal má vyhrazená klíčová slova, která mají danou svoji funkci a nesmí se používat v jiných souvislostech (např. jako název proměnné). Ale poznáte je od ostatních snadno, protože IDE je vyznačuje tučně.

Každá proměnná, procedura nebo funkce musí mít své jméno. Tomu se říká identifikátor. I on má svá pravidla:

  • Mohou v něm být pouze písmena, číslice a podtržítko. Např.: Lekce2_Delphi
  • Nesmí se v nich používat čeština.
  • Rozlišuje se pouze prvních 63 znaků. To znamená, že pokud se budou dva identifikátory od sebe lišit v 64. znaku, budou považovány za shodné. Doufám, že tak dlouhé identifikátory používat nebudete.
  • Jak už jsem zmínil, identifikátorem nesmí být klíčové slovo.

(Moc) dobré zásady

V Delphi se dodržují určité zásady, aby byl program přehledný a dobře čitelný.

Nikdo nestanovil obecné schéma, jak by se měl program zapisovat. Záleží hlavně na každém z vás, jak si zvyknete, a jak to pro vás bude nejlepší. Ale měli byste dodržovat alespoň těchto několik pravidel:

  • Každý příkaz se píše na nový řádek.
  • Slova beginend se píší na samostatný řádek.
  • Každý vnořený blok je o dva znaky posunutý doprava.
  • Pokud je příkaz rozdělen do více řádků, je každý další řádek posunutý o jeden znak doprava.
  • Příkaz se nikdy nerozděluje uprostřed výrazu.
  • Jména identifikátorů by měla odpovídat jejich významům.
  • Nemá se šetřit komentáři;)

Komentáře

V Delphi jsou tři druhy komentářů:

{ohraničený složenými závorkami}

(*to samé mezi jednoduché závorky a hvězdičku*)

//nebo za dvě lomítka; tento komentář funguje pouze do konce řádku

Tak to je vše k této lekci. Je trochu kratší, ale snad o to dřív bude další. Úkol opět žádný není (ani snad není z čeho), ale pokud tohle nebudete umět, tak budete v dalších lekcích tápat.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

3 názory  —  3 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi.

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý