Delphi - 3. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Delphi - 3. lekceDelphi - 3. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Delphi - 3. lekce

Google       zatím neprovedena       14. 4. 2005       27 538×

Tahle kapitola by měla být trochu delší než zatím byli ty ostatní. Povíme si něco o proměnných a konstantách.

Reklama
Reklama

 

Lekce č.3

 

Tahle kapitola by měla být trochu delší než zatím byli ty ostatní. Povíme si něco o proměnných a konstantách.

 

Proměnné a konstanty

Pokud jste došli alespoň do osmé třídy základní školy tak musíte vědět co jsou to proměnné a konstanty. Ty jsou samozřejmě v Delphi taky. V Object Pascalu ale přece jenom fungují trochu jinak než v matematice tak si o nich něco povíme. Narozdíl od Cecka se musí deklarovat na předem určeném místě. Proměnné a konstanty jsou různého typu. V této lekci si řekneme jak pracovat s celočíselnými a reálnými typy. To znamená že budeme ukládat celá čísla a čísla s desetinnými místy.

Pro práci s celými čísli nabízí Delphi dva základní typy:

 

Typ Rozsah Velikost
Integer -2147483648..2147483647 32 bitů se znaménkem
Cardinal 0..4294967295 32 bitů bez znaménka

 

Mi budeme nejčastěji využívat integer. Je dobré je používat protože jejich velikost se mění v závislosti na verzi Delphi, nazývají se generické. Pak existují ještě další typy:

 

Typ Rozsah Velikost
Shortint -2147483648..2147483647 32 bitů se znaménkem
Smallint 0..4294967295 32 bitů bez znaménka
Longint 0..4294967295 32 bitů bez znaménka
Int64 0..4294967295 32 bitů bez znaménka
Byte 0..4294967295 32 bitů bez znaménka
Word 0..4294967295 32 bitů bez znaménka
Longword 0..4294967295 32 bitů bez znaménka

 

To jsou typy fundamentální. To znamená že jejich velikost je stejná ve všech implementacích jazyka Object Pascal.

Teď si uvedeme ještě ještě tabulku s reálnými typy. Jejich požití je stejné jako u celočíselných typů. To si za chvíli ukážeme.

 

Typ Rozsah Přesnost Velikost
Real48 2.9 x 10-39..1.7 x 1038   11-12      6
Single 1.2 x 10-45.. 3.4 x 1038     7-8      4
Double 5.0 x 10-324..1.7 x 10308   15-16      8
Extended 3.6 x 10-4951..1.1 x 104932   19-20     10
Comp -263 + 1..263 - 1   19-20      8
Real 5.0 x 10-324..1.7 x 10308   15-16      8
Currency -922337203485477.5808..
-922337203485477.5807
  19-20      8

 

 

Ted si zkusíme deklarovat proměnou dát jí nějakou hodnotu a následně jí vypsat.

Takže umístěte na formulář tlačítko . Dvakrát kratce na něj ťukněte. Delphi vás přemístí do editoru kódu na proceduru Button1Click(Sender: TObject)  která se v programu vykoná když ťuknete na tlačítko. Proměnné se deklarují v řádku nad nad slovem begin za klíčovým slovem var. Pokud chceme deklarovat proměnnou i která je typu integer bude to vypadat takto:

 

...

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var i:integer;
begin

...

 

 Protože je tato proměnná deklarována v proceduře (těmi se budeme zabývat později) je lokální. To znamená že jí můžeme používat pouze v této proceduře a ne nikde jinde. Opak lokální proměnné je globální proměnná. Ta se deklaruje také za slovem var ale na začátku programu.

 

...

var
Form1: TForm1;
globalni:integer;


implementation

...

 

Takto deklarovanou proměnou můžeme používat v celém programu. Ale zpět k našemu tlačítku.

I když jsme proměnné nepřidělili žádnou hodnotu můžeme jí vypsat. Jak ukazuje následující úryvek kódu.

 

...

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var i:integer;
begin
Button1.caption:=IntToStr(i);
end;

...

 

Nyní když spustíme program. Sami vidíte že když kliknete a tlačítko zobrazí se nějaké podivné číslo. To je tím že jsme proměnné nepřidělili žádnou hodnotu. Pokud chcete proměnné přidělit nějakou začáteční hodnotu která se do ní uloží na začátku programu tak není moc snadnějších věcí než si v Object TreeView Označit formulář (Form1) v Object Inspektoru kliknout na záložku události (events) a pak dvakrát kratce kliknout na kolonku OnCreate . Nyní jsme se dostali do procedury která se vykoná když se vytvoří tento formulář. A protože je to hlavní formulář tak se to vlastně vykoná na samém začátku programu a už se to nezopakuje. Noa jak už vám snad došlo v této proceduře prostě přidáte proměnné požadovanou hodnotu.

 

Co za záhadné znaky jsem to vlastně napsal aby se tlačítko vypsalo? Jak určitě víte Button1 je jméno tlačítka a caption je vlastnost tlačítka do které se zapisuje text na tlačítku (podobně jako u Label). Takže pomocí . se manipuluje s vlastnostmi určité komponenty. Je to podobné jako v javascriptu. Pokud by jsme třeba chtěli změnit text v komponentě label bude to pravděpodobně vypadat takto

 

...

Label1.caption:="cokoliv";

...

 

Operátor := je jednoznačně ten nejpoužívanější. Prostě a jednoduše přiřazuje. Funguje podobně jako = v php nebo třeba C++.

Poslední dosud neobjasněná část (IntToStr(i)) nám přetypovává proměnnou i která je typu integer na string. Kdyby jsme tak neudělali program by nahlásil potupnou chybu. Do typu string se ukládá řetězec (budemeo něm mluvit v nějaké další lekci). Musíme tedy přetypovávat z toho důvodu že vlastnost caption je typu string a ukládá se do ní text kdežto naše proměnná i je integer. O přetypování budeme podrobněji mluvit jindy.

 

Ted víme jak si vypsat hodnotu proměnné tak si ukážeme seznam operátorů aby jsme s nimi mohli dále pracovat.

 

Operátor Operace Příklad použití
+ součet X+Y
- rozdíl X-1
* násobení X*Y
/ dělení X/2
div celočíselné dělení 6 div X
mod zbytek po dělení Y mod 6
+ (unární) kladné znaménko +X
- (unární) záporné znaménko -Y

 

Všechny operátory by vám měly být jasné až na mod a div. Představte si že potřebujete vypočítat 5/2 to je problém protože výsledek je 2.5 takže typu real. Jenže oba operandy jsou typu integer takže by bylo vhodné aby byl výsledek taky integer. To zajistí operátor div protože:

5 div 2 = 2

Operátor najde nejbližší možné číslo k dělenci které je možné beze zbytku vydělit dělitelem. V tomto případě tedy 5 změní na 4.Ve výsledné formě to vypadá takto 4 : 2 = 2.

Aby jsme zjistili zbytek po dělení použijeme operátor mod.

5 mod 2 = 1

Protože rozdíl mezi 5 a 4 je samozřejmě 1.

Takže:

8 div 3 = 2

8 mod 3 = 2

 

Nakonec ty slibované konstanty:) Málem jsem na ně zapomněl. Konstanty narozdíl od proměnných nemůžeme měnit. Musíme určit jejich hodnotu hned když je deklarujeme a tu už během programu nemůžeme změnit. Deklarují se ve stejném místě jako proměnné ale za klíčovým slovem const. Jejich výhodou je že se nemusíme starat o jejich typ. Z následující ukázky zajisté vše pochopíte.

 

...

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
const
A = 5;
B = 'text';
C = '@';
begin

...

 

Úkol

Uff to byla fuška. Takže úkol. Udělejte program ve kterém bude jedno tlačítko a na něm se bude zobrazovat kolikrát jste a něj klikli. Myslím že je to dost (hodně) jednoduché.   Do prací prosím vás posílejte kód programu. Tento způsob není definitivní a co nejdřív se objeví nějaký šikovný upload lekcí;) 

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi.

Nové články

Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Obrázek ke článku Trend Micro pomohlo usvědčit viníky v mezinárodním případu Scan4You

Trend Micro pomohlo usvědčit viníky v mezinárodním případu Scan4You

Společnost Trend Micro Incorporated, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti, oznámila podrobnosti o své úzké spolupráci s FBI v případu Scan4You. Trend Micro se podílelo na identifikaci osob, které byly spojeny se službou Scan4You Counter Antivirus, což vedlo k jejich odsouzení.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý