Delphi - 5. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Delphi - 5. lekceDelphi - 5. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Delphi - 5. lekce

Google       zatím neprovedena       15. 4. 2005       25 128×

V této lekci si povíme něco o velmi užitečných věcech a to řídících strukturách.

Reklama
Reklama

Lekce č.5

 

V této lekci si povíme něco o velmi užitečných věcech a to řídících strukturách.

 


Podmíněné příkazy

Podmíněné příkazy fungují tak že se vyhodnotí vstupní podmínka a pokud je splněna (TRUE) tak se vykoná určitá část programu.

 

Podmínka

Obecný zápis vypadá takto:

 

if podmínka  then

  begin

    (podmínka splněna) příkaz;

  end

else

  begin

    (podmínka nesplněna) příkaz;

  end;

 

 

Celé to proběhne tak že se vyhodnotí podmínka když má hodnotu TRUE tak se vykoná první příkaz a když je výsledek podmínky FALSE tak se vykoná příkaz za slovem else. Všimněte si že se ; píše pouze u posledního end;. Pokud je v podmíněném příkazu jenom jeden příkaz lze zapsat i bez klíčových slov begin a end:

 

if podmínka  then (podmínka splněna) příkaz

            else (podmínka nesplněna) příkaz;

 

V praxi by to mohlo vypadat takto:

 

if A<10 then

  begin

    mensi:=True;

  end

else

  begin

    mensi:=False;

  end;

 

Pokud chceme aby se nic neprovedlo pokud podmínka není splněna můžeme příkaz else vynechat. 

 

Přepínač

Pokud chceme vyhodnocovat složitější příkazy je praktičtější použít přepínač. Obecný zápis vypadá takto:

 

case proměnná  of

  hodnota1 : begin

               příkaz1;

             end;

  hodnota2 : begin

               příkaz2;

             end;

  hodnota3 : begin

               příkaz3;

             end;

 else

  příkaz4;

 end;

 

 Funguje to tak že Delphi zjistí jaká hodnota je uložena v proměnné a pokud e to hodnota jedna tak se vykoná příkaz jedna pokud hodnota dvě tak se vykoná příkaz dvě atd. Pokud žádná hodnota neodpovídá vykoná se příkaz za slovem else. O5 platí že pokud ¨se má např. u hodnoty jedna vykonat pouze jeden příkaz můžou se klíčová slova begin a end vynechat:

 ...

  hodnota1 : příkaz1;

 ...

Příkaz case lze používat pouze u ordinálních datových typů.

 

Příklad použití:

 

case i of
  1 : Znak:='A';

  2 : Znak:='B';

  3 : Znak:='C';

 else

   Znak:='D';

end;
 

 

Cykly

Umožňují po určitou dobu opakovat určitý počet příkazů. Dělí se na tři typy:

 

> s pevným počtem opakování

> s podmínkou na začátku

> s podmínkou na konci

 

První typ je nejjednodušší. Udává pevný počet opakování. Použití cyklu:

 

for čítač := počáteční hodnota to konečná hodnota do

  begin

    příkazy;

  end;

 

Do čítače se přiřadí počáteční hodnota. Provedou se všechny příkazy a čítač se zvětší o jedna. Pokud se čítač rovná konečné hodnotě cyklus skončí.

Jestliže je příkaz jenom jeden zase se můžou slova  begin a end vynechat. Příklad vypočítání rovnice x=1+2+3 pomocí pevného cyklu:

 

x:=0;

 

for i:=1 to 3 do

    x:=x+i;

 

Další cyklus je už o něco složitější. Není u něj předem stanoveno kolikrát se zopakuje. To znamená že se nejdřív zkontroluje podmínka pokud je True provedou se všechny příkazy v cyklu a znova vyhodnotí podmínka pokud je False tak cyklus skončí. Cyklus s podmínkou na začátku se zapisuje takto:

 

while podmínka do

  begin

    příkazy;

  end;

 

Pomocí cyklu s podmínkou na začátku můžeme opět vypočítat tu samou rovnici x=1+2+3:

 

x:=0;

i:=1;

 

while i<3 do

  begin

    x:=x+i;

    i:=i+1;

  end;

 

Cyklus s podmínkou na konci je podobný. Akorát jak už z názvu vyplívá podmínka se bude vyhodnocovat na konci. Vypadá takto:

 

repeat

  příkazy;

until podmínka;

 

Funguje to tak že se vykonají příkazy a pak se vyhodnotí podmínka. Ale pozor tato podmínka je opačná to znamená že příkazy se znovu vykonají pokud je výsledek False. Pokud bude výsledek True podmínka skončí. Opět příklad výpočtu rovnice x=1+2+3:

 

x:=0;

i:=1;

 

repeat

  x:=x+i;

 i:=i+1;

until i>5;

 

Řízení cyklů

Občas je potřeba cyklus předčasně ukončit a k tomu slouží 2 příkazy:

 

> continue: tento příkaz ukončí aktuální iteraci (opakování) a přeskočí na začátek další iterace. Pozor ale musíte před použitím continue upravit čítač jinak se dostanete do nekonečné smyčky.

> break: okamžitě ukončí celý cyklus a skočí na příkaz za celým blokem cyklu.

 

Úkol

Máte štěstí protože mě nenapadl žádný zákeřný úkol:( Tak alespoň udělejte program v kterém bude jedno tlačítko. Bude na něm nějaký nápis když na něj kliknete tak se ten nápis změní a když na něj kliknete podruhé tak se ten původní nápis zase vrátí a takto pořad dokola;) Je to dost jednoduchý. Úkoly posílejte stejně jako minule;)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

4 názory  —  4 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi.

Nové články

Obrázek ke článku Generace Z: Proč je pro ně důležité, kolik mají follow?

Generace Z: Proč je pro ně důležité, kolik mají follow?

Životem jdou vybaveni chytrým telefonem v ruce a nedokáží si představit, že by to bylo jinak. Narodili se okolo přelomu tisíciletí a nikdy nezažili nic jiného než digitalizovaný svět. Dotykové obrazovky měli poprvé v rukou na základní škole, ti mladší možná už ve školce. Proto mají na svět jiný pohled než jejich předci. První zástupci této generace začínají dospívat a my brzy uvidíme, jestli je to s nimi tak zlé, jak o nich mnohdy tvrdí jejich rodiče.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Proč mají absolventi v IT přemrštěné očekávání, a je vůbec přemrštěné?

Proč mají absolventi v IT přemrštěné očekávání, a je vůbec přemrštěné?

Poměrně nedávno zveřejnil portál Platy.cz zajímavé statistiky, kde mladí počítačoví experti nastupují do firem s průměrnou mzdou cca 36 000 Kč, hned v závěsu je bankovní sektor se svými cca 31 000 Kč. Pro srovnání – v ostatních oborech se průměrná nástupní mzda pohybuje okolo 28 000 Kč. Nástupní platy jsou samozřejmě ovlivněny i lokalitou zaměstnavatele

Obrázek ke článku Zpětné sledování sportovních přenosů využívá v létě řada lidí.

Zpětné sledování sportovních přenosů využívá v létě řada lidí.

Červenec a srpen představují měsíce, kdy Češi nejčastěji jezdí na vícedenní dovolené. V této době však rovněž probíhá řada důležitých sportovních událostí, jako jsou olympijské hry nebo například právě odehrané fotbalové mistrovství světa. Míra promeškaných sportovních přenosů však klesá díky moderních technologiím a službám. 

Obrázek ke článku Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

Společnost JetBrains, přední tvůrce softwarových nástrojů pro profesionální vývojáře s centrálou v Praze, představila výsledky průzkumu, který pomáhá lépe porozumět a získat vhled do pracovních návyků programátorů. Zjištění mohou být nápomocná nejen pro zvýšení efektivity, ale také pro vytvoření ideálního pracovního prostředí pro programátory.  

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý